۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۵۴۸۹۵۱
تولیت مدرسه علمیه دارالسلام تبیین کرد؛

نسخه مواجهه با کسالت روح از دیدگاه امام علی

حجت الاسلام اسکندری گفت: اگر چه انسان، مؤمن باشد همیشه در یک حالت نیست. عرفا و حکما از آیه ۲۴۵ سوره بقره به قبض و بسط روح تعبیر کرده‌اند؛ در واقع اگر حالت قبض نباشد انسان قدر بسط را نمی‌داند.
حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسکندری تولیت و مدیریت مدرسه علمیه دارالسلام در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، در رابطه با انجام ورزش و پخش موسیقی ورزشی در مسجد و منافات آن با حرمت مسجد، گفت: از لحاظ عقل عملی، اگر قرار باشد امام و پیشوای یک جماعتی دقیقاً بر روی مرزها حرکت کند احتمال سقوط، لرزش و لغزش او بسیار خواهد بود که از مرز تجاوز کند.

وی افزود: از باب مقدمه یقینیه علمیه واجب است از مرزها فاصله بگیریم؛ به فرض یک موسیقی به نوعی باشد که با حرمت مسجد هم منافاتی نداشته باشد، باید ببینیم آیا موسیقی هایی که پس از آن در این مکان مقدس پخش خواهد شد نیز همان خصوصیت را خواهد داشت و بر پایه آن خواهد بود که قابل کنترل و مدیریت باشد.

تولیت مدرسه علمیه دارالسلام اظهار داشت: در محرّماتی که مرز و عدد ندارند، معین نیستند و در آنها تنوع زیادی وجود دارد باید احتیاط، مرزها و حدود الهی را رعایت کنیم.

وی در ادامه درباره ورود کفار به مسجد، گفت: در عین حال که آل سعود خبیث و ملعون امروزه خودشان از کفار درجه یک هستند، زمانی ورود غیر مسلمانان را به شهر مکه و مدینه ممنوع کرده بودند. مسجد، بیت خدا و کافر، دشمن خداست و کفار به بیوت الهی راهی ندارند.

حجت الاسلام اسکندری در ترجمه حکمت ۳۱۲ نهج البلاغه و ادبار و اقبال قلب، گفت: برای روح و جان آدمیان در مواجهه با عبادت و بندگی خدای سبحان دو حالت عمده وجود دارد؛ یکی حالت روی آوردن، اشتیاق و نشاط به انجام آن و دیگری حالت پشت کردن و بی میلی به انجام آن، پس آن گاه که روح و جان‌ به عبادت راغب و مایل شد او را به انجام مستحبّات وادار کنید و آن گاه که پشت می‌کند و میل ندارد، به انجام واجبات اکتفا نمایید.

وی افزود: ظاهراً بیان نورانی امام علی(ع)، ویژگی روح و جان افراد متعادل، مؤمن و اهل نافله را بیان می کند و آنهایی که انس با نماز و ارتباط با خدا دارند اما گاهی روح‌شان گرفتار کسالت و بی حالی می‌شود، امام علی(ع) نسخه و چگونگی مواجهه با کسالت روح را در این افراد بیان فرموده‌اند.

تولیت مدرسه علمیه دارالسلام ابراز داشت: معمولاً در آیات و روایات منظور از قلب و روح و نفس و حتی عقل می‌تواند یک چیز باشد و آن همان بُعد روحانی و غیرمادی انسان است، به ویژه این گونه روایات که با واژه قلب آمده می‌توان در گروه روایات تربیتی و یا بعضاً اصول تربیتی انسان قرار داد پس این روایت نیز موضوعاً مربوط به تربیت انسان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این روایت و روایات مشابه، اگر چه انسان مؤمن نیز باشد همیشه در یک حالت نیست. عرفا و حکما از آیه ۲۴۵ سوره بقره به قبض و بسط روح تعبیر کرده‌اند. در واقع اگر حالت قبض نباشد انسان قدر بسط را نمی‌داند./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات