۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۵۱۴۹۱
آیت الله مکارم شیرازی:

قوه قضائیه از اطاله پرونده ها جلوگیری کند | قضات برای احقاق حق مردم اهتمام ویژه داشته باشند

حضرت آیت الله مکارم درباره طولانی بودن مدت رسیدگی به پرونده‌ها در دستگاه قضایی گفت: حجم زیاد پرونده‌ها مهم‌ترین دلیل طولانی بودن زمان رسیدگی است و در مواردی مردم به دلیل مشکلاتی که در مسیر احقاق حق خود می‌بینند از آن صرف نظر می‌کنند از این رو باید چاره اندیشی کرد.
آیت الله مکارم شیرازی و حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه، دستگاه قضایی را در جامعه تابلوی مهمی در نشان دادن خوبی‌ها و بدی‌های نظام به مردم توصیف کرد و گفت: اصلاح دستگاه قضایی مهم و حساسیت آن در نظام جامعه زیاد است.

این مرجع تقلید یکی از مواردی را که مورد قضاوت مردم قرار می‌گیرد را عملکرد قضات دانست و اظهار داشت: بعضی قضات حوصله ندارند، گاهی عصبانی می‌شوند و حتی دستور می‌دهند که ارباب رجوع را بیرون بیندازند.

وی ادامه داد: قاضی باید صبور بوده و حوصله داشته باشد و صبوری را تمرین کند؛ بزرگان ما روحیه صبر و تحمل داشتند؛ قضات باید صبر بیشتری داشته باشند زیرا ارباب رجوع آن‌ها معمولاً عصبانی هستند.

حضرت آیت الله مکارم از قضات خواست تا به درک ابتدایی از مسائل قناعت نکنند و افزود: قضات باید مسائل را بشکافند و از روش‌های روحی و روانی استفاده کنند؛ در بعضی مواقع می‌توان با چند سئوال اضافه مسأله را شناخت؛ در ماوراء پرونده‌ها مطالب مختلفی نهفته است.

این مرجع تقلید بر تلاش مضاعف قضات در احقاق حق مردم تأکید کرد و گفت: قضات به ظواهر و سوگند اکتفا نکنند و به دنبال موشکافی باشند؛ البته که قاضی نباید اعتدال بین خصمین را کنار بگذارد.

وی با اشاره به موضوع مصالحه به عنوان یکی از بهترین روش‌هایی که قضات می‌توانند به خدمت بگیرند ابراز داشت: با بیان شرایط پیچ و خم کار، طولانی بودن مدت رسیدگی، مردم را به مصالحه دعوت کنید؛ این راهی است که از لحاظ قانونی هم مشکلی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم درباره طولانی بودن مدت رسیدگی به پرونده‌ها اظهار داشت: حجم زیاد پرونده‌ها مهم‌ترین دلیل طولانی بودن زمان رسیدگی است؛ کم حوصلگی قضات هم بر این مشکل می‌افزاید؛ در مواردی مردم به دلیل مشکلاتی که در مسیر احقاق حق خود می‌بینند از آن صرف نظر می‌کنند.

این مرجع تقلید کار قاضی را مشکل دانست و تصریح کرد: ثواب قضاوت بسیار است؛ قضات مجاهدین فی سبیل الله هستند، در صورتی که هدفشان رساندن مردم به حقشان باشد.

وی وکلا و کارشناسان دادگستری را نیز در طولانی شدن مدت دادرسی مؤثر دانست و خواستار رسیدگی بیشتر قوه قضائیه شد.

شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی معاون فرهنگی قوه قضائیه در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در این قوه را ارائه کرد./836/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات