۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۵۱۵۰۵
حجت الاسلام مهدوی‌کنی:

"نخبگان" الگوی ایرانی اسلامی" را برای نسل جوان ترسیم کنند"

رییس دانشگاه امام صادق(ع) جشنواره ملی "کتاب سال سبک زندگی" را بهترین فرصت‌ برای حمایت از پژوهشگران در تبیین " الگوی ایرانی اسلامی" دانست.
حجت الاسلام محمد سعید مهدوی کنی  در نشست خبری جشنواره ملی کتاب سال سبک زندگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعید مهدوی‌کنی، رییس دانشگاه امام صادق(ع) پیش از ظهر ادیروز در نشست خبری کتاب سال سبک زندگی که در سالن جلسات همایش‌های غدیر برگزار شد، با اشاره به اهمیت الگوی‌سازی در سبک زندگی مردم گفت: مسأله قدرت انتخاب و انتخاب‌گری از ویژگی‌های انسان‌ها است و امروزه این مسأله اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

حجت الاسلام مهدوی کنی با بیان اینکه انتخاب‌های انسان نتیجه باورها و ارزش‌ها و هنجارهای اوست، ابراز کرد: مجموعه این انتخاب‌ها روش‌ها و الگوهای رفتاری را در زندگی انسان‌ها در زمینه‌های مختلفی همچون: پوشش، تغذیه، تفریح، اندیشه و فکر و تحصیلی و کسب علم تربیتی ترسیم می‌کند، بنابراین از این دسته‌ها بندی‌ها با عنوان سبک زندگی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه هرکدام از الگوهای سبک زندگی نشانگر اندیشه، باور و ارزش در جامعه است، گفت: مردم برای جنبه‌های مختلف زندگی خویش الگوهایی را انتخاب می‌کنند و برخی مردم از ابتدا این ارزش‌ها را باور کرده‌اند و به سمت و سوی آن الگوی مناسب و آن ارزش می‌روند و برخی دیگر در ابتدا الگویی را می‌پذیرند و در مرحله بعد به سمت باورها و ارزش‌های آن الگو کشیده می‌شوند.

حجت الاسلام مهدوی کنی بیان کرد: امروزه که امکانات انتخاب و انتخاب‌گری بیش از گذشته فراهم شده است، از این رو جهت دهی به افکار و رفتار، باورها و ارزش‌ها اهمیت فراوانی دارد.

رییس شورای علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی در ادامه گفت:‌ امروزه در دنیا مراکز و نهادهای مختلفی یدید آمده است که به طور دائم در پی اقناع کردن مردم برای مصرف کردن کالاهای خاص و در مرحله دیگر جهت دهی افکار و رفتار افراد و هویت‌سازی برای مردم هستند، از این رو آنها طرحی‌های خویش را برای مخاطبان عرضه و بازاریابی می‌کنند.

حجت الاسلام مهدوی کنی ابراز کرد: در این شرایط مسئولان کشور می‌توانند منفعل باشند تا افرادی دیگر الگوهایی را برای جامعه ما ترسیم و باورها و الگوهای نامناسب خویش در کشور ترویج کنند و یا اینکه نخبگان جامعه با استفاده از ابزارها و امکانات موجود روشی را برای زیستن مناسب مردم بر اساس باورها و فرهنگ کشور مطرح کنند.

رییس دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه امروزه نسل جوان کشور میان انتخاب الگوها سرگشته شده‌اند، گفت: در گذشته الگوهای خاص خانوادگی و محلی و دینی قوی جلوی روی افراد بود و آنها نیازی به گزینش و انتخاب الگو نداشتند، اما در دنیای امروز با ایجاد فرصت‌های فراوان نوعی نگرانی و بحران برای انتخاب‌گری نسل جوان به وجود آمده است.

حجت الاسلام مهدوی کنی بر ضرورت طرح الگوهای ایرانی اسلامی در جامعه تأکید و بیان کرد: نخبگان جامعه برای هدایت جامعه و نشان دادن ارزش‌های والای فرهنگ ایرانی اسلامی تلاش و با طرح روش‌هایی نوین رسم و شیوه درست انتخاب کردن و گزینش الگوی صحیح را برای مخاطبان ترسیم کنند؛ چرا که این مسأله سرگشتگی نسل جوان را در انتخاب‌گری به هدایتگری آنها تبدیل می‌کند.

رییس شورای علمی جشنواره کتاب سال سبک زندگی، ابراز کرد: فرصت‌های زیادی برای تشویق پژوهشگرانی که توان طرح الگوهای متفاوت و متناسب با ارزش‌ها فرهنگی اسلامی ایرانی و نوآوری و خلاقیت را دارند، وجود دارد و از این رو جشنواره ملی "کتاب سال سبک زندگی"  نیز یکی از فرصت‌های مناسب برای حمایت از پژوهشگران در این زمینه است./۹۹۸/ پ ۲۰۲/ش

 

 

 

 

 

ارسال نظرات