۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۵۵۱۵۴۲
آیت الله علم الهدی:

واقفان نقش مهمی در توسعه فعالیت حوزه علمیه داشته اند

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: قوام حوزه های علمیه مبتنی بر حرکاتی بود که انسان های پاک و مقدس اموال پاک خود را به صورت یک نهاد دائمی و ماندگار درآوردند.
همایش بزرگداشت عالم واقف میرزا ابوصالح رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در همایش گرامیداشت مرحوم میرزا ابوصالح رضوی که در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، عوامل ارتقای درجه انسان در مراتب اخروی را دو مسأله ایمان و علم دانست و گفت: اگر انسان در مسأله ایمان ارتقا پیدا کند اما در علم پیشرفتی نکند و یا برعکس، این تعالی به خوبی محقق نمی شود.

گسترش معارف اسلامی مرهون اخلاص جریان روحانیت است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اهمیت وقف مدرسه علمیه عالی نواب از سوی مرحوم ابوصالح رضوی در راستای تربیت طلاب علوم دینی، به تبیین اهمیت جایگاه روحانیت پرداخت و اظهار کرد: پس از گذشت حدود 12 قرن از ابتدای غیبت امام زمان(عج) تا امروز که دنیای اسلام دستش از دامن معصوم(ع) کوتاه است و امروز که دنیای اسلام بر سر یک سفره گسترده معارف و علوم دینی زانو زده است، مرهون جریان اصیل و با اخلاص روحانیت است.

وی افزود: اگر تداوم این ساختار در بستر اجتماعی امت اسلام وجود نداشت، در این پهنه 1180 ساله، معلوم نیست که آیا این معارف و علوم عزیز و ارزشمند به دست ما می رسید یا خیر.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که بافت ذهنی طلاب علوم دینی باید تغذیه شده از یک فضای فکری سالم باشد، خاطرنشان کرد: فضای فکری یک انسان که قرار است در آن ساختار مسائل معنوی قرار گیرد، نباید در مغزی قرار گیرد که تغذیه شده از القائات غیر الهی است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: انسانی که باید در مسیر خود با دو بال ایمان و علم رشد پیدا کند، جریان جسمانی او هم باید از مسیر و تغذیه پاک، مقدس و حلالی شکل گیرد که بتواند ظرف اندیشه عبودیت خدا واقع شود و این اعضا و جوارح در خط عبودیت و بندگی خدا با این دو بال سیر تکاملی خودش را تأمین کند. از همین رو در سیر 1180 ساله ای که روحانیت تکامل پیدا کرد و حوزه های علمیه ای که توانستند کانون اندیشه های پاک واقع شوند، تکامل آن ها به واسطه انسان هایی بوده که در یک جریان اقتصادی کاملا حلال و مباح رشد پیدا کرده اند.

واقفان نقش مهمی در توسعه فعالیت حوزه های علمیه داشته اند

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: وجود عزیزانی که این ابنیه را وقف کرده اند و این موقوفات را به وجود آورده اند و در نتیجه توسعه این جریان اقتصادی غذای پاک و حلال برای کسانی که می خواهند در مسیر عبودیت پروردگار تکامل پیدا کنند، نقش مؤثری در توسعه این سامان داشته است.

وی اظهار کرد: مرحوم شیخ طوسی اولین حوزه علمیه شیعه را در نجف تأسیس کرد و قوام این حوزه علمیه در عمر بیش از هزار ساله اش مبتنی بر حرکاتی بود که انسان های پاک و مقدس اموال پاک خود را به صورت یک نهاد دائمی و ماندگار درآوردند که بستر تغذیه زندگی انسان هایی شود که بناست جسم و بدن آن ها عامل اجرایی عبودیت های پروردگار در سایه علم و ایمان باشد و اگر این حرکات و اخلاص ها در این موقوفات وجود نداشت، معلوم نبود تا به امروز ساختار عظیم حوزوی هزار و چند ساله شیخ الطائفه دوام پیدا کند.

سهمین باید به مصرف مرتبط با حوزه های علمیه برسد

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: در بین مراجع تقلید، رهبر معظم انقلاب نظر مبارکشان در مصرف سهمین این است که مصرف آن منحصر به استفاده حوزه های علمیه و طلاب است و در غیر این صورت اجازه استفاده از سهمین حتی در ساخت و سازهایی از قبیل ساخت مساجد و مدارس در غیر مورد مصرف حوزه علمیه را نمی دهند؛ چرا که آن پایگاه عظیمی که امروز علوم و معارف اهل بیت را در دنیا توسعه می دهد و جهان در پرتو آن به اسلام ناب دلداده می شود، جریان روحانیت است.

وی یادآور شد: اینجاست که ارزش کار مرحوم نواب رضوی با تأسیس این مدرسه علمیه مشخص می شود که چه خدمت عظیم و عزیزی نسبت به اسلام و توسعه شیعه در زندگی خود انجام داده است. این مرد عالم علاوه بر برکات علمی، آموزشی و تربیتی که ایجاد کرده، در صدد ایجاد یک جریان اقتصادی نهادینه برای تغذیه طلبگی و اتصال آن به یک منبع پاک و مقدس مباح بر آمده که این خدمت می تواند همتای تمام خدمات علمی و فکری ایشان بوده باشد.

ضرورت توجه مدیران حوزه های علمیه به دغدغه های معیشتی طلاب

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه مدیران حوزه های علمیه به مسأله معیشت طلاب و لزوم تمرکز طلاب بر تحصیل علوم دینی، اظهار کرد: امروز در عرصه روحانیت و حوزه علمیه، مسأله معیشت طلاب حرف اول را می زند. ما قائل به زیربنا بودن اقتصاد نیستیم اما اقتصاد در برخی جریان ها حرف اول را می زند. امروز در جریانات اقتصادی خاص موجود، مسأله معیشتی طلاب از اهمیت زیادی برخوردار است. مدیران حوزه باید فعالیت خود را توسعه دهند تا سطح معیشت طلاب از وضعیتی که امروز دارد توسعه بیشتری پیدا کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری همچنین طلاب را به سبک زندگی غیر اشرافی سفارش و خاطرنشان کرد: مسأله زندگی طلبه امروز در شریاط اقتصادی خاصی که وجود دارد و در وضعیت اجتماعی که ما با جریان های مختلف سیاسی دست به گریبان هستیم، اگر طلبه به عنوان یک عنصر مستغنی از جریان های مختلف مطرح نباشد، یک تهدید به حساب می آید. البته این مسأله نباید فراموش شود که سطح زندگی طلبه باید در پایین ترین سطح اجتماعی روز جامعه باشد چرا که اگر یک طلبه بتواند با زندگی اش تابلو «الفقر فخری» پیامبر(ص) باشد، این یک افتخار است.

وی در پایان تأکید کرد: اگر یک طلبه دیگران را الگوی زندگی خود قرار دهد و ملاک زندگی خود را خدای ناکرده زندگی تجملاتی و مرفه قرار دهد، هرچه مدیران حوزوی تلاش کنند نمی توانند نیاز طلاب را مرتفع کنند. رفع نیاز اقتصادی طلاب باید در حدی باشد که بتواند با تمرکز روی مسائل علمی توجه داشته باشد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات