۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۴۹۲۹۰
پژوهشگر حوزوی:

تقسیم ناصحیح سرمایه‌ها به اختلاف طبقاتی دامن می‌زند

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی گفت: مسؤولان افزون بر تقواپیشگی، وظیفه دارند خودشان را خدمتگزار مردم ببینند، نه اینکه به هنگام رسیدن به مقام، فخر فروشی کنند.
حجت الاسلام مرتضوی هشترودی

حجت الاسلام سید محمود مرتضوی هشترودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین مؤلفه‌های عدالت اجتماعی  پرداخت و با اشاره به آیه 13 سوره حجرات گفت: طبقات اجتماعی، یک پدیده ضروری اجتماعی است، زیرا یک جامعه نیازمند اقشار مختلف اجتماعی است تا بتواند تداوم پیدا کند.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: مسائلی همچون محیط جغرافیایی، عوامل ارثی و فرهنگی و نیازهای متنوع سبب می شود که اقشار مختلف در جامعه به وجود آیند.

وی با اشاره به اینکه اسلام مخالف فقر است و همواره انسان ها را به تلاش و کوشش برای تأمین معیشت شان دعوت می کند، عنوان کرد: برخی سیاست های کلان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه سبب افزایش بسیار زیاد طبقات اجتماعی می شود، یعنی برخی سیاست گذاری ها به گونه ای است که موجب می شود شخص فقیر، فقیرتر و شخص ثروتمند، ثروتمندتر شود.

تقسیم ناصحیح سرمایه ها به اختلاف طبقاتی دامن می زند

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی خاطرنشان کرد: تقسیم ناصحیح سرمایه ها میان اقشار مختلف جامعه سبب انتقال ثروت از دهک های پایین به دهک های بالا می شود و همین مسأله موجب بیشتر شدن فاصله طبقات اجتماعی از یکدیگر می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما اصل اختلاف را قبول داریم، یعنی طبیعی است که حقوق یک کارگر با جراح مغز و اعصاب تفاوت داشته باشد، اما اینکه دولت ها از طریق رانت و افزایش بدون برنامه بودجه خودشان به این اختلاف طبقاتی ها دامن بزنند، اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه وظیفه دولت خدمتگزاری است، ابراز داشت: اگر دولت مسائل اقتصادی، تجاری، صنعت و معدن را از طریق تعاونی ها به مردم واگذار می کرد و برای بخش خصوصی حقیقی، نه آن بخش خصوصی که باز دولت از پشت پرده آن را مدیریت کند، ارزش قائل می شد به یقین شکاف های طبقاتی از بین می رفت.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی اظهار داشت: حکومت امیرمؤمنان(ع) بهترین الگو برای زندگی شخصی مسؤولان است، چراکه ایشان علی رغم دارایی های بسیاری که داشتند، به سان مردم فقیر زندگی می کردند و زندگی خودشان را با مردم عادی جامعه تطبیق دادند؛ بر این اساس هنگامی که افراد در جایگاه مسؤول قرار گرفتند، باید زندگی خودشان را با زندگی اقشار ضعیف جامعه مطابق کنند؛ البته ناگفته نماند که خواسته مردم این نیست که مسؤولان دارایی نداشته باشند، اتفاقاً مسؤولان باید دارا باشند تا در برابر بی عدالتی ها محکم و استوار بایستند و چشم طمع به بیت المال نداشته باشند.

پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: متأسفانه در دولت های سابق و همچنین دولت فعلی، برخی افراد بوده و هستند که با رانت خواری و پارتی بازی به اختلاف طبقاتی در جامعه دامن می زنند.

مسؤولان میز خود را میز خدمت ببینند نه میز کسب قدرت!

وی با بیان اینکه تعهد و تخصص لازمه مسؤولیت پذیری است، گفت: مسؤولان علاوه بر تقواپیشگی، وظیفه دارند خودشان را خدمتگزار مردم ببینند و واقعا به مردم خدمت کنند، نه اینکه هنگام دست پیدا کردن به پست و مقام به مردم فخر بفروشند؛ مسؤولان باید میز خود را میز خدمت بدانند، نه اینکه از اختیارات خود در جهت کسب قدرت استفاده کنند.

حجت الاسلام مرتضوی هشترودی افزود: از سویی باید فرهنگ سازی شود تا سرمایه داران خمس و زکات خود را بپردازند، چراکه این موضوع سبب می شود فقر از جامعه ریشه کن شود و از سوی دیگر سبب افزایش برکت سرمایه خودشان نیز می شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نخبگان علمی، رسانه ها و صداوسیما نباید تجمل گرایی را میان جامعه ترویج دهند، یادآور شد: متأسفانه برخی تبلیغات، مخاطب را به سوی تجمل گرایی می کشاند، این مسأله همت علما و مبلغان را می طلبد تا درباره تبلیغات کاذب و هم بروز تجمل گرایی در جامعه روشنگری کنند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات