۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۴۹۰۴۳
سخنگوی قوه قضاییه مطرح کرد؛

آخرین جزئیات پرونده برادر رییس جمهور و مهدی جهانگیری

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری به سؤالات خبرنگاران درباره پرونده مهدی جهانگیری و برادر رئیس‌جمهور و همچنین اغتشاشات اخیر در کشور پاسخ داد.
حجت الاسلام محسنی اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه در یکصدوبیست‌وسومین نشست خبری خود که بعد از ظهر امروز یکشنبه برگزار شد، گفت: در قضایای اغتشاشات اخیر دشمنان علیه ملت ایران اقداماتی انجام دادند، مردم متوجه شدند که نقش دشمنان در میان است و بلافاصله صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند. پس از چند روز میلیون ها نفر در استان های مختلف آمدند و پیمان خود را با انقلاب اسلامی تجدید کرده و به شدت انزجار خویش را از امریکا نمایان کردند.
وی ادامه داد: اعمال تحریم های جدید امریکا از جمله ریاست دستگاه قضا از جمله بی حیایی های اخیر امریکا است، آنان می دانند که مردم از دولتمردان آمریکا اینقدر تنفر دارند که قرا گرفتن در لیست تحریم ها را موجب افتخار می دانند.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به اغتشاشات اخیر، گفت: پیگیری بخشی از جرائم صورت گرفته از سوی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در حال انجام است. طبق قانون مجرمان مجازات خواهند شد. قطعا برخی از مردم که به خیابان ها آمدند دشمن نبوده و به دشمنان نیز وابسته نبودند که البته در روزهای اول تاکید شد نیروهای انتظامی و قضایی مراقبت کنند تا مردمی که کار خلاف قانون نکردند جدا شده و آنان را دستگیر نکنند و اگر اشخاصی دستگیر شدند آنان را به زندان نبرده و اگر لازم نباشد برای آنان سوء سابقه لحاظ نشود.

وی افزود: افراد مجرمی که تشکیلاتی و به کار خود وارد بودند، چهره مجرمانه خود را مشخص نمی کنند.  به نیروهای انتظامی به ویژه دستگاه قضایی تاکید شد که هرچه سریعتر این افراد پالایش و افراد بی گناه و افراد فریب خورده آزاد شوند، بنابراین بسیاری از افراد در ابتدا آزاد شدند.


بازداشتی های تهران 55 نفر است
حجت الاسلام اژه ای، تصریح کرد: آنهایی که به دادسرا معرفی شدند سعی شد با وثیقه کم آزاد شوند ولی برخی به عنوان مرتبط با عوامل خارجی و سردسته ها بازداشت شدند که مجموعا 622 نفر در کل کشور بودند که قرار بازداشت موقت و تعدادی قرار کفالت برایشان صادر شد، از این تعداد نیز برخی از آنان آزاد شدند و امروز مجموع بازداشتی های تهران 55 نفر است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در کل کشور و براساس آمار دیروز حدود 456 نفر بازداشتی داشتیم. یک نفر در کلانتری خودکشی کرد که براساس گفته نیروی انتظامی اراک اقدام به خودکشی کرد که البته براساس گزارش وی معتاد بود. فردی در زندان اوین خودکشی کرده بود که براساس فیلم ها در دستشویی به این اقدام دست زده است. براساس گزارشات وی دانشجو نبوده و معتاد بوده است. اینکه این شخص در اغتشاشات بوده ثابت نشده است ولی همزمان با این اتفاقات دستگیر شده است. ادعا شد فرد سوم و چهارم خودشکی کرده اند که صحیح نیست و فقط این دو مورد بوده است.
و با بیان اینکه تعداد 25 نفر در مجموع از مردم و نیروهای خودی در خیابان کشته شدند، تصریح کرد: افراد کشته شده توسط تیر و اسلحه نیروهای انتظامی کشته نشدند و برای این افراد پرونده تشکیل شده است. مسلما دشمن مانند فتنه 88 قصد کشتن افراد را داشتند.

حجت الاسلام اژه ای، گفت: تاکید شده افرادی که ضرورت زندانی نشدن را ندارند با قرار وثیقه تا زمان دادگاه آزاد شوند. اما افرادی که با خارج از کشور رابطه داشتند آزاد نمی شوند. در میان دستگیری ها فقط یک دوتابعیتی داشتیم.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به دستگیری برخی از دانشجویان گفت: ممکن است دانشجویی مرتکب جرم شود و باید موضوع پیگیری شود. با توجه به اینکه دبرخی از دانشجویان دستگیر شدند سعی شد آنهایی که امکان دارد آزاد شده و یا اینکه ترتیبی اتخاذ شود تا امتحانات خود را سپری کنند.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی از مقامات کشور اعتراضات اخیر مردم را به مسائل اقتصادی کشور وارد دانستند و البته برخی گفتند که این برداشت صحیح نیست، نظر شما در این رابطه چیست، گفت: مردم هر اعتراضی داشته باشند ایرادی ندارد و آنچه در ماه های اخیر اتفاق افتاد مانند اعتراضات مقابل قوه قضاییه و دستگاه های دولتی عمدتا مربوط به مسائل اقتصادی بوده است. هر اعتراض در چار چوب قانون قابل انجام است.

پرونده ای در رابطه با فوت آیت الله رفسنجانی تشکیل نشده است
حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه از سوی خانواده هاشمی بیان شد که در بدن مرحوم آیت الله هاشمی میزانی رادیواکتیو از حالت عادی بالاتر بوده است و آیا پرونده ای در این زمینه در دستگاه قضا ایجاد شده است یا خیر، گفت: خیر چنین پرونده ای در دستگاه قضا تشکیل نشده است.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه بیان شده با چه عنوان برای برخی از بازداشتیان در اغتشاشات اخیر پرونده تشکیل شده است، گفت: اتهام آنان متفاوت است، برخی اتهام امنیتی و برخی بغیر از اتهام امنیتی انجام بی نظمی در نظم عمومی است و برخی ممکن است به اموال عمومی خسارت وارده کرده باشند. بدون تفهیم اتهام هیچکس وارد زندان نمی شود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه همزمان با سالگرد فوت آیت الله هاشمی ویدئویی منتشر شد که شبکه های خارجی از آن استفاده کردند و با توجه به اینکه این تصاویر فقط در آرشیو صداوسیما وجود دارد آیا دستگاه قضا در این رابطه ورود کرده است یا خیر، گفت: ممکن است برخی از تصاویر بغیر از صداسیما و در امان دیگری وجود داشته باشد. الزام ندارد این تصاویر فقط در آرشیو صداوسیما باشد. در مورد اتفاقی که اخیرا اتفاق افتاده چیزی به قوه قضاییه ارائه نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی از مقامان نظامی و امنیتی بیان داشتند که مسؤولان دولت گذشته در مورد اغتشاشات اخیر اقداماتی انجام داده اند و دستگاه قضا در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است، گفت: ماجرای اتفاق افتاده هنوز اتمام نیافته است. مدارکی که جمع آوری می شود با تحقیقاتی که از متهمان انجام می شود کامل می شود. الان این مسائل در قوه قضاییه درحال رسیدگی و بررسی است. در قضایای اخیر دشمن از تابلوی دیگری استفاده می کند. بنابراین نمی توان این سخنان را رد یا تایید کرد.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تاکنون اقدامات جدی در پرونده آقای خاوری با توجه به صدور حکم غیابی وی انجام شده است، گفت: از کانال های مختلف اقداماتی مناسبی انجام شده است. از سوی وی هنوز اعتراضی با توجه به وجود مدت زمان دوماه برای بیان اعتراض واصل نشده است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آقای احمدتوکلی بیان داشته که سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت علیه برخی مسؤولان بانک مرکزی از سال 1380 شکایتی مطرح کرده است، براساس این شکایت آیا پرونده ای در دستگاه قضا تشکیل شده است یا خیر، گفت: بله از تشکیلاتی که در آن زمان مشغول فعالیت بوده شکایت شده است و اینکه افراد احضار شده اند یا نه اطلاعی ندارم. آن بخش نظارتی موضوع باید پاسخگوی این مسائل باشند و امروز می بینیم که برخی از این موسسات بیش از یک میلیون سپرده گذار دارند. بدیهی است این اعتراض مردم و باید به این اعتراضات رسیدگی شود.

وی افزود: الان موضوع این تعاونی های اعتباری درجلسات مشترک مسؤولان سه قوه مطرح است و بانک مرکزی به طور جدی به میان آمده است. اخیرا ایجاد یک کارگروه تصویب شد که تصمیمات اتخاذ شده از سوی سران سه قوه به مرحله اجرا برسد زیرا که برخی از مردم بیان داشتند که این مصوبات اجرایی نمی‌شود.
وی در ادامه بیان داشت: برخی از این موسسات اموال و املاکی دارند و در حد امکان تلاش شده اموال و املاک این افراد شناسایی شود. قرار براین شد بانک مرکزی خط اعتباری را در ازای این اموال و املاک ایجاد کند. امروز مبالغی که به مردم داده می شود پول این موسسات نبوده بلکه از سوی بانک مرکزی تخصیص یافته است.

حجت الاسلام اژه ای ادامه داد: اگر نظارت های اولیه بود این مقدار مشکلات برای مردم و دولت پیش نمی آید. امیدواریم این مشکلات درس عبرتی باشد برای مسؤولان و دستگاه های نظارتی که این اتفاقات مجدد تکرار نشود.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اقدامات اخیر دستگاه قضا در رابطه با رویدادهای مجرمانه ای که در فضای مجازی و شبکه های مجازی رخ می دهد با توجه به دستورات و اقدامات گذشته قوه قضاییه چیست، گفت: این اعتقاد را داریم که باید از فناوری های جدید استفاده کرد اما این نظر بدان معنا نیست که هیچ‌گونه کنترل و نظارت نباشد و حتما باید یک مدیریت از سوی ایران باشد و این موضوع در تمام دنیا جاری است.
وی افزود: همه قبول دارند که فضای مجازی رها شده امروز برای کشور مفسده دارد. بسیاری از کلاهبرداری‌ها و خیانت ها از این راه در حال انجام است. مواد مخدر نیز از این راه در حال خرید و فروش است و بسیاری از لجن پراکنی ها در این فضا اتفاق می افتد.

معاون اول دستگاه قضا، گفت: شورای عالی فضای مجازی اشاره کردند که  مسؤولیت سیاست گذاری در این زمینه را برعهده دارند. دستگاه قضا به دنبال محدود کردن این فضا نیست. از ما فرصت خواستند و به نظر ما اقدامات کافی نبود. این فسادی که امروز در فضای مجازی می بینیم بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد از دولت گذشته و امروز بیان می دارند که می توان اینها را به طور کامل فیلتر نکنیم ولی روی آنان نظارت داشت. اگر ثابت شود این نظر قابل اجرا بوده و اقدامی نشده است باید مسؤولان پاسخگو باشند. هیچ فردی تردید ندارد که در این اغتشاشات فضای مجازی و این شبکه ها تاثیر گذار بوده است. باید توجه شود این ضررها قابل تکرار است یا خیر؟ اگر قابل تکرار باشد باید اقدامی در این راستا انجام شود. قوه قضاییه در تلاش است که مردم بتوانند از این ابزار استفاده کند و البته این مقدار فساد رخ ندهد.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مسؤولان کشور در رابطه با تاثیرگذاران خارجی در اغتشاشات اخیر سخن گفتند و مشخصا ارتباط با کدام گروه ها ثابت شده است و نظر قوه قضاییه در رابطه با رفع فیلتر تلگرام چیست، گفت: اینکه بیان شده همه عناصر اغتشاش دستگیر شده اند صحیح نیست. عواملی شناسایی و دستگیر شدند. برخی از منافقان و جریان سلطنت طلب در این ماجرا حضور داشتند و از نظر آموزش صهیونیست ها و آمریکا وارد عمل شدند.
وی ادامه داد: هرچیزی را که قانون بگوید و دستگاهی که نظرشان لازم الاجرا است بیان کنند را قبول داریم. اگر چیزی را شورای عالی امنیت ملی تصویب کند ملتزم به آن هستیم. 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شهردار تهران امروز بیان داشت که در انتخابات ریاست جمهوری از امکانات شهرداری استفاده شده است، در این رابطه چرا اقدامی انجام نشده است، گفت: باید گزارشی در این رابطه وصول شود تا بتوان براساس آن اقدام صورت گیرد و تاکنون گزارشی در این رابطه وصول نشده است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده آقای حسین فریدون چیست، گفت: این پرونده بیش از یک متهم دارد، بدهی به بانک در حال انجام و بازپسدهی است. پرونده معطل نبوده و هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه  چه شخص و به چه شکل در این اختشاشات مستقیما وارد عمل شده است و باید از سوی کدام نهاد بیان شود، گفت: ممکن است بیش از یک نفر از این اتفاقات مقصر باشند. همچنین ممکن است افراد مختلفی به بیان عوامل مختلف این موضوع بپردازند. عوامل ممکن است متعدد باشند و نمی توان خبری که هنوز خام است را مطرح کرد.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ایا تعیین اماکن برای بیان اعتراضات و تجمعات صحیح است یا خیر، گفت: اینکه فقط یک مکان برای انجام اعتراضات در نظر گرفته شود فقط موجب پیشگیری از اختلال نظم عمومی می شود و نمی توان گفت اگر یک مکان را درنظر گرفت کل مشکلات برطرف می شود. در این زمینه قانون کم نداریم و اگر به قوانین عمل شود بیشتر مشکلات رفع می شود.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه قانونی برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی در محله های مسکونی وجود ندارد و آیا دستگاه قضا در این مورد قصد ورود دارد یا خیر، گفت: اینکه گفته می شود هیچ قانونی نداریم صحیح نیست، ممکن است بیان شود در این مورد کمبود قانون داریم، وزارت آموزش و پروش باید به دولت پیشنهاد کند و دولت برای لایحه به مجلس پیشنهاد دهد. قوه قضاییه تا جرمی اتفاق نیافتد نمی تواند ورود کند. البته بنده گزارش دقیقی درباره این موضوع ندارم.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تحقیقات از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر به کجا رسیده است، گفت: پرونده آنان درحال رسیدگی است و برخی از آنان به ارتباط با سلطنت طلبان خارجی اعتراف داشتند ولی هنوز تحقیق در این موضوع ادامه داشته و تکمیل نشده است.


مهدی جهانگیری هنوز بازداشت است
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده آقای مهدی جهانگیری چیست، گفت: وی آزاد نشده است. پس از اینکه تحقیقات در این پرونده انجام شده است  قراری که برایشان صادر شده و البته فک نشده است. وی تحت نظر را ماموران در حال انجام اقدامات سندی است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا مدعی العموم در رابطه با مسؤولانی که سبب نارضایتی مردم شده و باعث شدند مردم به خیابان ها بیایند ورود کرده است یا خیر، گفت: به طور مثال افزایش قیمت تخم مزغ سبب نارضایتی مردم شده و اینکه برخی قصد و غرضی در این رابطه داشته اند ثابت نشده است اما اگر موردی برای قوه قضاییه ثابت شود که فردی برای نارضایتی مردم اقدامی را انجام دهد ثابت نشده است.


پیش بینی این حد از اعتراض مردم را نداشتیم
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضا این اغتشاشات را پیش بینی کرده بوده یا خیر، گفت: حداقل احتمال این مسائل را البته نه در این حد می دادیم. ما پیش بینی می کردیم برای زمان دیگری و حجم کمتری این مسائل پیش آید. تصور می کردیم به طول مثال در اواخر بهمن و اوایل اسفند این مسائل پیش بیاد.

حجت الاسلام اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ایا آقای خاوری از لیست اینترپل خارج شده است یا خیر و آیا اموالی از او شناسایی شده است یا خیر، گفت: بنده خبر ندارم که او از لیست خارج شده است یا خیر. اموالی از وی شناسایی شده است ولی کفاف جبران حکمش را نمی‌دهد.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نماینده سازمان ملل در ایران بیان داشته که باید در مورد اغتشاشات اخیر ایران تحقیقات بیشتری انجام گیرد و نظر شما در این رابطه چیست، گفت: بیخود کرده است.

حجت الاسلام اژه ای در حاشیه این جلسه و در واکنش به تیتری که خبرگزاری ایلنا پیرامون سخنان حجت الاسلام اژه ای مبنی براینکه «فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی مشکوک است» درصورتی که پاسخ به این خبرنگار این بود که پرونده ای به قوه قضاییه درمورد فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل نشده است، گفت: این تیتر تحریف سخنان بنده و انحرافی است و از خبرنگار ایلنا درخواست می کنم هرچه سریعتر آن را اصلاح کند./811/پ۲۰۰/ق

ارسال نظرات