۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۵۵۱۴۳۸
شهدادی:

تبیین حق زیبایی شناختی از وظایف فقه جامع نگر است

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی گفت: فقه کل گرا یا جامع نگر باید به تبیین زیبایی شناختی و لوازم و نتایج نظری و عملی آن بپردازد و رابطه دین، نهادهای دینی و نیز حاکمیت را با تأمین این حق روشن کند.
دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر احمد شهدادی در دومین همایش ملی فقه هنر که امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با بررسی امکان تجربه زیبایی شناختی به عنوان حق فطری عنوان کرد: امکان تجربه زیبایی شناختی یکی از حقوق ذاتی فطری و طبیعی انسان است.

وی افزود: تأمین امکان تکامل عقلانی، اخلاقی، معنوی، عاطفی و زیبایی شناختی در زندگی انسان ها یکی از وظایف هر نظام تمدنی و اجتماعی است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی تصریح کرد: امکان غرق شدن در نوعی تجربه انسانی- الهی، که تجربه زیبایی شناختی نامیده می شود به اندازه تاریخ بشر پیشینه دارد و یکی از ابعاد تکاملی فردی و جمعی انسان ها است.

وی تبیین حق زیبایی شناختی و لوازم و نتایج نظری و عملی آن را از وظایف فقه جامع نگر دانست و خاطرنشان کرد: فقه کل گرا یا جامع نگر باید به تبیین این حق و لوازم و نتایج نظری و عملی آن بپردازد و رابطه دین، نهادهای دینی و نیز حاکمیت را با تأمین این حق روشن کند.

شهدادی اضافه کرد: این حق فطری بر تعریف فقه از خداوند، اخلاق و کمال استوار است و اگر خداوند زیبا و زیبایی آفرین است و به تفسیر حکمت متعالی اسلامی، وجود بی نهایت او با زیبایی مساوق است، پایه کلامی این تفسیر شبکه ای از حقوق فطری در بعد زیبایی شناختی تأمین می شود.

وی تأکید کرد: در بحث فرا اخلاق نیز می توان گفت که عقل در اصول فقه امامیه به حسن و قبح ذاتی برخی حقایق و مفاهیم اخلاقی می رسد و آن را مانند  اصول حاکم بر هر دستگاه نظری می پذیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حقیقت احکام فقهی نباید با حقوق فطری متعارض باشد و این با تأیید عقل و عقلانیت دینی برآمده از بحث مستقلات عقلیه حاصل می شود.

شهدادی ابراز کرد: افق فردی و اجتماعی انسان رسیدن به تکامل و بسط معنویت الهی و تحقق علمی و عینی ظرفیت های فطری انسانی است و اگر میل به زیبایی و خلق زیبایی در قالب اثر هنری، جزء شاکله وجودی و حقوق فطری انسان قلمداد می شود، ایجاد زمینه های فرهنگی اجتماعی و حقوقی آن الزامی خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تأمین این حق از حقوق فطری، زمینه ساز تعالی وجودی و تکامل انسان ها است و بی توجهی به آن علاوه بر قبول نسبیت گرایی اخلاقی، غایات فقه و مقاصد معطوف به مصالح و مفاسد را نیز تعطیل می کند./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات