۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۵۴۹۳۳۶
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی:

مسؤولان به پیامدهای بی عدالتی فکر کنند

رییس مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه قانون گذار باید ابتدا مفهوم عدالت را بشناسد و همچنین دغدغه ایجاد عدالت داشته باشد، گفت: اگر معیار قانون، ایجاد عدالت باشد، قطعا در مسیر تحقق عدالت اجتماعی گام های مؤثری برداشته می شود.
حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین مؤلفه های عدالت اجتماعی پرداخت و گفت: عدالت اجتماعی حیطه بسیار وسیعی را در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دارد، بنابراین بدون توجه به این ابعاد ممکن نیست محقق شود.

رییس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: تحقق عدالت اجتماعی یک سلسله مقدماتی نیاز دارد که نخستین از آنها شناخت دقیق مفهوم عدالت اجتماعی است؛ بسیار از افراد به اشتباه می پندارند معنای عدالت یعنی اینکه باید فقر را میان افراد توزیع کرد، در حالی که عدالت مقوله ای بسیار گسترده است که حتی عدالت فکری را نیز شامل می شوند.

وی افزود: دومین مقدمه برای تحقق عدالت اجتماعی این است که برنامه هایی که می خواهد به عدالت منجر شود، آن برنامه ها در واقع برنامه هایی متقن، مستحکم، تجربه شده و قانون مند و عالمانه ای باشد؛ بسیاری از موارد اتفاق میفتد که با نام عدالت، عملاً به بی عدالتی بیشتر منجر می شود، چون برنامه مشکل دارد، همانند کسی که می خواهد پرواز کند، اما برنامه مناسبی برای این کار نچیده است، برای همین برنامه اش به جای اوج گیری، منجر به سقوط خواهد شد.

تحقق عدالت اجتماعی بدون برنامه ریزی و شناخت متغیرها ممکن نیست

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد برنامه هایی که برای عدالت چیده می شود، برای اینکه برنامه ها مناسب نیست، کار منجر به بی عدالتی می شود؛ برای همین اینکه برنامه ها به درستی شناخته شود، محاسبه متغیرها است؛ اگر برنامه ای بدون در نظر گرفتن متغیرها آغاز شود، به یقین کار به جایی نخواهد برد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه سومین مقدمه برای تحقق عدالت اجتماعی این است که حساسیت عمومی بر روی مقوله عدالت ایجاد شود، اظهار داشت: اگر عدالت شناخته نشود، چه بسا در جایی، ظلم، عدل دانسته شود و اگر حساسیت بر روی عدالت نباشد، هوا و هوس ها و تمایلات شخصی، معنای عدالت را عوض می کند و اجازه نخواهد داد این مقوله به ثمر برسد.

بی عدالتی صفا و صمیمیت را از میان می برد

وی به تشریح پیامدهای بی عدالتی پرداخت و عنوان کرد: اگر بی عدالتی در جامعه وجود داشته باشد لایه‌های متفاوت رو به روی هم قرار می گیرند، همچنین صفا و صمیمیت از جامعه رخت بر خواهد بست؛ برای مثال اگر در خانواده ای عدالت وجود نداشته باشد، صفا و صمیمیت از بین رفته و خصومت و دشمنی جایگزین آن می شود.  

جامعه با عدالت به سمت حیات طیبه حرکت می کند

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی تأکید کرد: از سوی دیگر اگر عدالت در جامعه وجود داشته باشد، همه چیز در در جای خود قرار گرفته و بسیار از تنش ها به پایان می رسد؛ جامعه با عدالت به سمت حیات طیبه حرکت می کند، بر خلاف جامعه ای که در آن عدالت وجود نداشته باشد که به سمت جلوه نمایی خبیث پیش می رود و راه به جایی نمی برد، چراکه در روایات آمده است که هیچ حکومتی با ظلم بقا پیدا نمی کند.

رییس مرکز تخصصی مهدویت در پایان با بیان اینکه قانون گذار باید ابتدا مفهوم عدالت را بشناسد و همچنین دغدغه ایجاد عدالت داشته باشد، یادآور شد: اگر معیار قانون ایجاد عدالت باشد، قطعا در مسیر تحقق عدالت اجتماعی گام های مؤثری برداشته می شود، اما اگر این معیار وجود نداشته باشد، قانون گذاری نمی تواند در مسیر تحقق عدالت اجتماعی تأثیر بگذارد./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات