۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۵۱۶۵۸

جدیدترین شماره ماهنامه راه رشد راهی بازار نشر شد + دانلود

پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر، صد و نودمین شماره ماهنامه راه رشد را منتشر کرد.
دانلود فایل راه رشد-۱۹۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر، صد و نودمین شماره ماهنامه عقیدتی فرهنگی و اجتماعی راه رشد را به مدیر مسؤولی سید احمد زرگر منتشر کرد.

در این شماره از ماهنامه مطالبی با عنوان های جامعه رشید، اولویت شناسی در دو فریضه بزرگ، امر به نهی از منکر، گفت‌وگو با استاد حیدر رحیم‌پور، تدبر در کلام وحی، امر به معروف و نهی از منکر و حقوق شهروندی، ضرورت احیای سنت میانجیگری خانوادگی برای پیشگیری از طلاق، فمینیسم و طلاق، فصل وصل، هنوز مسلمان نشده بودم که معتکف شدم!، چون ندیدند حقیقت، ره افسانه زدند!، هزار راه نرفته!، یک نکته از هزاران، وقتی مهتاب گم شد!، پزشکی که هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های صحرایی جنگی انجام داد، جمعه سیاه: مصرف‌گرایی لجام ‌گسیخته ما و نابودی زمین، جمعه سیاه: دستاویزی برای تمسخر فقرا و آموزش خشونت و نظامیگری به کودکان را می‌خوانیم.

«اولویت شناسی در اصلاح جامعه» فریضه هر کسی است که برای تغییر و تحول مثبت، تفکّر و تلاش می‌کند. به همین دلیل، شناخت دقیق اولویت‌ها برای مدیران و مبلغان و آمران به معروف و ناهیان از منکر، از ضروری‌ترین اقدامات عقلی و شرعی است؛ بنابراین نویسنده در پرونده «اولویت شناسی در دو فریضه بزرگ» چنین می‌آورد:

اولویت شناسی، به شاخص و معیار و میزان نیاز دارد.

مثلاً اقامه معروف اولویت دارد یا محو منکرات؛ یا هم‌زمان باید برای هر دو نوع فعالیت، برنامهریزی و اقدام شود.

بین معروف‌ها، معروف‌های اعتقادی و فرهنگی اولویت دارد یا معروف‌های اقتصادی یا سیاسی؟

تلاش برای اقامه معروف‌های فردی اولویت دارد یا تلاش برای احیای معروف‌های اجتماعی؟

پرداختن به معروف و منکرهای آشکار مقدم است یا معروف و منکرهای پنهانی و خصوصی؟

در بین معروف‌های فرهنگی، بهترین معروف کدام است و شاخص آن چیست؟

در بین منکرات سیاسی، مهم‌ترین منکرات کدام است و میزان درجه‌بندی و شاخص بزرگ و کوچک چیست؟

در میان منکرات اقتصادی، خطرناک‌ترین‌ها چیست؟

و ترازوی تشخیص بزرگی و کوچکی خطر، کدام است؟

منکرات گاهی سازماندهی شده و از سوی دشمنان خارجی یا داخلی انتشار می‌یابد. گاهی برخاسته از جهل و هوس اشخاص است. پرداختن به کدام نوع باید در اولویت قرار گیرد؟

نقش زمان و مکان را در هیچ اقدامی نمی‌توان نادیده گرفت. تغییر اولویت‌ها در اقامه دو فریضه بزرگ و تبلیغ دین و هرگونه اقدام اصلاحی یعنی معروف گستری و منکر ستیزی وجود دارد. باید زمان و مکان و توان آمران و مأموران و ناهیان و مخاطبان مورد توجه قرار گیرد. هر سال و هر ماه و هر روز ممکن است اولویت‌ها تغییر کند و بر اساس امکانات و تغییر اوضاع و احوال اجتماع دگرگون شود.

چه نهاد یا ارگان و شخص حقوقی و حقیقی باید اولویت‌های عام و اولویت‌های زمان و مکان و اولویت اقدامات نهادها و اشخاص گوناگون را تشخیص دهد و اعلام کند؟

در جامعه اسلامی جایگاه ولی‌فقیه در تشخیص اولویتها چیست؟

مراجع عظام چه نقشی در تشخیص معروف و منکر دارند؟

مدیران نهادهای فرهنگی و اجرایی چه جایگاهی دارند؟

مبلغان گرامی در هر روز و هر مناسبت چه معروف و منکری را باید در اولویت تبلیغی قرار دهند؟

رسانه‌های کوچک و بزرگ برای اولویت شناسی از چه موازین و روش‌ها و شاخص‌هایی باید تبعیت کنند؟

از نگاه این قلم، ولی‌فقیه عالی‌ترین مقام شایسته برای تشخیص اولویت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهان اسلام است و شرط رهایی و پیروزی امت، شنیدن دقیق رهنمودها و هماهنگی کامل با پیام‌های ارسالی از این جایگاه است.

همچنین نویسنده در صفحه 30 این مجله فمینیسم را از عوامل طلاق می‌داند و در ادامه چنین می‌نویسد:

فمینیسم با حذف پدر از زندگی و این ادعا که زنان به تنهایی قادر به اداره خود و فرزندان خویش هستند، ضربه‌ای مهلک به کودکان وارد آورد. «فمینیست‌ها نخست مرد را انکار کردند. نقش او را کم رنگ نمودند و اقتدارش را در خانواده به چالش کشیدند. بیچاره کودکان قربانی فمینیسم یاد گرفتند به مادر متکی باشند و غریزه عشق‌ورزی به پدر و عاطفه او را به فراموشی بسپارند. کودکانی که در فطرت آن‌ها، تکیه بر پدر و مادر به یک میزان مهم است، حال باید حمایت‌های عاطفی، معنوی، تربیتی و روان‌شناختی پدر خویش را به ورطه فراموشی بسپارند.»

نقش پدر چه در خانواده سنتی و چه مدرن، نقشی مکمل مادر و قوام بخش خانواده است. فرزندان دختر در دامان پدر عشق‌ورزی را می‌آموزند و پسران مردانگی را. تفکر فمینیستی به دختران عشوه‌گری و طنازی برای مردان و به پسران نگاه جنسی به زن و بهره‌مندی از جنسیت او را می‌آموزد.

با این تفکر است که دیگر نه دختران و نه پسران نیازی به تشکیل خانواده نمی‌بینند، وقتی می‌توانند آزادانه این نیاز را برآورده کنند.

گفتنی است، پژوهشکده امر به معرف و نهی از منکر، ماهنامه راه رشد را با ورقه تمام گلاسه در ۶۶ صفحه منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند متن این کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۹۸//

ارسال نظرات