۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۵۴۹۱۵۸
آیت الله مظاهری:

بسیاری از گرانی ها نتیجه قانع نبودن زیاده خواهان است

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که بسیاری از گرانی ها در جامعه نتیجه قانع نبودن زیاده خواهان است، گفت: علامت مسلمان آن است که آنچه برای خودش می خواهد برای دیگران هم بخواهد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: تبلیغات دروغین کردن روی اجناس، نوعی نفاق است.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه دویست و ششم که می فرماید«وَإِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه از نظر عذاب بسیار شدید است چرا که در رابطه با منافقان آمده است؛ دل و رفتار منافق دو سویه است یعنی عمل منافق در ظاهر خوب ولی باطن عمل، فاسد است.

حضرت آیت الله مظاهری تشریح کرد: یکی از مراتب نفاق غِش در معامله است و غش در معامله یعنی فروشنده تبلیغاتی روی جنسش داشته باشد که دروغین باشد و نفاق در یک معنا یعنی کم فروشی کردن که فروشنده با کم فروشی اجازه نمی دهد افراد خریدار به حقشان برسند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که گناه کم فروشی بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) از بازاری رد می شدند و متوجه میوه هایی شدند که جلوه زیبایی داشت، به همین دلیل نزد آن میوه فروش رفتند تا میوه ای بخرند، بعد از این که میوه ها را بررسی کردند دیدند روی میوه ها زیبا است ولی زیر میوه ها خراب است پیامبر(ص) اعتراض کردند و فرمودند چرا میوه هایت این گونه است، آن شخص عرضه داشت من مقصر نیستم و بارش باران سبب جلوه بخشی به میوه هایی رویی شد، پیامبر(ص) به آن شخص فرمودند، چرا بلافاصله بعد از بارش باران میوه ها را زیر و رو نکردی.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: در حال حاضر میوه فروشان میوه های بد و خوب را درهم می ریزند و جنس خوب و بد را به عنوان جنس خوب می فروشند؛ این غش در معامله است و فریب دادن محسوب می شود، فریب دادنی که بزرگی گناهش در روز قیامت نمایان می شود.

وی اظهار کرد: یک روایتی که زیاد هم تکرار شده است بیان می دارد، علامت مسلمان این است که هر چه برای خودش می خواهد، برای دیگران هم بخواهد و هر آن چه برای خودش نمی خواهد برای دیگران هم نپسندد؛ این که گفته می شود اگر مبلغی که روی اجناس کشیدید و مایحتاج شما تامین شد از سود بیشتر صرف نظر کنید خیلی خوب است ولی در حال حاضر از این مسأله عبور کرده ایم؛ بسیاری از این گرانی ها نتیجه قانع نبودن زیاده خواهان است.

حضرت آیت الله مظاهری در پایان تصریح کرد: فریب کاری کردن در معاملات نفاق است، الآن فریب دادن مسلمانان در معاملات ورود زیادی پیدا کرده است، خیلی از معاملات سود ربوی دارد ولی نام سود بدون ربا به خودش گرفته است، هر گونه کلاه برداری در معامله نفاق است./۸۶۷/پ202/ب1

ارسال نظرات