۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۷
کد خبر: ۵۵۱۴۵۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

پرهیز از سخن بیهوده گامی برای رفع آسیب‌های اجتماعی

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی پرهیز از سخنان بیهوده و مستند بودن کلام را از شاخصه های رفع بسیاری از آسیب های اجتماعی در دنیای امروز عنوان کرد.
حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه 83 و 84 سوره بقره گفت: خداوند در این آیات از قرآن کریم به پیمان های قوم بنی اسرائیل  اشاره دارد.

 عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به آیه 83 سوره بقره افزود: در این آیه خداوند نخستین پیمانی که از قوم بین اسرائیل گرفته این است که کسی یا چیزی را به خدایی شریک خداوند قرار نداده و جز خدا را پرستش نکنند زیرا شرک گناه عظیمی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه هیچ‌کس حق ندارد ائمه را با خداوند مقایسه کرده و در مقام ائمه معصوم(ع) غلو کند، گفت: حضرت رسول(ص) دلیل ولایت و محبت به ائمه معصوم(ع) را نیز ولایت و محبت خداوند متعال عنوان می کنند.

وی نیکی به پدر و مادر را دومین پیمان خداوند با یهودیان عنوان کرد و افزود: نیکی  به پدر و مادر به حدی اهمیت دارد که خداوند آن را در ردیف توحید قرار داده است و در آیات زیادی از قرآن کریم احسان به والدین از ویژگی‌های مؤمنان عنوان شده است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه انفاق به فامیل، خویشان و یتیم را سومین پیمان خداوند با بنی اسرائیل دانست و خاطر نشان کرد: نیکی به خوبشان به حدی مهم است که در عرصه انفاق و کمک به نیازمندان فامیل در اولویت بوده و تا فقیری در فامیل باشد در زمینه کمک کردن نسبت به افراد غربیه در اولویت است و قرآن کریم در صورت فقر والدین، پدر و مادر را  واجب النفقه فرزند می‌داند.

وی احسان به یتیمان را از دیگر پیمان های بنی اسرائیل با خداوند دانست، گفت: یتیم به فردی گفته می‌شود که پدر خود را ازدست‌داده باشد و  خداوند در قرآن کریم ارزش و اهمیت زیادی برای یتیمان قائل شده است و برای یتیم در اموال مؤمنان حقی قرار داده است که مهم ترین آن حق اکرام در کنار نگه داری شایسته است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه احسان به مساکین را از دیگر پیمان های خداوند با بنی اسرائیل عنوان کرد و افزود: مسکین با فقیر متفاوت بوده ازاین‌رو خداوند غیر از احسان به فقرا، احسان به مساکین را نیز با بنی‌اسرائیل پیمان بسته است.

وی با اشاره به اینکه پنجمین پیمان خداوند با بنی‌اسرائیل صحبت کردن با دلیل و بی‌ربط سخن نگفتن است، تصریح کرد: پرهیز از سخنان بیهوده و مستند بودن کلام از شاخصه هایی است که می تواند بسیاری از آسیب های اجتماعی را در دنیای امروز حل کند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی با اشاره به آیه 84 سوره بقره گفت: خداوند در این می فرماید«به وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ لَا تَسْفِكُونَ دِمَاءَكُمْ وَلَا تُخْرِجُونَ أَنْفُسَكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنْتُمْ تَشْهَدُونَ ».

وی یادآور شد: خداوند در این دو آیه از قوم بنی اسرائیل می خواهد دو کار را انجام ندهید نخست اینکه خون نریزید و دوم اینکه مردم را آواره نکنند، که متأسفانه امروز شاهد هستیم که قوم بنی اسرائیل برخلاف پیمانی که با خدا بسته خون هزاران انسان بی گناه را به زمین ریخته و هزاران نفر را آواره کرده و با حمایت از طاغوت های زمان مانند آل سعود خون هزاران کودک بی گناه را در میانمار و یمن به زمین ریخته اند./837/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات