۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۵۱۴۸۱
حجت الاسلام پژمان فر:

استفاده از ظرفیت وقف در عرصه فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله فضای مجازی که از مسائل مهم کشور بوده، زمینه خوبی برای توجه واقفان است.
پژمانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صبح امروز در همایش بزرگداشت عالم واقف، مرحوم میرزا ابوصالح رضوی که در محل مدرسه علمیه عالی نوب برگزار شد، به بیان نکات مهمی درباره ضرورت فرهنگ سازی در زمینه وقف پرداخت.

رییس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: موضوع وقف از موضوعاتی است که با توجه به ظرفیتی که دارد، ما نسبت به آن حقیقتا غفلت کرده ایم. حوزه وقف هیچ گاه متوقف به شکل گیری نیازهای اجتماعی نبوده، بلکه پیشتاز در ایجاد موضوعاتی بوده که مسیر فرهنگی جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

وی افزود: هر جایی نگاه کنیم، می بینیم نیازهای عام المنفعه در قالب وقف مورد توجه قرار گرفته است و آثاری که به واسطه وقف در جامعه ایجاد شده، واقعا کمیت ما در بسیاری از عرصه ها لنگ بود. علمای ما و کسانی که مسأله وقف را تبلیغ می کردند، آن را به سویی هدایت می کردند که ذائقه مردم را به سوی تدین گرایش می دادند.

حجت الاسلام پژمان فر گفت: در مسائل فرهنگی به عنوان یک انسان مطلع عرض می کنم که زیرساخت های فرهنگی با بهره مندی از مسأله وقف سبب هدایت مردم در بسیاری از قالب ها می شود. برای نمونه همین مسأله فضای مجازی که از مسائل مهم کشور است، زمینه خوبی برای توجه واقفان است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اطمینان بخشی به مردم نسبت به اجرای دقیق نیات آن ها از سوی سازمان اوقاف را امری ضروری برای فرهنگ سازی در این زمینه قلمداد و خاطرنشان کرد: وقتی واقفی می آید وقف می کند و این حس برای او و وراثش ایجاد می شود که اموال آن واقف در مسیر نیاتش با وسواس و دقت هزینه می شود، افراد دیگر هم انگیزه وقف پیدا می کنند. در دوران منحوس پهلوی اول و دوم، اموال موقوفه در مسیر نیات واقفان هزینه نمی شد و این مسأله انگیزه واقفان را از بین برد و به فرهنگ وقف لطمه وارد کرد.

وی افزود: فرهنگ وقف باید احیا شود و احیای آن به یک عملیات دقیق نیاز دارد و مدیران اوقاف مسؤولیت سنگینی در این راستا بر عهده دارند تا بتوانند این اطمینان را دوباره به مردم برگردانند که اگر کوچکترین وقفی صورت گیرد، دستگاه متولی وقف نسبت به آن مراقبت می کند. این اطمینان حضور مردم را در صحنه وقف بیشتر می کند.

حجت الاسلام پژمان فر با اشاره به این که وقف تجلی مشارکت اقتصادی مردم است، تصریح کرد: دخالت دولت در بسیاری از عرصه ها سبب شده مردم تمام مسائل را از دولت انتظار داشته باشند و حتی ساخت مسجد و آذین بندی خیابان ها در اعیاد را نیز از نهادهای دولتی انتظار دارند. راه احیای فرهنگ صحیح وقف ایجاد این ذهنیت در مردم است که نسبت به موقوفات و نیات آن ها مراقبت شده و امر وقف با وسواس صورت می گیرد.

وی در پایان یادآور شد: فرهنگ سازی مسأله وقف روی دوش حوزه های علمیه، ائمه جماعات، ائمه جمعه و مسؤولان مختلف وجود دارد که به مردم اطلاع کافی در این زمینه بدهند. امروز متأسفانه دولت ها تبدیل به بنگاه خیریه ای برای اداره خودش و کارمندانش می شود و خودش مخارج فراوانی دارد. در نتیجه باید همان مسیر گذشته را که احیای سنت وقف است، در پیش بگیریم تا بسیاری از مشکلات فرهنگی حل شود./820/پ202/ب1

ارسال نظرات