۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۵۴۰
پیام مشاور؛

مانع تراشی بزرگ‌ترها از عوامل تأخیر ازدواج

هنگامی که با جوانان، در باب ازدواج، سخن گفته می شود بسیاری از آنان می گویند «ما که مشکلی نداریم و حاضر به ازدواجیم، این حرفها باید به بزرگترها گفته شود که همراهی کنند و مانع تراشی نکنند تا مسأله حل شود».
ازدواج

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی اکبر مظاهری در یادداشتی که در مجله خانه خوبان منتشر شده است، به تبیین مسأله تأخیر در ازدواج پرداخته است که متن آن در زیر تقدیم خوانندگان محترم می شود.

احتیاط عقلانی، خوب است. اندیشناکی دورنگرانه، ممدوح است؛ اما وسواس مفلوکانه و ترس زبونانه، نامبارک و مذموم است.

راستی که دریغ است بر آن جوانان که خویشتن را در دایر های از تردیدهاسرگردان می کنند و با لهای اراده خود را به تارهای موهوم وسواس ها می بندند و جا نهای طربناکشان را با گرفتار کردن خویشتن در  قفس های آداب و عادات ناروای اجتماعی، از پرواز باز م یدارند و روا نهای شادابشان را در فضای بویناک سن تها و رسوم ناخجست هی فرهن گهای رسوبی یا وارداتی، پژمرده می کنند.

به تأخیر افکندن ازدواج، از دورانی که آفریدگار برای انسان معین کرده است، زیانبار است؛  وجود این زیان را همه عاقلان تصدیق می کنند؛ دانش روز نیز بر این زیانمند بودن، مهر تأیید می نهد.

خیزش همگانی

از این رو، باید همگان، این زیان افسارگسیخته را مهار کنیم و ریشه های آفت خورده و نامیمون این پدیده ناخجسته را بیشتر بشناسیم و به اصلاح آن پردازیم.

حقیقت آن است که از شعار گفتن، کاری بر نمی آید، چراکه  زمان، زمان اندیشیدن و تدبیرکردن و به تصمیم رسیدن و عمل کردن است و باید که همگان، در این میدان، پرتلاش باشند؛ والدین، بزرگان قوم، اندیشمندان جامعه، روحانیان، رجال دین و سیاست، فرهیختگان عرصه های دانش و معرفت، نهادها و سازمان های متولی امور جوانان و ازدواج، سخنرانان، نویسندگان و از همه چالاکتر و سزاوارتر، خود جوانان! آری، همگان مسؤول اند؛ اما خود جوانان مسؤول ترند، خواهان ترند، توانا ترند، حق پذیرترند، حق گراترند؛ پس شمایان، هان! جوانان! نهراسید، که خداوند سبحان یاورتان است؛ آن نیز، وعده مهربان، نوید داده که یاریتان فرماید؛ پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) وعده داده اند که اگر با توکل به خدای رحمان و برای پاسداشت عفت و ایمان، اقدام به ازدواج کنید، امدادهای معنوی، پشتوانه تان است.

سخنی با بزرگ تران

هنگامی که با جوانان، در باب ازدواج، سخن گفته می شود و ضرورت اقدام به هنگام همسرگزینی و نیز ناروا بودن تأخیرافکندن کار ازدواج بیان می شود، بسیاری از آنان می گویند «ما که مشکلی نداریم و ما حاضر به ازدواجیم. این حرفها باید به پدران و مادران و بزرگترها گفته شود که یاری و همراهی کنند و مانع تراشی و سنگ اندازی نکنند تا مسأله حل شود».

راستی که چنین است و بخش عظیمی از مسئله و مشکل ازدواج جوانان، باید به دست بزرگ تران حل شود. خداوند سبحان نیز به همین بزرگ تران امر فرموده است که: «بی همسرانتان را همسر دهید».(سوره توبه، آیه 32)

سزاوار است که به فرمان خداوند حکیم، دل سپاریم و به پاداش او امید بندیم:

خداوند سبحان به آن کسان که برای سامان بخشی ازدواج دیگران، گامی بردارند یا سخنی بگویند، برای هر گام و هر کلمه، پاداش کرداری یک ساله عنایت می فرماید؛ یک سالی که روزهایش را روزه بدارند و شب هایش را به عبادت برخیزند.)وسائل الشیعه، ج 14، ص 26 و 27)/841/ت۳۰۳/س

منبع: مجله خانه خوبان

 

ارسال نظرات