۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۵۵۱۴۵۳
آیت‌الله اعرافی:

بیش از صد مرکز مطالعاتی بین المللی درباره حوزه پژوهش می کنند

در مورد تاریخ حوزه‌های علمیه کار مدون و دقیقی صورت نگرفته است؛ این در حالی است که آثار متنوعی در این باب وجود دارد اما سیر منظم و تحلیلی و تطبیقی موجود نیست.
 آیت الله اعرافی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی امشب در جمع طلاب و فضلای شهر سبزوار که در مسجد محمد رسول‌الله(ص) قم برگزار شد، به اهمیت مطالعه سیر تغییر و تحول حوزه‌های علمیه در بستر تاریخ اشاره کرد و اظهار داشت: تاریخ حوزه‌های علمیه باید مورد مطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این‌که تاریخ حوزه‌های علمیه غنای معرفتی شناسنامه مؤمنان مسلمان است، ابراز داشت: بررسی اجمالی شناسنامه هر مسلمان محققی را به تاریخ حوزه‌های علمیه هدایت خواهد کرد.

آیت‌الله اعرافی به نبود دایره المعارف منظم، دقیق و تحلیلی در مورد تاریخ حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: در مورد تاریخ حوزه‌های علمیه کار مدون و دقیقی صورت نگرفته است؛ این در حالی است که آثار متنوعی در این باب وجود دارد اما سیر منظم و تحلیلی و تطبیقی با حوادث زمان مورد نظر نیست.

امام‌جمعه قم با اشاره به این‌که در مورد حوزه و روحانیت از بُعد علمی و تحلیلی آثار قابل اتکایی تولید نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 100 مرکز و مجموعه مطالعات راهبردی در مورد حوزه‌های علمیه در سراسر جهان در حال مطالعه و پژوهش هستند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه به سالگرد 100 سالگی تأسیس حوزه‌ علمیه قم اشاره کرد و اظهار داشت: حوزه‌های علمیه قم در حدود یک قرن تجربه خود انقلابی بی بدیل را در تاریخ بشریت آفریدند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این‌که گزاف نیست اگر بگوییم هزاران پروژه و تحقیق در قالب‌های گوناگون به موضوع حوزه پژوهی و تاریخ‌پژوهی حوزه‌های علمیه اختصاص‌یافته است، ابراز داشت: تاریخ‌پژوهی حوزه‌های علمیه از سوی مؤسسات خارجی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

آیت‌الله اعرافی مطالعات راهبردی را شرط حرکت توصیف کرد و گفت: حوزه‌های علمیه نیازمند مطالعه و تاریخ‌پژوهی ویژه‌ای هستند؛ بر این اساس معتقدم که طلاب حوزه‌های علوم دینی باید با تاریخ حوزه‌های علمیه آشنا شوند.

وی تأثیر گذاری فعالانه بر تاریخ بشریت را از اساسی‌ترین ویژگی‌های حوزه‌های علمیه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه بر میثاق خود با اولیاء الهی و مردم پایبند خواهد ماند.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان امشب خود با تأکید بر اهمیت تاریخ‌پژوهی حوزه‌های علمیه به بررسی 20 نقطه تاریخ‌ساز حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: تاریخ حوزه‌های علمیه با تاریخ حوزه بغداد، حله، نجف و قم گره‌خورده است و طلاب علوم دینی باید به‌دقت این تاریخ را مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات