۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۵۱۵۰۸
تأکید آیت الله جوادی آملی بر اصلاح فضای مجازی؛

جوانان مراقب انحرافات و دام های دشمن در فضای مجازی باشند

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی با بیان این که جوانان باید فضای مجازی را حقیقی بدانند، گفت: اگر این فضا کنترل نشود، دین را از انسان می گیرد و سبب آبروریزی او خواهد شد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی که در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به تفسیر نامه 76 نهج البلاغه پرداخت و گفت: امیرمؤمنان(ع) در ابتدای این نامه به عبدالله بن عباس توصیه کردند که در سه مقامِ دیدار با مردم، حضور در مجالس رسمی و در مقام داوری، اخلاق فرماندهی را رعایت کند و همواره گشاده رو باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: در بخش دیگری از نامه یاد شده، حضرت(ع) عبدالله بن عباس را از «هوا، هوس و کینه» بر حذر داشتند، اما این بخش در نهج البلاغه ذکر نشده است؛ هوا و هوس دشمن درونی انسان ها است و در وهله اول، دین و سپس آبرو را از انسان سلب می کند، انسانی هم که دین و آبرو نداشته باشد هیچگونه ارزشی نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: این دشمن درونی به «وبا» تشبیه شده است، علت این تشبیه آن است که «وبا» با سلب قوه اراده از انسان سبب آبروریزی او خواهد شد، زیرا کسی که اراده خود را از دست دهد، دیگران باید از او مراقبت کنند.

حضرت آیت الله جوادی آملی خطاب به جوانان جامعه ابراز داشت: جوانان کشور ما باید فضای مجازی را حقیقی بدانند، چراکه هر کجا فکر و اندیشه تبادل شود، آن فضا حقیقی است، بنابراین جوانان باید در این فضا آنچه را که به نفعشان است دریابند و آن مسائلی که غیراخلاقی بوده و دام دشمن برای انحراف انسان ها به شمار می آید را رها کنند، زیرا این فضا اگر کنترل نشود، دین را از انسان می گیرد و سبب آبروریزی او خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بر اساس نص آیات قرآن کریم، انسان مرگ را می میراند، نه اینکه مرگ انسان را بمیراند، بیان کرد: مرگ از پوسته در آمدن است، نه اینکه انسان با مرگ پوسیده شود؛ انسان موجودی ابدی است، بر این اساس زیبنده و شایسته نیست که آدم در عمر دنیویِ کوتاه خود با ارتکاب گناه، ابدیت را تباه کند.

وی اضافه کرد: اینکه انسان گاهی به یاد گناهانی که در دوره جوانی یا نوجوانی مرتکب شده است میفتد، نعمتی الهی است، زیرا خداوند با این کار، انسان را متذکر می شود تا استغفار کرده و گناهانش بخشیده شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به نامه 77 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: این نامه نیز خطاب به عبدالله بن عباس است و حضرت علی(ع) در آن شیوه «مناظره با دشمن مسلمان به قرآن» را به وی آموزش می دهد و می فرماید با خوارج و کسانی که شعار «حسبنا کتاب الله» سر می دهند جدل نکن، زیرا قرآن دارای دیدگاه کلی بوده و تفسیرهای گوناگونی دارد؛ تو چیزی می گویی و آنها چیز دیگر، بلکه با سنت پیامبر اکرم(ص) با آنان به بحث و گفتگو بپرداز که در برابر آن راهی جز پذیرش ندارند».

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه هیچ چیزی حتی قرآن کریم بر امام معصوم(ع) برتری ندارد، تصریح کرد: درست است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) مفسران قرآن کریم بوده اند، اما باید گفت که این قرآن بر ایشان فضیلت ندارد، چراکه محور و مدار اصلی دین، معصومین(ع) هستند.

گفتنی است، حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان جلسه به همراه حاضران برای نزول باران رحمت الهی دعا کرد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات