۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۵۵۱۳۸۰
آیت الله نوری همدانی تأکید کرد؛

درگیر حاشیه سازی ها نشویم؛ مسأله اصلی "مطالبه گری" برای حل مشکلات معیشتی مردم است

حضرت آ‌یت الله نوری همدانی با بیان این که نباید درگیر حاشیه سازی ها شویم، تأکید کرد که مطالبه گری به ویژه در زمینه اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم اصل است.
درس خارج فقه حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که حوزه و روحانیت نباید از اوضاع جامعه و مشکلات مردم غافل باشند، گفت: وظیفه علما و روحانیت هدایت مردم و توجه به تمام ابعاد زندگی افراد در جامعه است، طلاب باید مطلع بوده، نسبت به مسائل بی تفاوت نباشند و به وظیفه عمل کنند.

وی با اشاره به طرح برخی شبهات درباره نقد پیامبر و ائمه(ع) افزود: اخیرا مسائلی مطرح شد که به عصمت اهل بیت(ع) باز می گردد که حاشیه سازی بوده و وظیفه افراد غیر از این است، مغالطه در این زمینه انجام شده است، پیامبر و اهل بیت(ع) اجازه سؤال می دادند اما کسی انتقاد نمی کرد؛ بنابراین سؤال غیر از انتقاد است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که انتقادی نسبت به اهل بیت(ع) وجود ندارد، اظهار داشت: با ادله محکمی که داریم پیامبر و ائمه(ع) معصوم هستند و درباره این بزرگواران انتقاد معنا ندارد، علما و فضلای حوزه جواب های درستی در این زمینه دادند از این رو افراد نباید مغالطه کاری کنند چرا که شکی نیست اهل بیت(ع) معصوم هستند.

وی با اشاره به فرازهای در زیارت جامعه کبیره ادامه داد: این زیارت اوصاف اهل بیت(ع) را بیان کرده است، هر چه زمان به پیش می رفته مردم بیشتر ائمه(ع) را می شناختند و این بزرگواران مسائل را راحت تر بیان می کردند، مسأله در این زمینه روشن است و جواب ها داده شد، امیدواریم دیگر شاهد چنین سخنانی نباشیم و مسؤولان به کار خود بپردازند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باید اولویت کار مسؤولان باشد، ابراز داشت: گرانی، بیکاری و معیشت مردم امور بسیار مهم هستند که مسؤولان به جای سخنان دیگر باید در این زمینه فعالیت کنند، مردم باید رفاه را در زندگی خود ببیند و الا با لفاظی،آمار و جلسات هیچ نتیجه ای حاصل نمی شود.

وی عنوان کرد: سال به سال گرفتاری مردم از نظر معیشت بیشتر می شود، رقم بالا و عجیبی از قاچاق وارد کشور شده و جوانان و افراد را بیکار کرده است، اگر مسؤولان وظیفه خود را به خوبی انجام می دادند امروز شاهد این مشکلات نبودیم، عمل نکردن مسؤولان به وظیفه خود سبب ایجاد مشکل برای مردم شده است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مردم از این فشارهای اقتصادی به ستوه آمدند که اعتراض کردند و سپس دشمن سوء استفاده کرد، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تا زخمی نباشد مگس نمی نشیند، از این رو باید ضعف ها را برطرف کرد.

وی اضافه کرد: مردم به نظام علاقه مند هستند و برای پیروزی و تداوم آن جان و خون دادند و ایثارگری کردند، امروز هم میلیون ها نفر حاضر هستند برای حفظ و ابقای نظام جان دهند، به مسؤولان نصیحت می کنیم که مشکلات را برطرف کنند و دست از آمار دادن و سخنرانی بردارند، اگربه وظیفه عمل می کردند مشکلات امروز را نداشتیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با مردم باید در سفره خود رفاه و ارزانی را بییند، گفت: با هیاهو کاری درست نمی شود، نصیحت می کنیم که مسؤولان کار خود را انجام دهند و دنبال مسائل دیگر نباشند، مسؤولان از مردم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی را می خواهند، خدمت به به مردم وظیفه مسؤولان است.

وی نسبت به برنامه های دشمن علیه انقلاب در آینده هشدار داد و افزود: وقتی که سوژه به دست دشمنان داده نشود و مسؤولان زخم ها و ضعف ها را برطرف کنند کسی نمی تواند کاری کند، مطالبه مردم و حوزه علمیه حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که نمی توان در برابر توطئه های استکبار علیه یمن، بحرین، فلسطین و کشورهای دیگر مقاومت سکوت کرد، اظهار داشت: نمی توان به آمریکا و صهیونیست ها اجازه داد که امت اسلامی را تحت ستم و فشار قرار دهند بلکه باید با آن ها مقابله کرد.

وی ادامه داد: جلسه ای با حضور رؤسای مجالس کشورهای اسلامی برگزار شد که صحبت های خوبی انجام شد، رهبر معظم انقلاب فرمودند همه باید وحدت و اتحاد داشته باشیم، از این رو حول محور ولی فقیه باید وحدت کنیم؛ ایشان فرمودند مسأله اول اسلام قدس است و نباید بی تفاوت بود، اقدام آمریکا در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هجمه به امت اسلام بود که نیاز به مقابله جدی است.

این مرجع تقلید با بیان این که مسلمانان باید با اتحاد و وحدت اجازه گستاخی به دشمن ندهند، ابراز داشت: دشمن می خواهد کاری کند که مسلمانان مشغول به یکدیگر باشند و اهداف خود را پیگیری کند؛ نباید اجازه دهیم که ما را با طرح مسائلی مشغول کنند.

وی عنوان کرد: در جریانات داخلی نیز نباید به حاشیه هایی که برخی ایجاد می کنند مشغول شویم و از مسأله اصلی غفلت شود، نباید درگیر حاشیه سازی ها شویم بلکه مطالبه گری به ویژه در زمینه اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم اصل است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به وضعیت نابسامان فضای مجازی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب و مراجع بارها فریاد زدند که این فضا دست دشمنان است و آن ها با تبلیغات سوء در پی ضربه زدن هستند، مسؤولان باید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را بومی سازی و سالم سازی کنند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات