۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۴۹۰۳۳
سخنگوی حوزه:

نظریه های علمی حوزه باید تبدیل به قانون و اجرایی شود

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی تاکید کرد که خروجی دروس خارج حوزه علمیه و نظریات علمی ارائه شده در حوزه ها باید تبدیل به قانون شده و زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در برنامه تلویزیونی گفتوگوی ویژه خبری شبکه قرآن که با موضوع نقش حوزههای علمیه در ایجاد تمدن اسلامی پخش شد، با اشاره به تعریف تمدن اسلامی، بیان داشت: تمدن اسلامی آرمان بزرگی است که مدنظر اسلام، رهبران دینی و مراجع عظام تقلید است.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با تأکید بر این که ایجاد تمدن اسلامی در کشور جزء وظایف حوزه علمیه است، اظهار داشت: بر اساس مصوبه سال 94، حوزههای علمیه سراسر کشور با توجه بر آیات قرآنی و روایات ائمه اطهار(ع)، باید تلاش خود را برای تحقق تمدن اسلامی در جمهوری اسلامی ایران به کار گیرند.  

وی با بیان این که تمدن اسلامی به یکباره قابل تحقق نیست، افزود: از بین رفتن ساختار رژیم طاغوتی نخستین کاری است که برای رسیدن به تمدن اسلامی باید انجام شود، از این رو حوزه علمیه در نوزدهم دی ماه سال 56 با قیام خود آغازگر نابودی رژیم طاغوتی شد و انقلاب را به سراسر کشور گسترش داد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ابراز داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند انقلاب اسلامی در ایران تحقق یافته است اما هنوز به دولت اسلامی، حکومت اسلامی و تمدن اسلامی دست نیافتهایم.

وی خاطرنشان کرد: برای به دست آوردن تمدن اسلامی ابتداء باید تمدن طاغوتی از بین برود سپس به دنبال پایهریزی حکومت اسلامی و دولت اسلامی باشیم و پس از آن جامعه را از لحاظ فرهنگی اسلامی کنیم تا به تمدن اسلامی دست یابیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با قرائت آیه «الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ  وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ»، تصریح کرد: خداوند متعال در آیه 41 سوره مبارکه حج به سه بُعد مهم جامعه اسلامی اشاره میکند و آن را جزء وظایف حکومت اسلامی برمیشمارد.

وی ادامه داد: گسترش معنویت در کشور، شکوفایی اقتصاد جامعه و مسأله امر به معروف و نهی از منکر از جمله وظایف حکومت اسلامی است تا جامعه را تبدیل به مدینه فاضله کند.

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر این که حوزه برای برطرف ساختن خلاء‌ها و موانع تحقق تمدن اسلامی چه کرده است، عنوان کرد: حوزه علمیه در گام نخست پس از بصیرت بخشیدن به جامعه و کمک برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تئوری حکومت اسلامی را تبیین کرده و در اختیار مسؤولان امر قرار داده است.  

وی اظهار داشت: امروزه حوزههای علمیه در مباحث و دروس خارج تحول بزرگی ایجاد کردهاند به طوری که علاوه بر مباحث فقه صلات و فقه طهارت به مباحث نوپدید و مستحدثه همچون فقه هنر، فقه رسانه، فقه حکومتی و فقه اقتصاد نیز میپردازند.

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این که خروجی دروس خارج حوزه علمیه باید تبدیل به قانون شود، گفت: قوه قضاییه باید آنچه را که حوزههای علمیه به عنوان نظریه علمی در باب فقه حکومتی، اقتصاد، جامعه شناسی و امثال آن نظریه پردازی میکند، تبدیل به قانون کرده و آن را اجرایی کند./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات