۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۵۵۱۴۴۶
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

پرهیز از محرمات بالاترین زهد است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه زهدی فراتر از زهد در حرام نیست، گفت: اگر کسی نسبت به محرمات پرهیز داشته باشد و همه آحاد حرمت را ترک کند شبه معصوم خواهد شد.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: برخی اهل معرفت اغلب سوالشان این است زمانی که از آنان پرسیده می‌شود ما را راهنمایی کنید چگونه رفتار و عمل کنیم، اهل معنا به آنان پاسخ می‌دهند حلال و حرام را مراعات کنید و این سخن می‌تواند دو معنا داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ادامه داد: ابتدا اینکه مخاطب در مرحله نخست باید از حرام خدا بپرهیزد و به واجبات الهی ملتزم باشد اگر از این مرحله عبور کند دستورهای فراوان‌تر و بالاتر به او داده می‌شود.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران درباره معنای دوم، ابراز کرد: معنای دیگر این کلام آن است که هر چه هست در همین رعایت حلال و حرام الهی نهفته شده است. بسیاری از حرام‌ها و حلال‌ها، محرم‌ها و واجب‌ها مشهورات هستند و احتیاج به استنباط ندارند، لازم نیست کسی فقیه مجتهد باشد تا آنها را از ادله استنباط کند بلکه ضروراتی هستند که همه آنها را می‌شناسند و از ضروریات دین و فقه قلمداد می‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ابراز کرد: ما غالبا اموری که مشهور هستند و جزء ضروریات فقه به شمار می‌روند آنها را تصور می‌کنیم و زمانی که سخن حلال و حرام که می‌شود ذهنمان به آن امور منتقل می‌شود. زندگی و حیات آدمی آغشته به حلال و حرام‌های حکمی و خلقی است حرام و حلال‌هایی که در فقه و اخلاق بیان می‌شوند.

وی ادامه داد: حرکاتی که ما انجام می‌دهیم غالبا غافل هستیم که مرتکب یکی از محرمات حکمی و خلقی می‌شویم در هر لحظه که مورد و عمل کوچکی که از ما سر می‌زند ده‌ها عمل خرد و جزئی در آن نهفته که ملازم و متضمن ده‌ها عمل خرد است که آنها هر کدام حکمی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد اضافه کرد: انسانی که دقیق و اهل دقت است این اعمال را ملاحضه می‌کند اگر کسی با این توجه گستره از حلیت و حرمت وجوب و حرام به حیات و رفتار خودش با مناسبات دیگران و رابطه خودش با خداوند، نفس و مخلوقات با این دقت رعایت کند این انسان می‌تواند در زمره اوتاد و اولیای الهی قرار گیرد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران بیان داشت: زمانی که از برخی بزرگان دستور عمل پرسیده می‌شود و آنها می‌گویند شما فقط متعهد باشید که حلال و حرام را رعایت کنید منظور آن است که انسان به قدری حلال و حرام گسترده است که آن میزان از حلال و حرام‌ها که مورد توجه نیست و از آنها غافل هستیم اگر کسی به آنها عمل کند اهل معرفت خواهد شد در حالی که ما بسیاری از آنها را نقض می‌کنیم و به آن حلال و حرام‌ها توجه نداریم با این حال همه آنها در دستگاه الهی ضبط می‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در پایان با اشاره به اینکه زهدی فراتر از زهد در حرام نیست، خاطرنشان کرد: کسی که نسبت به محرمات زاهد باشد نمی‌گوید از مباحات بهره‌مند نشوید. منظور از زهد نیز این نیست که انسان از مکروهات پرهیز کند بلکه اگر کسی نسبت به محرمات پرهیز داشته باشد بالاترین زهد را انجام داده است زهد در محرمات به این است که همه آحاد حرمت ترک شود اگر کسی چنین کند شبه معصوم خواهد بود./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات