۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۵۴۸۹۰۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان شرقی

پیام تبریک امام جمعه تبریز به حجت الاسلام والمسلمین ‌علی ‌اکبری، نام نویسی ۲۴۱۴ نفر در آزمون قرآن کریم در آذربایجان شرقی و برگزاری همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، انتصاب حجت الاسلام والمسلمین ‌علی ‌اکبری را به عنوان رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور تبریک گفت و اظهار داشت: انتصاب شایسته حضرتعالی به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که بیانگر تعهد، کارآمدی و شایستگی های برجسته شما در صحنه های مختلف خدمت صادقانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، صمیمانه تبریک عرض می نمایم.

بی تردید تقویت ایمان دینی مردم به عنوان تکیه‌گاه اصلی انقلاب و نظام و حرکت در مسیر فرهنگ و بصیرت فرهنگی مبنای کار حقیقی ائمه جمعه در سطح جامعه اسلامی ایران است که با حسن اعتماد معظم له، تجارب ارزنده و روحیه انقلابی شما، منظومه ای مبارک و ارزشمندی را در رسیدن به اهداف عالیه جهت خواهد داد.

با آرزوی توفیقات روز افزون، سربلندی حضرتعالی را در سایه سار توجهات حضرت ولی عصر(عج) و در پرتو رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای تبیین حقایق و هدایتگری فرهنگی و سیاسی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

نام نویسی ۲۴۱۴ نفر در آزمون قرآن کریم در آذربایجان شرقی

حسین عزیزعلی، رییس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی از نام نویسی ۲۴۱۴ نفر در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در استان خبر داد و گفت: براساس آمار مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تا روز ۲۲ دی ماه،۲۴۱۴ نفر از آذربایجان شرقی برای شرکت در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم نام نویسی کرده اند.

عزیزعلی افزود: داوطلبان رشته انس با قرآن در صورتی که نتوانند در حوزه های امتحانی حضور پیدا کنند، می توانند به صورت الکترونیکی در این رشته شرکت کنند.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در چهار رشته حفظ، ترجمه و مفاهیم، انس با قرآن و  معارف اهل بیت (ع) در ۲۴ موضوع برنامه ریزی شده است که طبق جدول زمانبندی اعلام شده در روز دهم اسفند ماه برگزار خواهد شد.

همایش ملی قانون اساسی و دولت مشروطه در تبریز

رییس دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، با اشاره به اینکه این همایش 25بهمن ماه در محل دانشگاه تبریز برگزار می شود گفت: علاقمندان برای شرکت در این همایش تا تاریخ مذکور فرصت دارند مقالات خود را به آدرس اینترنتی http://iacl.ir/site ارسال کنند.

رجب ایزدی، با اشاره به اهداف این همایش اظهار کرد: ایجاد بسترهای لازم در گسترش و پیشبرد علمی حقوق اساسی در ایران، تلاش در ایجاد ارتباط بین اندیشه ها و اندیشمندان دانشگاه و ارگان های ذیربط و بهبود روش های نهادهای عمومی مبتنی بر آموزه های حقوق عمومی از جمله اهداف این همایش است.

وی همچنین استفاده از آخرین دستاوردها و یافته های علمی در افزایش توان کشور به منظور اطمینان از دستیابی به اهداف دانش حقوق اساسی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

ایزدی در خصوص محورهای اصلی این همایش افزود: مشروطه ایرانی و نظریه دولت، مبانی اجتماعی و سیاسی قانون اساسی مشروطیت، اقتصاد سیاسی و حقوق عمومی اقتصادی مشروطه، تحلیل تاریخی قانون اساسی مشروطه، قانون اساسی مشروطه و رهیافت های حقوق تطبیقی و قانون اساسی مشروطه، تنظیم قدرت و تفکیک قوا از جمله آنهاست.

به گفته وی قانون اساسی مشروطه، حقوق و آزادی ها، قانون اساسی مشروطه و حاکمیت قانون، قانون اساسی مشروطه و مساله مردم سالاری، قانون اساسی مشروطه و انجمن های محلی و چالش های حقوقی و عملی قانون اساسی مشروطه از دیگر محورهای آن است.

ایزدی با اشاره به اینکه تا کنون حدود 100 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است، گفت: شرکت در پنل ها و نشست های تخصصی جانبی همایش، ارائه گواهینامه تخصصی، استفاده از دوره های آموزشی در حوزه های مختلف با اهدای گواهینامه تخصصی آموزشی، دریافت لوح تقدیر برای مقالات و پژوهش های برتر از دیگر مزایا و برنامه های جنبی این همایش است.

ثبت عنوان «تبریز، خاستگاه خط نستعلیق» در فهرست آثار ملی

یونس نصیری، رئیس انجمن خوشنویسان تبریز از ثبت عنوان «تبریز، خاستگاه خط نستعلیق» در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: با تصویب کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی، تبریز به عنوان مهد و خاستگاه خط نستعلیق، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: ثبت این عنوان، پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مختلف محقق شده‌ و نشانگر خاستگاه واقعی این هنر فاخر است، کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی، با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی و مستندات جناب محمدنقی نوعی‌پور هنرمند و محقق حوزه خوشنویسی،  تبریز را به عنوان «خاستگاه خط نستعلیق» در فهرست آثار ملی کشور ثبت کرد.

نصیری یادآور شد: خط نستعلیق در قرن هشتم هجری، توسط میرعلی تبریزی وضع شده و امروز به عنوان یکی از نمادهای بارز فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی شناخته می‌شود. خط نستعلیق در تمام جهان، با معیار و اسلوبی شناخته می‌شود که در تبریز و توسط میرعلی تبریزی، بنا نهاده شده است./935/پ204/ب1

ارسال نظرات