۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۵۴۸۹۷۳
عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با رسا؛

علما با هر گرایشی فجایع یمن را محکوم کنند/ بن‌سلمان کارمند صهیونیسم است

عضو تجمع علمای مسلمان لبنان تصریح کرد که حتی علمایی که همسو با محور مقاومت نیستند هم باید به میدان بیایند و به وظیفه شرعی خود در قبال برادران مسلمان خود در یمن عمل کنند.
شیخ خضر الکبش

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: بیش از هزار روز جنایتگری عربستان سعودی در یمن وضعیت بسیار بغرنجی را در این کشور رقم زده است. اگرچه سازمان ملل در گزارش‌های مختلف نسبت به بروز فاجعه‌ای انسانی در این کشور هشدار داده است، با این وجود ائتلاف سعودی به رهبری "خادم حرمین شرفین" به کشتار و محاصره ملت مسلمان یمن ادامه می‌دهد. آنچه در این میان عجیب و زننده به نظر می‌رسد سکوت طیف‌هایی از علمای جهان اسلام در قبال به خاک و خون کشیدن مسلمانان یمن است. در گفت‌وگو با شیخ خضر الکبش عضو تجمع علمای مسلمان لبنان به بحث و گفت‌وگو درباره وضعیت یمن، وظیفه علما در قبال یمن و ارتباط این کشور با محور مقاومت پرداخته‌ایم. آنچه در ادامه می‌آید متن این گفت‌وگو است:

رسا ـ سه سال از جنگ یمن می‌گذرد اما آل سعود و امارات همچنان به بمباران و محاصره غیرنظامیان یمنی ادامه می‌دهند. در پرتوی سکوت غرب در قبال فجایع یمن، علمای جهان اسلام چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند؟
شیخ کبش: بی‌شک علمای جهان اسلام اگر به وظیفه خود عمل کنند می‌توانند نقش بسیاری مهمی را در این راستا ایفا کنند. سکوت در برابر جنایت‌های سعودی در یمن به هیچ وجه جایز نیست. زن و کودک یمنی روزانه با فجیع‌ترین جنایت‌ها مواجه هستند و کوچک ترین اقدامی که یک عالم می‌تواند انجام دهد اعلام موضع در برابر این ماجرا و آگاه سازی مردم از ماهیت وهابیت سعودی است که اینگونه به کشتار مسلمانان می‌پردازد.

حتی علمایی که نگاه چندان مناسبی به ما به عنوان علمای وحدت اسلامی و یا همسو با محور مقاومت نیستند هم باید به میدان بیایند و به وظیفه شرعی خود در قبال برادران مسلمان خود در یمن عمل کنند.

رسا ـ آیا از منظر اسلامی محاصره یمن را قابل توجیه است؟ شما این اقدام سعودی را چگونه می‌بینید؟
شیخ کبش: از دیدگاه بنده هیچ تفاوتی بین محاصره یمن و محاصره غزه وجود ندارد. محاصره این دو منطقه با یک هدف و در راستای منافع یک ائتلاف صورت می‌پذیرد. محاصره ملت یمن از سوی یک کشور مسلمان اقدامی خطرناک و کم سابقه در جهان اسلام است. شما نگاه کنید این اقدام چه خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار آورده است. بیش از یک میلیون نفر با وبا دست و پنجه نرم می‌کنند. خطر گرسنگی عمومی به شدت یمنی‌ها را تهدید می‎کند. زیرساخت‌های یمن کاملا تخریب شده‌است. به همه این‌ها شمار تلفات بالا از غیرنظامیان را اضافه کنید. تمام این‌ها مربوط به محاصره وحشیانه یمن است.

رسا ـ غربی‌ها هم همچنان به سیاست یک بام و دوهوای خود ادامه می‌دهند؟ به نظر شما چرا حتی نهادهای حقوقی هم با صدای بلند جنایت‌های سعودی را فریاد نمی‌زنند؟
شیخ کبش: بله همینطور است. متاسفانه سازمان‌های حقوق بشری در سال‌های اخیر در پرونده یمن به هیچ وجه آنگونه که باید و شاید عمل نکرده اند. حتی در جاهایی که اعتراض‌هایی را از خود بروز داده‌اند این اعتراض‌ها بسیار منفعلانه و بی تاثیر بوده است. حمایت‌ها و پشتیبانی مالی آمریکا از این موسسات موجب شده که سیاست‌های آنها تحت تاثیر دیکته آمریکایی قرار بگیرد. وقتی ما با چنین واقعیت تلخی رو به رو هستیم نمی‌توان توقع داشت چنین موسساتی کار بزرگی را برای ملت یمن انجام دهند.

رسا ـ محمد بن سلمان نیز از این خلاء سوءاستفاده می‌کند. اینطور نیست؟
شیخ کبش: اقدامات محمد بن سلمان ولیعد نابه‌خرد عربستان سعودی در منطقه یک فصل مشترک دارد که آن‌هم چیزی نیست جز پیروی از منافع صهیونیسم و آمریکا. او کارمند پروژه صهیوآمریکایی برای تجزیه منطقه است.  ضربه زدن به جنبش‌های مقاومت اسلامی را می‌توان از مهم‌ترین اهداف این شخصیت دانست که یمن نیز جزئی از آن است.

رسا ـ البته سعودی‌ها همچنان نفوذ ایران در منطقه به صورت عام و در یمن به صورت خاص را دستاویز جنگ طلبی خود کرده اند.
شیخ کبش: راستش را بخواهید چنین اظهاراتی برای همگان نخ‌نما شده است. اگر سعودی‌ها به دنبال مقابله با ایران هستند چرا یک جبهه علیه ایران ایجاد نمی‌کنند و مستقیما با خود ایران جنگی را آغاز نمی‌کنند؟ آنها می‌توانند چنین چیزی را تجربه کنند، ولی خب خودشان به خوبی می‌دانند که جنگ با ایران سرفصل پایان موجودیت آل‌سعود و هم‌پیمانانشان خواهد بود.

رسا ـ یمنی‌ها توانسته اند با امکانات اندک قریب به سه سال مقاومت کنند. این مقاومت چگونه حاصل شده است؟
شیخ کبش: مقاومت و ایستادگی مردم یمن به راستی نشانگر عقیده راستین و عزم پولادین آنهاست. خداوند متعال در قرآن کریم با یادآوری مرارت‌ها و سختی‌های قوم موسی که با قتل و غارت و تعرض به ناموسشان از سوی فرعون همراه بود می‌فرماید:«و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین.» ملت یمن می‌تواند هم مصداق همین آیه باشند و علی رغم آنچه در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده در نهایت سرزمین‌شان را به گورستان طاغوت تبدیل خواهند کرد.

رسا ـ در مدت اخیر مسئولان یمنی تهدید کرده اند که در صورت ادامه محاصره یمن، مانع از کشتیرانی بین الملل در آب‌های خود می‌شوند. از دیدگاه شما این تهدیدات مشروع است؟
شیخ کبش: هر اقدام و تهدیدی که باعث شود ملت یمن از وضعیت کنونی خارج شود گزینه‌ای مشروع و قابل دفاع است. ما نیز از این مساله حمایت خواهیم کرد. این مساله علاوه بر پشتوانه عقلی از یک منطق دینی برخوردار است. خداوند متعال می‌فرماید: «  فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم.» مردم یمن از این حق برخوردار هستند  که در همان سطحی که به آنها حمله می‌شود از خودشان دفاع کنند. مردم یمن باید بتوانند با اقدامات مختلف خود سعودی‌ها را به عقب نشینی و پایان دادن به محاصره یمن مجبور کنند.

رسا ـ سید حسن نصرالله در گفت‌وگوی خود با شبکه ماهواره ای المیادین تاکید کرد که عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله یمن در نامه ای به او اعلام آمادگی کرده که در جنگ احتمالی با رژیم صهیونیستی هزاران یمنی برای مقابله با صهیونیست‌ها به این منطقه اعزام شوند. تحلیل شما از این مساله چیست؟
شیخ کبش: محور مقاومت از عراق و سوریه تا یمن یک جبهه واحد را تشکیل می‌دهد. دشمنان اسلام به رهبری آمریکا همه این درگیری‌ها را ایجاد کردند تا ما را از مساله اصلی خود یعنی فلسطین دور ساخته و به مشکلات حاشیه‌ای گرفتار کنند. با این وجود قبله سیاسی مسلمانان فلسطین خواهد بود. دشمن با وجود همه اقدامات خود نمی‌تواند ما را از بیت المقدس جدا سازد. همه دنیا باید بدانند که در همه این جبهه‌ها به منظور دفاع و حفاظت از فلسطین به جنگ با دشمنان پرداختیم. مشکل سعودی‌ها با یمن این است که آنها نمیخواهند در همسایگی خود ملتی طرفدار مقاومت را مشاهده کنند. همانگونه که پیش از این در همین راستا سوریه را در باتلاق درگیری داخلی گرفتار ساختند.

آنها ملتی را دوست دارند که کوچک‌ترین اهمیتی به مساله فلسطین نمی‌دهد و شب و روز به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. با این وجود غالب جهان اسلام به مساله فلسطین پایبند است و با عقیده ای راسخ و همسو با اسلام محمدی در پی آزادسازی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی است. در طول تاریخ این انسان‌ها بودند که برای ایدئولوژی و عقاید خود جان خویش را قربانی کردند و هیچگاه هیچ عقیده ای قربانی انسان نشده است./983/ب913/ک

ارسال نظرات