۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۵۴۸۹۶۱
لاریجانی:

مجلس زیر بار تغییر در توافق هسته‌ای نمی‌رود

علی لاریجانی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ درباره لزوم تغییر در توافق برجام گفت: مجلس به هیچ وجه تغییر در برنامه هسته‌ای را نمی‌پذیرد.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز یکشنبه 24 دی پارلمان با اشاره به اقدامات غیرقانونی اخیر دولت امریکا در تحریم برخی شخصیتهای حقیقی و حقوقی کشورمان گفت: اگرچه رفتار ناهنجار امریکا در این زمینه به نحوی شده است که تحریمهای آنان باعث آبرو و افتخار اشخاص می شود اما زیاده خواهی این کشور همراه با سیاست کارچاق کنی تاجر مآبانه تاثیر سویی در مراودات دیپلماتیک گذاشته است.

وی اظهار داشت: مجلس به هیچ وجه تغییر در ساختار هسته ای را نمی پذیرد و تغییرات از صنفی که رئیس جمهور امریکا اخیراً گفته است با تخریب کل توافق برابری می کند و اگر چنین افکاری در سر دارند بلاشک تا چند ماه دیگر لازم نیست صبر کنند بدانند سر آنان به سنگ خواهد خورد.

لاریجانی با اشاره به تصادف کشتی نفت کش ایران گفت: لازم می دانم تصادف کشتی ایران هفته گذشته نگرانی زیادی در جامعه ایجاد کرد و کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیریهای لازم را از طریق دستگاههای مختلف به عمل اورده است و ستاد بحران به کمک دولت چین فعال شد.

وی گفت: حادثه ای که برای نفت کش هفته گذشته بسیار تاسف برانگیز است و لازم است کمیسیون امنیت موضوع را تا نهایت کار پیگیری کند.

علی لاریجانی تصریح کرد: حوادثی که در طول 20 روز گذشته در کشور اتفاق افتاد از ابعاد مختلف در رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت و در جلسه یکشنبه هفته گذشته نیز مسؤولان امر گزارشهایی پیرامون حوادث مجلس ارایه کرده اند و اهمیت موضوع و زوایای پنهان آن به نحوی است که همچنان باید مورد واکاوی بیشتر قرار گیرد. اما فصل مشترک اکثر این تحلیلها اموری چند است.

لاریجانی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری نگرانی هایی در جامعه ایجاد کرده و انتظارات عمومی سرعت عمل در حل آنها است، گفت: حل امور پیچیده اقتصادی در کشور نیازمند زمان است و در چنین شرایطی ضرورت دارد اول دولت و سپس مجلس متناسب با شرایط کشور از تحمیل فشارهای اقتصادی جلوگیری کند.

وی ادامه داد: افزایش تولید باید محور اصلی بودجه سال آینده کشور باشد و عمران کشور فرع بر هزینه های جاری تلقی نشود و نادیده انگاری صورت نگیرد و هر چه در حل مسایل اقتصادی از توان مردم استفاده شود و مردم مشارکت داشته باشند زمان حل مسایل کاهش می یابد و به دلیل مشارکت مردم زمان طبیعی حل مسایل قابل درک است.

لاریجانی اضافه کرد: لازمه تحقق این امر این است که مسایل به روشنی برای مردم توضیح داده شود و راه حل های مختلف آن در میان گذاشته شود و با همفکری مردم گامهای توسعه برداشته شود.

وی تصریح کرد: مسؤولان توسعه ای کشور باید به کمک رسانه ها در حرکت های توسعه ای کشور تفاهم لازم را با مردم اصل قرار دهند و توسعه با بخشنامه و دستورات اداری سامان نمی یابد، تفاهم با نخبگان و توده مردم و متقاعد کردن انان در اقدامات اصلاحی و اقتصادی ضروری است.

رییس دستگاه قانونگذاری با بیان اینکه صداوسیما و سایر رسانه ها نقش مهمی در امر مذکور دارند، یادآور شد: رسانه ها و صداوسیما وظیفه ملی خود را بشناسند و به درستی به ان عمل کنند.

وی تاکید کرد: تلاشهای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس برای تنظیم بهتر بودجه سال آینده کشور در خور تحسین است مخصوصاً گامهای در جهت رفع تبعیض در حقوقها و پاداش پایان خدمت برداشته اند ارزشمند بوده است و همه باید در مجلس تلاش کنیم پیام بودجه سال آینده را که حرکت معنادار در تولید و صادرات و عمران کشور و نزدیک شدن درآمدها به یکدیگر و رفع تبعیض است درک کنیم.

لاریجانی گفت: برخی از مشکلات در کشور به وجود می آید که نیازمند سرعت عمل در حل آن است نظیر مسایلی که در موسسات مالی و اعتباری به وجود آمد که وقت زیادی در کشور صرف هماهنگ سازی در این زمینه شد و همین زمان باعث نگرانی سپرده گذاران شد هر چند امروز در مراحل حل مشکلات قرار داریم اما بانک مرکزی می بایست با سرعت عمل بیشتری پیگیری حل موضوعات شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کشمکش های سیاسی در جامعه به نحوی آزاردهنده ای مردم را از صحنه سیاست فراری داده است و باعث کاهش اعتماد مردم شده است، گفت: انتخابات یک ابزار مبارک برای مردم سالاری است به شرط آنکه با روش متین و زمان مشخص مورد استفاده واقع شود و اگر در جامعه فضای انتخابات به درون زمان تلاش و کار امتداد یابد انتخابات از حالت ابزار به هدف تبدیل می شود و عملاً مانع توسعه می شود.

وی اضافه کرد: انتخابات باید پس از رای مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدا اشتراک عمل سیاسی جامعه بدل شود نه آغاز مناقشات.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی تحلیلها در رسانه ها نشانگر این است که پس از گذشته 7 ماه از انتخابات همچنان فضای رد و بدل سیاسی با پس زمینه انتخابات ان هم گاه با سیاه نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه انتخابات را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد به چالشی جدید با فرسایش بدل کرده است که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب افتادگی در توسعه نیست.

لاریجانی در پایان گفت: رهبر معظم انقلاب در تحلیل جامع خود همه را دعوت به همگرایی و همراهی و هم افزایی کرده اند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است و اهمیت این موضوع از نقایص اقتصادی کمتر نیست و بر سر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است./۸۵۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات