۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۵۵۱۴۳۷
حکمت نیا بررسی کرد؛

آزادی بیان با رویکرد آفرینش های هنری

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی گفت: : آزادی بیان یکی از نهادهای حقوقی است که به عنوان یکی از حق های بشری مطرح بوده است.
حکمت نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محمود حکمت نیا در دومین همایش ملی فقه هنر که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با تبیین موضوع آزادی بیان با رویکرد آفرینش های هنری عنوان کرد: آزادی بیان یکی از نهادهای حقوقی است که به عنوان یکی از حق های بشری مطرح بوده است.

وی افزود: در قانون اساسی ایران اگر این موضوع به عنوان خاص در حقوق ملت بیان نشده است اما با ذکر آن در وظایف رادیو و تلویزیون، به صورت ضمنی پذیرفته شده است.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی تصریح کرد: با وجود ادبیات وسیع، موضوع آزادی بیان به عنوان یک امر ارتباطی از یک سو و حکم آن از سوی دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این موضوع در آفرینش های هنری دارای خصوصیت بیانی نیز مشاهده می شود.

حکمت نیا ادامه داد: موضوع آزادی بیان به لحاظ حقوقی و با تأکید بر آفرینش های هنری موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و حکم آن که آزادی حقوقی است بیان شود.

وی تأکید کرد: رفتار چه بسا دارای قبح اخلاق و یا حتی ممنوعیت فقهی باشد اما به لحاظ ساختار حقوق جزا غیر قابل مجازات دانسته و استثنائات آن باید بیان شود.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: آزادی بیان در ابتدا امر استثنائی بر قبح اخلاقی و یا ممنوعیت فقهی بوده و مبنای چنین استثنائی ممکن است از باب تخصص و یا تخصیص باشد.

حکمت نیا در پایان خاطرنشان کرد: در آفرینش های هنری این موضوع مطرح می شود که حیث اضافی هنری بودن چه تأثیری در استثنای اول که آزادی آفرینش های هنری است و استثنای بر استثنا که محدویت های آزادی آفرینش های هنری است، دارد./872/پ۲۰۲/س

 

ارسال نظرات