۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۵۴۹۳۳۹
پیش نیازهای عدالت اجتماعی؛

از فرار مغزها تا "صادرات نظریه"

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی گفت: اگر به منابع انسانی و زیرزمینی توجه نکنیم و همواره با فرار مغزها مواجه باشیم نمی توانیم به رشد و عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی حجت الاسلام جهانگیری

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین پیش نیازهای تحقق عدالت اجتماعی پرداخت و گفت: انقلاب ما تنها یک انقلاب سیاسیِ صرف نبود، بلکه انقلاب ارزش ها بود که طبق آن قرار شد ارزش ها و مفاهیم را با تعریف دیگری عرضه کند؛ ما انقلاب کردیم که نه تنها به ایران، بلکه به همه جهان بگوییم عدالت قابل اجرا بوده و حکومت ها باید برای اجرای عدالت تلاش کنند.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: اساساً در مفاهیم دینی یکی از هدف های اصلی که پیامبران الهی برای آن برخاستند، این بود که «قسط» را برقرار کنند؛ از این گذشته در مفاهیم اسلامی ما باید برای حکومتی که عدل در آن به معنای واقعی کلمه و به طور کامل تحقق خواهد یافت، تلاش کنیم.

وی افزود: در مفاهیم دینی ما آمده است که حکومتی تشکیل خواهد شد که سراسر عدالت خواهد بود؛ البته باید گفت که عدالت در حکومت مهدوی به معنای توزیع فقر نیست، بلکه به معنای این است که زیرساخت های اقتصادی به طور کامل رشد کند تا زمینه برای عدالت اجتماعی حقیقی فراهم آید.

عدالت اجتماعی در سایه توجه به حکومت مهدوی شکل می گیرد

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی با اشاره به اینکه برای تحقق عدالت اجتماعی باید چشم انداز بلند مدت مان، شاخصه های حکومت مهدوی باشد، عنوان کرد: ما انقلاب کردیم تا زمینه و زمانه را برای تحقق آن عدالت اجتماعی پر وسعت در همه هستی فراهم کنیم.

مبلغ بین المللی حوزه علمیه قم تأکید کرد: یکی از مقدمه های ظهور این است که عدالت اجتماعی محقق شود، اما نه به معنای سوسیالیسم و مارکسیسم که طبقه کارگری را بر طبقه دیگر ترجیح بدهیم؛ ما عدالت اجتماعی را به این معنا می دانیم که به تعبیر امیرمؤمنان(ع) هیچکس در خانه اش گرسنه نمانده و هیچکس بدون مسکن نخوابد.

وی اظهار داشت: عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی به این معنا است که زیرساخت های اقتصادی آنچنان رشد می کند که زمینه برای عدالت فراهم می شود.

برای تحقق عدالت اجتماعی باید به منابع سرشار انسانی و زیرزمینی توجه کنیم

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی با اشاره به اینکه برای تحقق عدالت اجتماعی باید از منابع سرشار انسانی و زیرزمینی که داریم به خوبی استفاده کنیم، بیان کرد: در زمان حکومت امام زمان(عج) از منابع انسانی که بیان از خرد انسانی باشد، استفاده خواهد شد، چراکه یکی از بهترین راه های بهبود اقتصاد صادر کردن ایده و نظریه به سایر بلاد و کشورها است.

مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ابراز داشت: اگر به منابع انسانی و زیرزمینی توجه نکنیم و همواره با فرار مغزها مواجه باشیم نمی توانیم به رشد و عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم؛ وقتی منابع زیرزمینی همانند نفت کشورمان از سوی برخی کشورهای بیگانه چپاول می شود، نمی توانیم سهم مان را از آب های آزاد وعرصه های هوایی  بگیریم و همچنین نتوانیم سهم خود را در اقتصاد جهان تعریف کنیم، نخواهیم توانست به عدالت اجتماعی دست پیدا کنیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه برای دستیابی به عدالت اجتماعی باید نگاهمان به چشم انداز حکومت مهدوی باشد و شاخصه های آن را میان خودمان اجرا کنیم، یادآور شد: بدون این مؤلفه، عدالت اجتماعی چیزی جز توزیع فقر نخواهد بود؛ البته این در صورتی است که توزیع فقر درست انجام شود، در غیر این صورت با افزایش فاصله طبقاتی میان اشراف و اقشار ضعیف مواجه خواهیم شد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات