۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۵۱۴۷۲
عضو شورای نگهبان:

علت تفرق مسلمانان سرکشی و زیاده خواهی آنان است

عضو شورای نگهبان گفت: علت تفرق مسلمانان بر اساس آیات قرآن کریم سرکشی و زیاده خواهی آنان است.
دکتر محسن اسماعیلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان در جلسه درس تفسیر که در مجموعه فرهنگی هفت تیر برگزار شد، درباره وحدت و الفت در جامعه اسلامی، گفت: امیرمومنان علی(ع) برای جامعه اسلامی تنها به داشتن وحدت اکتفا نمی‌کنند افزون برآن الفت را لازمه جامعه اسلامی می‌دانند.

وی افزود: الفت همانند ملاتی است که مصالح ساختمان را به هم پیوسته کرده و مانع فرو ریختگی مصالح می‌شود، در جامعه‌ای اگر الفت وجود نداشته باشد همانند دیوار بلندی است که آجرهای آن بدون ملات روی هم چیده شده باشد و با کوچکترین حوادث از هم پاشیده می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه اجتماع داشتن و تالیف قلوب در جامعه اسلامی تاکید قرآن کریم است، ابراز کرد: در جامعه اسلامی باید مهربانی و محبت به مردم دنبال شود چرا که تفرق مسلمانان با یکدیگر زمینه جرات یافتن دشمنان برای سوء استفاده و غارت منابع آنان را افزایش می‌دهد.

عضو شورای نگهبان یکی از مهمترین عوامل نارضایتی امیرمومنان(ع) را متفرق بودن مسلمانان از یکدیگر بیان کرد و اظهار داشت: این افتراق در طول تاریخ وجود داشته و حضرت بارها و بارها در نهج البلاغه تکرار کرده است که چرا شما که مسلمان هستید دلهایتان از هم فاصله دارد در حالی که دشمنان شما با هم متحد هستند.

وی با اشاره به خطبه 27 نهج البلاغه، گفت: حضرت در این خطبه خطاب به مردم زمان خود می‌فرمایند: شگفتم از شما؛ وضعیت شما بسیار جای تعجب دارد! انسان با دیدن اوضاع شما شگفت زده می‌شود، زمانی که شما را می‌بینم دل مرده و غصه دار می‌شوم، ای وای که کار شما مدعیان حق شگفت انگیز است، آنی که بسیار جای تعجب می‌شود آن است که دشمنان شما که باطل هستند متحد بوده و اجتماع دارند در حالی که شما که بر حق هستید پراکنده و متفرقید.

اسماعیلی ادامه داد: حضرت در این فراز از اتحاد کفار با عنوان اجتماع یاد می‌کنند چرا که هرگز بین دشمنان و مشرکان الفت ایجاد نمی‌شود. افتراق مسلمانان سبب روسیاهی آنان می‌شود و حضرت از آنان به عنوان مردمان بی عقل یاد می‌کنند.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) با ظهورش بین اعراب جاهلی الفت ایجاد کرد، گفت: دشمنان شاید جسمانی با هم به صورت ظاهری متحد شوند اما هرگز با یکدیگر الفت ندارند امام علی(ع) فرمودند: وحدت اکسیری است که اگر به باطل هم بخورد اثر خود را خواهد داشت.

وی افزود: متحد بودن و نبودن بر محور حق نیست و ربطی هم به علم ندارد بنابراین نه بر حق بودن و نه علم داشتن دلیل متحد شدن نیست از این رو دشمنان نیز می‌توانند متحد شوند چرا که وحدت افزون بر اعتقاد نظری به لزوم وحدت، التزام به لوازم وحدت لازم است از این رو اگر ما مسلمانان بخواهیم باهم باشیم باید نسبت به یکدیگر از خواسته‌های شخصی خودمان کوتاه بیاییم و صعه صدر داشته باشیم.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: علت تفرق مسلمانان بر اساس آیات قرآن کریم سرکشی و زیاده خواهی آنان است./۸۰۷/پ202/ب1

ارسال نظرات