۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۷
کد خبر: ۵۵۱۴۲۴

شصت و نهمین شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد

شصت و نهمین شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور شخصیت‌های قرآنی کشور در سایر دستگاه‌ها برگزار شد.
شورای قرآنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شصت و نهمین شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه وزارت بهداشت با شایستگی بیست و دومین دوره جشنواره قرآنی دانشگاه‌ها را برگزار كرد، اظهار داشت: امید است در دوره‌های بعد موفقیت‌های بیشتر از پیش برسیم.

وی ادامه داد: بالاترین سندهای قرآنی نظام‌سازی كار دانشگاه و حوزه‌ها است، اگر این انفاق رخ ندهد باید سوال شود چوا این كار انجام نشده است، در حوزه پژوهش‌های قرآنی كارهای عقب افتاده زیادی داریم، چیزی كه این روزها جدی است ستاد راهبری طرح قرآن كریم است که این ستاد ایجاد شده است كه سعی دارد بیان رهبری که فرمودند ده میلیون حافظ قرآن داشته باشیم را اجرا می‌کند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تاکید کرد: براساس بررسی ما یكی از بهترین سنین حفظ آغاز سال‌های دانشجویی است، به نظر می‌رسد اینكه رهبر معظم انقلاب مطالبه ده میلیون حافظ كردند یكی از تیزبین‌ترین نكته‌های ایشان در قرآن است، زیرا حفظ مدخل عمل به قرآن است.

حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: معانی و معارف قرآن مهم است ولی وقتی شخص حفظ قرآن را در پیش می‌گیرد به سوی عمل به آن هم می‌رود، ما امروز باید مثلث حفظ در دانشگاه‌ها را داشته باشیم، قرآن بعد از حفظ یک نور درونی می‌شود.

وی افزود: ما در دانشگاه به دنبال حافظ حامل عامل هستیم، یعنی یک دانشجو افزون بر حفظ،؛ باید معنویات قرآن را حمل و به آن عمل كند، نماینده نهاد در دانشگاه باید در این خصوص هم پاسخگو باشند، ما تا جایی که بررسی کردیم و نظارت كافی هم داشتیم آنچه همراه با سمت و سویی داوری‌هاست با برخورد روبرو نبوده است.

در ادامه این مراسم حسین خنیفر سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینكه امید است تمهیداتی ایجاد شود كه از حفظ قرآن به محافظت قرآن برویم، تصریح كرد: پیام این كتاب آسمانی باید درونی شود، بسیار از آموزه‌های این كتاب ظرفیت درونی شدن را دارد.

وی ادامه داد: سی هزار مربی در مدارس ما موجود است و همكاران ما سی سال با دانش آموزان در ارتباط هستند، امروز ما در حال شتاب دانش آموزان در مدارس هستیم كه باید از قرآن استفاده كنیم، اگر مدارس و دانشگاه‌های ما بوی قرآن بدهد آینده خوبی برای كشور خواهیم داشت.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: عادت به رفتن در مسیرهای قدیم خوب نیست ما باید به سوی پژوهش برویم، تفاسیر سنی و شیعه امروز زیاد است و الان دانشجو ما اگر قدری آموزش ببیند و از پژوهش نترسد خیلی خوب است، همچنین الگوهای قرآنی جهان اسلام را هم باید ببینیم، ما نیازمند یک برنامه راهبردی با افق بیست سال هستیم و باید این برنامه‌ها بعد از مدتی به‌روز شود.

حجت الاسلام عباسعلی رستمی مدیركل فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد در ادامه ابراز داشت: این جشنواره‌ها ماهیتش این است كه موضوعات تخصصی را در ابعاد مختلف با زاویه قرآن را نشان می‌دهد، اما این جشنواره‌ها محدود است یعنی در این جشنواره‌ها بسیاری از كاركنان و دانشجویان در سطح محدود حضور پیدا می‌کنند.

وی افزود: امروز در سطح دانشگاه‌ها جشنواره برگزار می‌شود اما رصد در آن نداریم و باید ارزیابی از جشنواره‌های سال‌های قبل برای بهبود جشنواره بعد انجام شود.

مدیركل فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اضافه کرد: ما باید روان‌خوانی قرآن را مدنظر قرار دهیم، خیلی از دانشجویان و حفاظ ما موضوع روان‌خوانی را ندارند، عزیزانی كه قاری، استاد و.. هستند باید ماموریت بدهیم كه روان خوانی را آموزش بدهند، در واقع یک نهضت روان‌خوانی را باید به راه بیاندازیم زیرا این یک آسیب بزرگ برای قرآن است.

در ادامه این مراسم فراهانی معاون فرهنگی وزارت بهداشت نیز گفت: اینكه ما در وضعیت ایده‌آل نیستیم درست است، ما شانزده هزار نفر اعضای هیات علمی داریم و در حدود هزار نفر آنها در جشنواره قرآنی شركت كردند و این جای خرسندی دارد، در هیچ جای دنیا جشنواره‌ای به این شكل خوب نداریم، ولی نیازمند کار بیشتر در این عرصه هستیم.

وی اظهار کرد: موضوعی که در این میان خیلی مهم است اینکه ما مخاطبان خود را از جامعه متدین انتخاب می كنیم و متاسفانه از اقشار غیر متدین غافل شدیم و باید راه بهتری را انتخاب كنیم، ما باید از همه ابزارها برای جذب افراد به سوی قرآن استفاده كنیم.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت توضیح داد: برگزاری الگوهای آمادگی یک ضرورت است و ما در وزارت بهداشت از مربیان استفاده كردیم تا شكل الگو بهترین شكل انجام شود.

ایرجی مدیركل وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه ما در كنار جشنواره قرآن و عترت جشنواره پایان نامه‌های قرآن را هم داریم، گفت: در این دوره پایان‌نامه‌های زیادی حضور دارد و محدودیت‌هایی برای دانشگاه‌های سراسری نیست و تمام دانشگاه در این جشنواره می‌توانند حضور پیدا كنند.

وی ادامه داد: در بخش نهایی دستگاهی بعد از برپایی برنامه‌های منطقه ای ما به سوی برنامه دانشگاه هایی رفتیم كه اهل سنت و شیعه در آن حضور پیدا می كنند و برای آنها نیز برنامه داریم و برای این كار ابتدا از دانشگاه كردستان شروع كردیم.

مدیركل وزارت علوم  تاکید کرد: از جشنواره انجمن علمی یک حركت را در قالب طرحی برای قوت و ضعف جشنواره‌ها شروع كردیم كه در این جشنواره می‌توانیم از ایده دوستان و همكاران برای نقاط قوت و ضعف و اثربخشی جشنواره‌ها مطلع شویم و به صورت مصاحبه‌های هدفمند این كار انجام می‌شود.

ایرجی در پایان گفت: به طور مستقل ما یک اداره مستقل فرهنگ قرآنی داریم كه فعالیت‌های خوبی از جمله در شاخه عترت در آن انجام می‌شود، طرح جشنواره رضوی یكی از طرح‌هایی است كه موضوع عترت را در بر می‌گیرد./816/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات