۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۵۱۴۶۷
تولیت آستان قدس رضوی:

جوانان برای رفع شبهات اعتقادی در جامعه ایفای نقش کنند

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: شبهات علمی و شهوات عملی انسان را از مسیر حق خارج می کند و سبب می شود اعتقادات او مورد تخریب قرار گیرد.
حجت الاسلام رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم که در محل رواق امام خمینی(ره) برگزار می شود، به بیان نکات تفسیری آیه شریفه «الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسَانِ مِنْ طِينٍ» پرداخت.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در عالم بسیاری از افراد هستند که مدعی تربیت انسان هستند اما فقط خداست که انسان را بر اساس خلقتش می شناسد و برای او دین و شریعت و نماینده فرستاد تا تربیتش کند؛ همان گونه که فقط سازنده یک دستگاه می تواند با شناخت نسبت به آن دستگاه مدیریتش کند.

وی افزود: نسخه ای که قرآن کریم برای خداشناسی روبروی انسان قرار می دهد، نسخه «خودشناسی» است. یعنی اگر انسان نسبت به آفرینش خودش و چگونگی خلقتش به خوبی دقت کند، دست عظمت و قدرت حضرت حق را خواهد دید.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: خداوند متعال بهترین و نیکوترین آفرینش را دارد و هر موجودی در این عالم نیازی داشته، خداوند نیازش را برطرف کرده است؛ از آن چه در کهکشان ها وجود دارد، تا آن چه در قعر دریاهاست. خلقت نخستین انسان یعنی حضرت آدم(ع) از «طین» یعنی گِل بوده اما خلقت بنی آدم یعنی فرزندان ایشان از «ماء معین» بوده است.

برخورداری از روح، حقیقت وجود انسان است

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در آیات مذکور آمده است که وقتی انسان به مرحله ای از رشد می رسد، نفخ روح در او صورت می گیرد و خداوند از روح خودش در او می دمد. «روح خدا» یک اضافه تشریفی است؛ یعنی شرافت انسان به آن روح است؛ هرچند جسم او نیز اهمیت دارد اما انسانیت او وابسته به روحی است که در او دمیده می شود.

وی افزود: نفخ روح در انسان با واژه «خلق آخر» نیز در قرآن یاد شده است. وقتی نفخ روح صورت گرفت، انسان برای این که بتواند در عالم از یک جایگاه انسانی بهره مند شود، خداوند به او ابزار «شناخت» را عطا فرمود که همان «سمع و بصر و فؤاد» است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که هدایت الهی در قلب سالم مؤثر واقع می شود، ادامه داد: برخی انسان ها قلبشان را مریض کرده اند و یا قلب آن ها مرده است؛ کما این که جسم انسان نیز یا سالم است، یا مریض و یا مرده. مریض بودن قلب یعنی هرچه برای انسان از معارف الهی صحبت کنی، تغییری در او ایجاد نشود. برای برخی انسان ها هرچه از نوع دوستی سخن می گویی اما باز هم 60 سال است مردم فلسطین را سرکوب می کنند و یا در میانمار مردم را به جرم خداپرستی مورد ظلم قرار می دهند.

علت وقوع حادثه عاشورا کم سو شدن نور معرفت در مردم بود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: عاشورا به این دلیل اتفاق افتاد که یزید و یزیدیان ابزار معرفت را در مردم کم سو یا بی سو کردند و مردم ظلم علیه اهل بیت پیامبر(ص) را دیدند اما تکانی نخوردند. گاهی انسان وقتی متوجه می شود که دیگر فایده ای برای او ندارد؛ در نتیجه حقیقت به همه نشان داده می شود اما گاهی افرادی بیدار نمی شوند تا در سکرات موت بیدارشان کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کسانی که قلب سالم دارند، حتی چشم آن ها روی حقایق به گونه ای باز می شود که بهشت و جهنم را مشاهده می کنند. از همین روست که خداوند می فرماید افراد قلیلی هستند که شکر نعمت را به جای می آورند؛ چرا که تنها افراد کمی این نعمت های خدای متعال یعنی ابزارهای شناخت را در جای خود مورد استفاده قرار می دهند.

جوانان در مقام رفع شبهات اعتقادی در جامعه ایفای نقش کنند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای شبهه افکنی در جامعه اسلامی، خطاب به حضار گفت: وقتی برای شما شبهه ای به وجود آمد، سریعا برای خود رفع شبهه کنید و اجازه ندهید شبهات در معرفت و اعتقادات شما رخنه ایجاد کند. به طور خاص جوانان باید روی این مسأله حساس باشند؛ به ویژه در این روزها که القای شبهات در فضاهای مختلف فراوان صورت می گیرد. شبهات علمی و شهوات عملی انسان را از مسیر حق خارج می کند و باعث می شود اعتقادات او مورد تخریب قرار گیرد.

وی افزود: تمام بزرگان فقط از راه تقوای الهی به درجات عالی رسیده اند. تقوا یعنی انسان در پنهان و آشکار خود را در محضر خدای متعال ببیند و نباید اینگونه فکر کند که هدف وسیله را توجیه می کند. تنها کسانی که در برابر اعمالشان مسؤولیتی ندارند، مجانین و کودکان هستند؛ دیگران در برابر اعمال و گفتار خود مسؤولیت دارند و هرچه جایگاه بالاتری داشته باشند، این مسؤولیت مضاعف خواهد بود./820/پ202/ب1

ارسال نظرات