۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۵۵۱۳۹۷

دومین همایش ملی فقه هنر برگزار شد

دومین همایش ملی فقه هنر پیش از ظهر امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
دومین همایش ملی فقه هنر دومین همایش ملی فقه هنر دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز میزبان دومین همایش ملی فقه هنر بود.

برپایه این گزارش در ابتدای این همایش حجت الاسلام نواب مسؤول دبیرخانه همایش با اشاره به اهمیت هنر در ترویج فرهنگ تشیع عنوان کرد: هنر فرصتی طلایی را در اختیار روحانیت برای ابلاغ پیام اهل بیت(ع) قرار می دهد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با تأکید بر نقش هنر در فرهنگ و تمدن سازی ابراز کرد: هنر می تواند در خدمت ارتقای فرهنگ دینی، تثبیت نمادها و رفتاردینی و تقویت ارزش های دینی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هنر کارایی های مختلفی دارد و نباید به عنوان مزاحم به آن نگاه کرد تا دامنه آن را محدود کنیم بلکه هنر یک ظرفیت برای ارتقای فرهنگ دینی است.

آیت الله فاضل لنکرانی به عنوان دیگر سخنران این همایش به تبیین نظریه خود پیرامون فقه هنر پرداخت و گفت: در فقه هنر باید مباحث اجتهادی را مطرح کنیم تا به نتیجه برسیم.

وی افزود: در زمان ما هنر به یکی از راه های مقابله با سیاست های دشمنان دین تبدیل شده است.

در بخش دیگری از این همایش آیت الله علیدوست به تبیین اهمیت هنر پرداخت و اظهار کرد: خداوند انسان را هنر دوست آفریده و هنر را دوست دارد و دین خود را از هنر شروع کرده است.

وی ادامه داد: در دوران معاصر مرز ابتذال و هنر به هم نزدیک شده و آنچه مبتذل است به نام هنر ترویج می شود و فقیهان باید با مسأله فقه هنر مرز هنر حلال را از  هنرنماها و نماهای هنر جدا کنند.

در ادامه دکتر محمود حکمت نیا عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظام های اسلامی به تبیین موضوع آزادی بیان با رویکرد آفرینش های هنری پرداخت و خاطرنشان کرد: آزادی بیان یکی از نهادهای حقوقی است که به عنوان حق های بشری مطرح بوده است.

در پایان نیز دکتر شهدادی عضو هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی به بیان مطالبی پیرامون امکان تجربه زیبایی شناختی پرداخت و عنوان کرد: تأمین امکان تکامل عقلانی، اخلاقی، معنوی و عاطفی و زیبایی شناختی در زندگی انسان ها یکی از وظایف هر نظام تمدنی و اجتماعی است.

گفتنی است این همایش که از صبح امروز آغاز شده است، بعد از ظهر نیز با ارائه چند مقاله برگزیده ادامه و عصر امروز پایان می رسد./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات