۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۵۱۴۳۳
آیت الله علیدوست:

فقها باید مرز هنر حلال را از هنرنماها و نماهای هنر جدا کنند

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر با بیان این‌که در دوران معاصر مرز ابتذال و هنر به هم نزدیک شده است، گفت: فقها باید مرز هنر حلال را از هنرنماها و نماهای هنر جدا کنند.
دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در دومین همایش ملی فقه هنر که امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به ویژگی هنر عنوان کرد: هنر به معنای واقعی آن مطلوب همه انسان ها در همه زمان ها و همه مکان ها است و خداوند هنر را دوست دارد و انسان را هنر دوست آفریده و دین خود را از هنر شروع کرده است.

وی افزود: در دوران معاصر مرز ابتذال و هنر به هم نزدیک شده و آنچه مبتذل است به نام هنر ترویج می شود و اینجاست که بحث فقه هنر مطرح می شود و فقها باید مرز هنر حلال را از هنرنماها و نماهای هنر جدا کنند.

 استاد درس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: وقتی حاکمیت در دست فقه و شریعت قرار می گیرد، دیگر هنر نمی تواند تنها در رساله های توضیح المسائل قرار گیرد و در واقع باید حفره های نظری هنر را قم پر کند و تهران آن را به مرز قانون برساند و البته دولتمردان هم آن را اجرا کنند.

وی در ادامه به برگزاری همایش فقه هنر اشاره و خاطرنشان کرد: در آغاز سال 94 مدرسه اسلامی هنر وارد کار فقه هنر شد و در ادامه دفتر تبلیغات وارد صحنه شد و برخی نهادهای دیگر مانند مرکز فقهی ائمه اطهار و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز وارد شدند و اولین همایش نیز در همان سال برگزار شد.

آیت الله علیدوست اضافه کرد: در همایش اول به بازپژوهی پدیده هایی که در متون فقهی مورد بحث قرار گرفته است پرداختیم اما در همایش دوم در گامی به جلو مسائل جدیدی را مطرح کردیم و در نهایت این همایش در سه بخش فلسفه فقه هنر، فقه رفتار و آثار هنری و محور ویژه حکومت و هنر برگزار شد.

دبیر علمی همایش ملی فقه هنر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: سؤال این است که فقیه در فقه برای پیدا کردن حکم فقهی موضوعات و مسائل  باید برمحور اسم یا کارکرد و یا هویت کار کند؟ که نتایج حاصل از این سه رویکرد با هم متفاوت هستند.

وی تأکید کرد: با بررسی نصوص موجود به دو عنوان بر می خوریم که در نگاه اول ناهمسویی ظاهری دارند و بعضاً آثاری داریم که حکایت از کارکردگرایی دارند و از طرفی روایاتی داریم که نوعی از اسم گرایی را حکایت می کنند.

آیت الله علیدوست ابراز کرد: در فقه شیعی بیشتر فقها اصل را بر اسم گرایی قرار داده اند مگر اینکه فقیهی با دلیل خاص از اسم گرایی دست برداشته و با توجه به فضای حاکم بر فقه و اصول و رویه های فقهی به سمت کارکردگرایی رفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد:  امیدواریم بحث ها در موضوع فقه هنر با تأکید بر انضباط فکری و نوآوری باشد و در این مسیر پیش برویم./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات