۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۵۴۸۹۴۱

"نگاهی به کتاب همسران رحمت شده و همسران نفرین شده"

کتاب «همسران رحمت شده و همسران نفرین شده» دربردارنده برگردان کلمات معصومان درباره ازدواج و وظایف همسران در خانواده و اجتماع به زبان فارسی است.
 کتاب همسران رحمت شده و همسران نفرین شده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات ناجی جزایری، کتاب «همسران رحمت شده و همسران نفرین شده» را به قلم سید هاشم ناجی جزایری منتشر کرده است.

مؤلف در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

گاهی انسان عمل نیک و پسندیده‌ای را انجام می‌دهد، اما از قدر و منزلت آن کار آگاهی ندارد؛ لذا با مشاهده و مواجه با اندک مشکلی سست شده و آن عمل را رها نموده و یا بدون داشتن انگیزه آن را ادامه می‌دهد.

ولی اگر این عمل خیر را با آگاهی و معرفت و شناخت عمیق انجام داده و نسبت به آثار و برکات و پیامدهای نیک آن در دنیا و اجر و ثواب ان در آخرت علم و آگاهی داشته باشد، انگیزه و شوق اشتیاق برای انجام آن عمل نیک و ادامه آن افزون می‌گردد و با این آگاهی و  شناخت است که ثمردهی و نتیجه‌بخشی آن عمل به مراتب بیشتر می‌گردد و در این صورت است که رویارویی با مشکلات و احیانا طعنه و مسخره کردن دیگران او را در ادامه آن کار نیک و به نتیجه رساندن آن سست و خسته و ملول نخواهد کرد.

 گاهی انسان عمل زشت و ناپسندی را بدون داشتن آگاهی کامل نسبت به کیفر و جزای آن در دنیا و عقوبت و کیفر آن در آخرت مرتکب می‌شود؛ اما اگر به عواقب شوم دنیوی و عقوبت اخروی ان اعمال ناپسند آگاهی داشته باشد، یقینا از ارتکاب آن عمل زشت دست برداشته و چشم‌پوشی خواهد نمود.

 کتاب حاضر در بردارنده ترجمه احادیث اهل بیت و برگردان کلمات معصومین به زبان فارسی است.

ناجی جزایری این کتاب را در پنج بخش با عناوین یادآوری نکاتی پیرامون ازدواج، مردان رحمت شده، مردان نفرین شده، زنان رحمت شده و زنان نفرین شده تنظیم کرده است.

نویسنده درباره تفسیر آیه 34 سوره نساء «الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ به ما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ وَ به ما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِم» یعنی مردان سرپرست و خدمتگزار زنانند، به خاطر برتری‌هایی که ـ از نظر نظام اجتماع ـ خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است و به خاطر انقاق‌هایی که در مورد زنان از اموالشان انجام میدهند؛ چنین آورده است:

باید توجه داشت که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است و همانند یکی اجتماع بزرگ باید رهبر و سرپرست واحدی داشته باشد. زیرا رهبری و سرپرستی دسته‌جمعی که زن و مرد مشترکاً آن را به عهده بگیرند، مفهومی ندارد، در نتیجه - مرد یا زن - یکی باید رییس خانواده و دیگری معاون و تحت نظارت او باشد.

قرآن در اینجا تصریح می‌کند که مقام سرپرستی باید به مرد داده شود، منظور از این تعبیر استبداد و اجحاف و تعدی نیست؛ بلکه منظور: رهبری واحد منظم با توجه به مسئولیت‌ها و مشورت‌های لازم است.

این مسأله در دنیای امروز - بیش از هر زمان -روشن است که اگر هیئتی - حتی یک هیئت دو نفری - مأمور انجام کاری شود. حتماً باید یکی از آن دو رییس و دیگری معاون یا عضو باشدوگرنه هرج و مرج در کار آنها پیدا می‌شود.

سرپرستی مرد در خانواده نیز از همین قبیل است و این موقعیت به خاطر وجود خصوصیاتی در مرد است. مانند: ترجیح قدرت تفکر او بر نیروی عاطفه و احساسات؛ به عکس زن که از نیروی سرشار عواطف بیشتری بهره مند است و دیگری : داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر که با اولی بتواند بیندیشد و نقشه طرح کند و با دومی بتواند از حریم خانواده خود دفاع کند.

انتشارات ناجی جزایری، کتاب «همسران رحمت شده و همسران نفرین شده» را در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قطع رقعی، در ۳۶۸ صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات