۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۴۸۹۰۸
حجت الاسلام والمسلمین ملکی:

هدف از تکرار مفید در آیات قرآن اثر گذاری تربیتی است

معاون تهذیب حوزه های علمیه گفت: هدف از تکرار مفید در قرآن کریم اثر گذاری تربیتی است؛ زیرا قرآن مهم ترین معجزه الهی برای تربیت بشریت است.
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب حوزه های علمیه امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س)با بيان اين كه نام و القاب سوره هاي قرآن کریم از سوی خداوند انتخاب شده است، گفت: برای نمونه به این علت سوره یاسین را قلب قرآن کریم نامیده اند که بیشتر معارف اعتقادی در این سوره بیان شده و مانند قلب که خون را به سایر اندام پمپاژ می کند تمامی معارف اعتقادی نیز از سوره یاسین به سایر سور قرآن کریم در جریان است.

وی افزود: همچنین باید دقت کرد که نامگذاری سور قرآنی براساس محتوا یا وقایعی که در آن بیان شده از سوی خداوند انتخاب شده و به پیامبر ابلاغ شده است.

کارشناس رادیو معارف خاطرنشان کرد: بعضی از داستان ها مانند داستان رانده شدن شیطان از بهشت و عدم سجده او به حضرت آدم(ع) در آیات زیادی از سوره های قرآن کریم تکرار شده و علت این تکرار اشتباه یا تکرار در نگارش نیست؛ بلکه یک سوره با« بسم الله» آغاز شده و با «بسم الله» سوره بعد تمام می شود.

وی افزود: همچنین در بعضی از مواقع خداوند سبحان به این دلیل که توطئه و کینه منافقان را نسبت به آیات قرآن کریم و قرآن کریم خنثی کند بعضی از آیات سور مکی را در سور مدنی بیان می فرماید و باید توجه داشت که تکرار بعضی از رخدادها در قرآن گویای حکمت الهی است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: قرآن کتابی آسمانی است و چینش آیات آن نیز آسمانی بوده و پیامبر(ص) از جانب خود چیزی به آیات قرآن کریم اضافه نکرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ادامه داد: تکرار مفید و تکرار تأثیر گذار یکی از اعجازهای قرآن کریم است که بشری نبودن و معجزه بودن این کتاب را به اثبات می رساند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه قرآن کریم را کتاب تربیت انسان ها عنوان کرد و گفت: قرآن کتاب تربیت است و به همین دلیل بعضی از رخدادها مانند داستان قارون و داستان زندگانی حضرت موسی(ع) و ماجرای سجده کردن شیطان به حضرت آدم(ع) ر ا به صورت مکرر برای مخاطبان و جامعه ایمامی تکرار می کند زیرا تکرار موجب تربیت می شود و مستمر شنیدن یک چیز از سوی بزرگی مانند خداوند می تواند موجب تربیت و اثر گذاری کلام خداوند در مخاطب و تلاوت کننده قرآن کریم باشد./۹۶۸/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات