۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۵۱۵۷۳
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان:

دولت برای ترویج وقف فرهنگ سازی کند

طغیانی گفت: یکی از وظایف مهم دولت در امور وقف فرهنگ سازی است، باید در این امر تبلیغ شود و دستگاه های اجرایی و دولتی مردم را به امر وقف تشویق کنند تا مردم به سمت موقوفات تمایل پیدا کنند.
مهدی طغیانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی طغیانی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان صبح پنجشنبه در ادامه سلسه نشست های اقتصادنا که در محل مدرسه علمیه سلیمانه مشهد برگزار شد، با اشاره به جایگاه وقف در حوزه اقتصاد اسلامی  اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در حوزه اقتصاد اسلامی به کثرت در باره آن سخن گفته شده موضوع و جایگاه وقف است، افزون بر این در قرآن نیز آیات متعددی در رابطه با وقف بیان شده است.

وی گفت: موضوع وقف از لحاظ اقتصادی چندین برابر نسبت به اقتصاد دولتی اهمیت و ارزش دارد ولی در کشور ما به این موضوع کمتر توجه و پرداخته شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: چندین سال پیاپی است رهبر معظم انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را بیان می کنند و وقف در حوزه اقتصاد مقاومتی اثرات خوبی دارد.

طغیانی اظهار کرد: در کشورهای غربی موضوع وقف را با واژه بخش سوم اقتصاد مطرح و بیان می کنند که در کنار بخش های دولتی و انتفاعی قرار گرفته است. در ایران کمیته امداد بر اساس ساختار سوم یا همان موضوع وقف و خیریه به وجود آمده و جنبه غیر دولتی و انتفاعی دارد اما سیستم مردمی بودن در ساختار اداری خودش را از دست داده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: امروز در کشور موضوعات و موارد وقفی جایگاه خودشان را از دست داده اند و برخی متولیان حوزه وقف رفتارهای غیر وقفی از خود نشان می دهند.

طغیانی با اشاره به چارچوب اقتصاد مقاومتی از نظر رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان نخستین سیاست در بحث اقتصاد مقاومتی را تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات، منابع مالی، سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه می دانند.

وی تصریح کرد: امروز در کشور اقتصاد ما بیشتر دولتی است تا مردمی و یکی از دلایلی که اقتصاد ایران در رکورد قرار گرفته به خاطر همین مسأله است که تمام امکانات و منابع مالی و  اقتصادی در دست دولت است. اگر می خواهیم در اقتصاد شکوفایی و رشد داشته باشیم باید آن را به سمت خصوصی سازی و مردمی بودن سوق دهیم.

طغیانی با اشاره به خطبه رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۶ در رابطه با اقتصاد مقاومتی گفت: ایشان در همان خطبه فرمودند اگر در جامعه اسلامی خلأ یا نیازی وجود داشت همه افراد جامعه بدون استثنا کسانی که توانسته اند تحصیل مال بکنند موظفند بر حسب اختلاف تمکن خودشان آن خلأ را پر کنند.

وی افزود: در اقتصاد مردمی، مردم توانسته اند با امور وقف خود خلأهای اقتصادی کشور را پر کنند و این کار در حوزه های مختلف از جمله ساختن مدارس، بیمارستان ها، درمانگاه ها، کتابخانه ها، حوزه های علمیه، ساختن پل ، راه های ارتباطی و غیره است.

وی به موضوع فساد در دو بخش خصوصی و خیریه ای اشاره کرد و گفت: فسادی که در بخش خصوصی اتفاق بیفتد جنبه غیر عمومی دارد و خیلی حائز اهمیت برای مردم نیست اما فسادی که در امور خیریه انجام شود نه تنها سبب بدبینی و ضربه زدن به موضوع وقف و امور خیریه می شود بلکه دچار نوعی بی اعتمادی مردمی و عمومی به این امور می شود‌.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به ویژگی های مهم وقف در کشور افزود: زمانی که وقف در کشور صورت می گیرد باعث افزایش رفاه عمومی، اشتغال، عدالت اقتصادی، افزایش سرمایه های اجتماعی، ایجاد فضای کسب وکار، تأمین کالاهای عمومی و غیره در سطح جامعه می شود.

وی اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دولت در امور وقف فرهنگ سازی است، باید در این امر تبلیغ شود و دستگاه های اجرایی و دولتی مردم را به امر وقف تشویق کنند تا مردم به سمت موقوفات تمایل پیدا کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امروز در نظام آموزشی ما درسی به عنوان وقف وجود ندارد؛ در صورتی که در برخی از کشورهای غربی و حتی آمریکا دانش آموزان موظف هستند شش ساعت را درباره امور خیریه پژوهش و کار کنند.

طغیانی تصریح کرد: نظارت دولت بر روی خیریه ها و امور وقفی صفر است و دولتمردان باید در این زمینه برنامه ریزی داشته باشند. در اقتصاد مقاومتی ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم اما امروز تنها نیم درصد اقتصاد کشور دانش بنیان است و تا سال ۱۴۰۴ باید این رقم به پنج درصد برسد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات