۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۵۱۵۱۸
مدیر سابق حوزه علمیه مسجد سلیمان:

تأخیر در سن ازدواج یکی از مهمترین معضلات کشور است

مسؤول سابق مدرسه مذاهب اسلامی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات ما تأخیر در سن ازدواج است، گفت: فاصله بین سن بلوغ و ازدواج مشکلات جنسی برای جامعه ایجاد کرده است و مهمترین راهکار این است که ازدواج زودتر صورت بگیرد.
محمد رضا ضمیری

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضا ضمیری، مدیر سابق حوزه علمیه مسجد سلیمان در پیش نشست «جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی» که امروز 28 دی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد، گفت: جامعه شناسان برای هر جامعه پنج نهاد تعریف کرده اند.

وی با بیان اینکه این نهادها شامل نهاد دین، خانواده، آموزش و پرورش، اقتصاد، سیاست و حکومت است، اظهار کرد: نهادها، تشکیل دهنده بنیان های هرجامعه ای هستند که هر کدام دارای کارکردهایی هستند.

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این مطلب که جامعه ای موفق خواهد شد که بتواند کارکردهای خود را به صورت کارآمد انجام بدهد، تصریح کرد: اگر جامعه همانند یک کل در نظر گرفته شود در صورتی که این پنج نهاد با یکدیگر تعامل داشته باشند یک جامعه موفق را تشکیل می دهند.

مسؤول سابق مدرسه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به نهاد دین که رابطه انسان با خداوند را ترسیم می کند، بیان داشت: در واقع اگر این نهاد نباشد هویت بشری بی معنی می شود چرا که هویت بخشی این جهان در پرتو  یک دین و آیین است چرا که تفسیر از انسان و هستی در پرتوی جهان بینی دینی به این سوالها پاسخ می دهد.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دین برای این موضوع است که حیات بشری را معنا و هویت ببخشد، بیان داشت: در غرب تلاش شده است که دین تحقیر شود و ادعا دارند که دین مربوط به طفولیت بشر است.

رییس سابق دانشگاه پیام نور جعفریه قم در ادامه درباره اصرار برای تغییر و تحول در علوم انسانی ابراز کرد: در واقع بسیاری از نظریات علمی که امروز در دانشگاه های ما ارائه می شود قابل نقد است چرا که وقتی افراد برای رشته های علوم انسانی وارد دانشگاه می شوند حجاب و نماز جوان ها از دست می رود.

حجت الاسلام ضمیری با بیان اینکه امروز نظریه غربیان مبنی بر اینکه دین دروغ است، مورد قبول نیست،  تصریح کرد: در واقع امروز آنها به این موضوع رسیدند که دین واقعیت و کارکرد دارد و  کارکرد آن از همه نهادهای اجتماعی بیشتر است و حتی می توان گفت که دین فرا نهاد است.

وی درادامه با تأکید بر این مطلب که نهاد خانواده بعد از دین مهمترین نهاد اجتماعی است، ابرازکرد: خانواده دارای جایگاه مهمی است و می تواند در همه عرصه ها موثر باشد چرا که تربیت های آشکار و پنهان به نهاد خانواده برمی گردد.

حجت الاسلام ضمیری افزود: خانواده نقش مهمی در برطرف سازی نیازهای عاطفی، نیازهای جسمی و جنسی زن و مرد دارد و از طرفی دین برای ارضای نیازهای جنسی فقط نهاد خانواده را مطرح می کند.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین معضلات ما تأخیر در سن ازدواج است، ابراز کرد: فاصله بین سن بلوغ و ازدواج مشکلات جنسی برای جامعه ایجاد کرده است و مهمترین راهکار این است که ازدواج زودتر صورت بگیرد.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی در ادامه درباره نهاد آموزش و پرورش گفت: این نهاد علوم را انتقال می دهد و پرورش های روحی و روانی از سوی آن انجام می شود و علم و تحقیقات و فن آوری مربوط به این قسمت است.

وی در ادامه درباره نهاد اقتصاد بیان کرد: این نهاد به مبانی تولید و توزیع و مصرف می پردازد که این سه عرصه جزء مهمترین ارکان هستند که تولید کالا و خدمات و چگونگی مصرف در این نهاد که نباید همراه با زیاده روی باشد در این قسمت انجام می شود.

مسؤول سابق مدرسه مذاهب اسلامی با بیان اینکه نهاد سیاست و حکومت به تنظیم قدرت درجامعه می پردازد، بیان داشت: چگونگی برقراری نظم و امنیت در جامعه، ضمانت اجرای قوانین و نقش مردم در حکومت و نهاد مقدس خانواده در این نهاد تعریف می شود./934/پ202/ب1

ارسال نظرات