۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۵۱۴۸۷
مشاور مدیرکل دفتر تبلیغات خراسان رضوی:

برخی افراد حامی تهاجم فرهنگی به کشور هستند

حجت الاسلام الهی خراسانی گفت: برخی افراد می گویند در ایران تهاجم فرهنگی وجود ندارد در صورتی که این مطلب خلاف واقعیت است.
مجتبی الهی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مجتبی الهی خراسانی مشاور مدیرکل دفتر تبلیغات استان خراسان رضوی در همایشی با عنوان چالش های عمومی درمصرف محصولات فرهنگی که غروب چهارشنبه در دفتر تبلیغات مشهد برگزار شد، با اشاره به تأثیرات محصولات فرهنگی غربی و غیر اسلامی بر ارزش ها و هنجارهای جامعه اظهار کرد: این محصولات نوعی  تبلیغ  نمادهای غربی در جوامع اسلامی می باشد تاجایی که افراد به این باور می رسند که کشورهای غربی از ما متمدن تر، بهتر و با فرهنگ تر هستند.

وی افزود: کالاهای فرهنگی غربی افزون بر تصرف بازارهای داخلی منجر به تغییر نگرش افراد در ارزش ها و هنجارهای  ملی و مذهبی می شود.

حجت الاسلام الهی خراسانی اظهار کرد: نمادهای فرهنگی راهی برای نفوذ و تصرف نمادهای دینی و مذهبی کشورها می باشند، نباید مدام گفت کشورهای غربی و اروپایی کاری به اعتقادات ما ندارند این جمله اشتباه است چراکه هدف اصلی غرب ضربه زدن به فرهنگ دینی و اعتقادی جوامع مسلمان است.

مشاور مدیرکل دفترتبلیغات خراسان رضوی با اشاره به تولید و توزیع عروسک های مختلف غربی از جمله عروسک باربی در ایران گفت: در نگاه اول باربی تنها یک  عروسک و اسباب بازی است در صورتی که همین عروسک بر اساس ایده و تفکر و فرهنگ غربی ساخته شده و در کشورهای اسلامی از جمله ایران توزیع می شود در اصل نوعی تبلور جامعه غربی در جامعه اسلامی می باشد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است عروسک و یا اسباب بازی برای جامعه ای ساخته شود باید از نمادهای همان کشور استفاده شود نه اینکه کشورهای غربی و اروپایی فرهنگ و ‌نماد خود را در جوامع دیگر از جمله کشورهای اسلامی و ایران ترویج دهند.

حجت الاسلام الهی خراسانی گفت: اگر یک زائر مسلمان عرب و یا پاکستانی خواسته باشد از راه آهن و یا فرودگاه مشهد کالای فرهنگی و اسلامی خرید کند با مشکل مواجه می شود چرا که محصولات فرهنگی که در این مکان ها فروش می رود غیر اسلامی و ایرانی هستند؛ مثلا نماد برج ایفل، علامت صلیب، عروسک بابانوئل بیشتر به چشم می خورد.

مشاور مدیرکل دفترتبلیغات خراسان رضوی با اشاره به بحث فرهنگ اسلامی افزود: فرهنگ اسلامی یعنی مشترکات اسلامی در بین کشورهای مسلمان، در نتیجه وصف فرهنگ در کشورها نیست وصف خصیصه ای از فرهنگ می باشد یعنی ارزش هایی که به آن پایبند هستند وبر مبنای اسلامیت شکل گرفته است.

وی به برخی از ویژگی های مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: از جمله ویژگی های مسائل فرهنگی می توان به مباحث اجتماعی، اکتسابی، تغییر پذیری و پردامنه بودن آن اشاره کردو نیز عناصر دخیل در فرهنگ نیز شامل عقاید، باورها، ارزش ها، هنجار ها، نمادها و منابع فرهنگی هستند.

حجت الاسلام الهی خراسانی به بحث انتقال فرهنگ اشاره کرد و افزود: ابزارهای انتقال فرهنگی در جوامع  متنوع هستند، گاهی اوقات انتقال فرهنگ به شکل تعارض و ناهنجاری در جوامع صورت می گیرد و گاهی این انتقال منجر به احساس تناقص برای افراد و حس دوگانگی برای جوانان و نوجوانان منجر می شود.

مشاور مدیرکل دفترتبلیغات خراسان رضوی تصریح کرد: در جامعه ما دو نوع نسل وجود دارد نسلی که پدر و مادر هستند و تغذیه فرهنگی آنان از طریق رادیو، روزنامه، سخنرانی های متنوع، کتاب خوانی و تلویزیون و نهایتأ رفتن به سینما است، اما نسل مقابل فرزندان آنان هستند که تغذیه فرهنگی متفاوتی نسبت به پدر ومادر خود دارند و محصول فرهنگی آنان انواع نرم افزارهای موبایل، شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و اینترنت است.

وی افزود: فرهنگی که پدران و مادران ما دارند بر مبنای فرهنگ ایرانی و اسلامی می باشد اما فرهنگ فرزندان ما به سمت فرهنگ غربی و اروپایی در حال سوق پیدا کردن است.

حجت الاسلام الهی خراسانی اظهار کرد: امروز فرهنگ غربی و آمریکایی در نسل جوان ما نفوذ کرده و یک نوع تعارض شخصیتی و دوگانگی ارزشی به وجود آورده است.

مشاور مدیرکل دفترتبلیغات خراسان رضوی گفت: اگر خانواده های ایرانی تولید کننده محصولات فرهنگی بودند هیچگاه تعارض فرهنگی در جامعه به وجود نمی آمد، امروز خانواده های ما مصرف کننده محصولات و تولیدات فرهنگ غرب هستند.

وی به سخنان برخی از افراد در رابطه با تهاجم فرهنگی در جامعه اشاره کرد و افزود: برخی  افراد می گویند درایران تهاجم فرهنگی وجود ندارد در صورتیکه این مطلب خلاف واقعیت می باشد و کشور ما امروز در آماج تهاجم فرهنگی غربی قرار گرفته است، این افرادیکه این سخنان را بازگو می کنند خود از حامیان مباحث غربی، غیر اسلامی و تهاجم فرهنگی هستند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با اشاره به برگزاری دو نشست طی سال گذشته میلادی در فرانسه در باره بحث تهاجم فرهنگی گفت: فرانسه یکی از کشورها مدافع آزادی در جهان است اما برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی آمریکا در کشورش تنها در سال گذشته میلادی دو نشست در رابطه با راه کارهای مقابله با فرهنگ آمریکایی برگزار کرده است.

مشاور مدیرکل دفترتبلیغات خراسان رضوی تصریح کرد: آیا کشور ما که یک کشور اسلامی و متمدن در جهان می باشد مورد تهاجم فرهنگی قرار نگرفته است، امروز امروز تنها در سینمای کشورمان ما شاهد رو به رشد این فرهنگ هستیم.

وی گفت: گاهی ما محصولات فرهنگی در کشور استفاده می کنیم که از نوع، ارزش و حتی هدف این محصول اطلاعی نداریم در صورتیکه هدف و معیار اصلی آن تخریب کشور، فرهنگ و تمدن ما می باشد؛ در اصل هدف گالاهای فرهنگی غرب در کشور ما چالش کشیدن و نابودی جامعه اسلامی می باشد.

حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: عمده محصولات فرهنگی کشورما ترکیبی می باشند، تا چند دهه گذشته یکی از موارد جذاب برای کشورهای اسلامی و غربی تعدد محصولات فرهنگی ایرانی بود از فرش، پشتی، تابلو تا ساختمان ها بر اساس سبک ایرانی اسلامی طراحی و ساخته می شد منزل هر ایرانی یک موزه فرهنگی، اسلامی بود ولی امروز در منازل ایرانی ها فرهنگ غربی پر رنگ تر از فرهنگ اسلامی ایرانی است.

مشاور مدیرکل دفترتبلیغات خراسان رضوی در ادامه گفت: گاهی اوقات برخی افراد فکر می کنند محصولات و کالاهای غربی در ایران قابل انتقاد نیستند و آنها را نسبت به محصولات داخلی ارجح قرار می دهند، این یک اعتقاد کاذب در جامعه نسبت به کالاها و محصولات غربی است.

وی اظهار کرد: گاهی مصرف کالاها و محصولات غربی برای افراد جامعه نوعی فرهنگ و تشخص گرایی محسوب می شود، در صورتیکه این امر یک ناهنجاری و آشفتگی در جامعه می باشد.

حجت الاسلام الهی خراسانی گفت: گاهی مواقع تأثیر یک فیلم، موسیقی و کتاب غربی در جامعه ما  به حدی است که  می توان آن را در پوشش، نحوه لباس پوشیدن و شخصیت افراد به ویژه جوانان مشاهده کرد./۸۲۰/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات