۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵
کد خبر: ۵۵۱۴۶۲
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری مطرح کرد؛

تشکیل اجماع نخبگانی کلید حل مشکلات فضای مجازی

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با اشاره به ارتباط مستقیم فضای مجازی با حاکمیت، ولایت و تداوم انقلاب اسلامی، خواستار تشکیل اجماع نخبگانی برای حل مشکلات این فضا شد.
حمید شهریاری معاون رییس قوه قضاییه و عضو شورای عالی فضای مجازی کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در همایش «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» که شب گذشته در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه جهان به دنبال شناسایی، فناوری های شناختی، فناوری افزودن سخت افزار(نانو ربات به بدن انسان) و فناوری افزودن نرم افزار(هوش مصنوعی) به انسان است، گفت: طی سال‌های آینده ابزارهای منازل نیز با استفاده از فناوری‌های ابری روشن می‌شوند به همین علت انسان در نقاط دور دست نیز می‌توانند ابزارهای منزل خود را مدیریت کند.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با تأکید بر اینکه امروزه بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری جهان همانند اپل، آلفابت، مایکروسافت، آمازون و فیس بوک رو به سرمایه گذاری در عرصه فضای مجازی آورده اند، اظهار داشت: این نشان از اهمیت فضای مجازی است تا مسؤولان به خود آمده و در این زمینه فعالانه عمل کنند.

وی افزود: دشمنان از طریق فضای مجازی، اطلاعات ما را اخذ می کنند و با بررسی آنها علیه خودمان برنامه ریزی می کند؛ در نرم افزارهایی همانند تلگرام اگر اجازه بهره برداری از اطلاعاتمان را به آنها ندهیم اجازه استفاده به ما نخواهند داد.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تأکید کرد: فضای مجازی عرصه های کشاورزی، سلامت، صنعت، شهر، خانه و انرژی را در نوردیده و به دنبال بازارهای آینده دنیا، افکار عمومی و فرهنگ ها است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی خاطرنشان کرد: امروزه فضای مجازی برای خانواده ها ایجاد نگرانی کرده است، زیرا خانواده ها نگران هستند که فرزندانشان در این فضا مشغول چه کارهایی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری افزود:  اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند «اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است»، یعنی اینکه اگر این فضا را رها کنیم و‌ کنترل نکنیم، حاکمیت با خطرات جدی روبه رو می شود.

وی با اشاره به اینکه ساختن قطعه های نرم افزاری همانند «cpu» مطابق با فناوری روز دنیا کار مشکلی است، عنوان کرد: باید گفت که ما می توانیم در حال حاضر نرم افزارهایی بسازیم که نیاز فعلی جامعه را پاسخ بگوید؛ می توانیم شبکه های اجتماعی داخلی با کیفیت بسازیم، اما هیچوقت در این عرصه سرمایه گذاری نشده و عزمی برای راه اندازی آن نبوده است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: متأسفانه دولت ها هیچ توجهی به مسأله استقلال فضای مجازی نداشته اند و نخواسته اند باور کنند که مسأله فضای مجازی با حاکمیت، ولایت و تداوم انقلاب اسلامی مستقیماً در ارتباط است و اگر کنترل نشود تهدید بزرگی برای حاکمیت اسلامی محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با بیان اینکه در حال حاضر دو رویکرد متفاوت در نظام ما نسبت به تعامل با فضای مجازی وجود دارد، گفت: یک دسته قائل به فضای آزاد هستند و اصطلاحاً «سیاست درب های باز» را دنبال می کنند، اما حقیقت آن است که این دسته به فضای مجازی به عنوان رسانه ای می نگرند که می توانند با آن حرف های خود را به گوش ملت برسانند.

وی اضافه کرد: دسته دوم عده ای هستند که تحفظ بیشتر بر حفظ حریم حاکمیتی دارند؛ این رویکرد می گوید «ما یک حریم حاکمیتی داریم، این حریم حاکمیتی باید محفوظ بماند؛ هرچند مجبور باشیم مقداری از فضای آزاد کشور را ببندیم، یعنی چند سایت را فیلتر کنیم و یا چندین شبکه اجتماعی را ببندیم.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بیان کرد: برای حل مشکلات فضای مجازی نیازمند اجماع نخبگانی در کشور هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری تهدیدهای فضای مجازی را اینگونه توضیف کرد: بی حرمتی به اعتقادات و‌ معنویات اصیل اسلامی، اشاعه فحشا و الفاظ غیر اخلاقی، گسترش طلاق، ترویج سبک زندگی غربی، غفلت افراد از فضای حقیقی و اشراف اطلاعاتی بیگانگان بر اطلاعات ما از جمله تهدیدهای فضای مجازی است.

وی در پایان یادآور شد: مدیریت وی پی ان یا مدیریت فراراه ها در اینترنت و سرمایه گذاری و رجوع به ابزارهای عمومی داخلی می تواند برخی تهدیدها را به فرصت و‌ منفعت تبدیل کند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات