۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۴۸۹۰۴
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

خیز آمریکا برای نزاع مذهبی در پاکستان/ ترور خاخام تندروی صهیونیست در نابلس

دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان گفت: آمریکا بعد از ایجاد نا امنی در شام و عراق می‌خواهد در پاکستان نا امنی ایجاد کند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

عملیات نابلس معادله جدیدی در جنبش انتفاضه
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان در پیامی از عملیات نیروهای مقاومت در نابلس در ضفه غربی که به هلاکت رسیدن یک خاخام تندرو صهیونیستی انجامید، تقدیر و تصریح کرد: به مقاومت اسلامی به دلیل گلوله های مبارکی که به سوی خاخام صهیونیست در نابلس شلیک شد، تبریک می گویم و این عملیات مبارک را معادله جدیدی در جنبش انتفاضه می دانیم.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز از عملیات نیروهای مقاومت فلسطین در نابلس و به هلاکت رسیدن خاخام صهیونیستی ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: هدف قرار دادن این خاخام جنایتکار بر دقت و حسن انتخاب مقاومت دلالت دارد و ثابت می کند که مقاومت یک گلوله یا بمب یا عملیات نظامی نیست بلکه برنامه ریزی استراتژیک به شمار می آید.

 حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان با انتقاد شدید از عملکرد آل سعود ادامه داد: اگر عربستان مدعی عربیت است که باید فاتحه آن را بخوانیم چرا که یک عرب نمی تواند مردم را گرسنه نگهداشته، از رسیدن دارو به کودکان جلوگیری کند و ده ها هزار تن را بکشد. دولتی که در پی ظلم و ستم و کشتار ملت یمن باشد در اوج ذلت و حقارت و ضعف قرار دارد. 

تجمع علمای مسلمان لبنان تصریح کرد: حمله موشکی و بمباران جنگنده های صهیونیستی دلیلی بر ناراحتی صهیونیست ها از شکست پروژه تخریب سوریه، ناکامی گروه های تکفیری و رسوا شدن پروژه صهیونیستی ـ آمریکایی برای نابودی دولت سوریه و گسترش تنش و آشوب به بهانه های واهی به شمار می آید.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی و عربی برای سرنگونی نظام سوریه شرط بندی کرده بودند تا بدینوسیله خاورمیانه جدیدی را تاسیس کنند که مطمئنا فاجعه ای برای منطقه و جهان خواهد بود.

حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان خاطرنشان ساخت: به هیچ وجه جایز نیست اعراب و مسلمانان و مسیحیان نسبت به ادای وظیفه خود در یاری ملت فلسطین و نجات مقدسات از لوث یهودیان و برپایی دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف پس از بازگشت آوارگان به این سرزمین کوتاهی کنند.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت با انتقاد از عملکرد دولت های عربی و اسلامی در قبال قدس ادامه داد: مواضع ضعیف اغلب کشورهای عربی و اسلامی سبب گستاخ‌تر شدن دولت آمریکا در گزینه های ضد قدس شده و رژیم صهیونیستی نیز به مصادره اراضی فلسطین و شهرک سازی سرعت بخشیده است.

حجت الاسلام نبیل قاووق با اشاره به اینکه لبنان از پیامدهای فاجعه بار سیاست های عربستان دور نیست، اظهار داشت: لبنان از تصمیم ترامپ نیز در امان نیست زیرا پروژه اسکان دائمی فلسطینیان و سرپوش به نیت دشمنانه رژیم صهیونیستی بر این کشور تاثیر می گذارد.

حزب بعث جایی در فضایی سیاسی عراق ندارد
حجت الاسلام شیخ خالد النعمانی امام جمعه موقت نجف اشرف تصریح کرد: قانون اساسی و ملت عراق، هر گونه تلاش آمریکا و کشورهای عربی و برخی از وابستگان آنها در داخل برای بازگشت حزب بعث به حکومت را به شدت محکوم میکنند.

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی داشتن اختلاف با دیگران را یک امر طبیعی توصیف کرد و بیان داشت: تعصبات ملی و طائفهای نباید منجر به اختلاف و جنگ میشود بنابراین رؤسای عشائر باید به شریعت اسلامی ملتزم باشند.

حجت الاسلام همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی گفت: تجربه عراق و سوریه به ما نشان داد که جز با تکیه بر محور مقاومت نمی‌توانستیم با تروریسم داعش مقابله کنیم.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق خاطرنشان کرد که مسؤولان باید در دوران پساداعش بر پیشرفت اقتصادی و بهبود خدمات به مردم تمرکز کنند.

حضرت آیت الله محمدسعید حکیم از مراجع تقلید نجف خاطرنشان ساخت: جوانان نباید عمر خود را با پیروی از جوامع غربی که خود برای خروج از بحران و مشکلاتشان درپی راه حل هستند، تباه کنند.

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف خواستار ورود طلاب حوزههای علمیه برای حل مشکلات جامعه شد و بیان داشت که طلاب باید اختلافات میان عشائر را حل و فصل کنند.

استمرار سرکوب و تضییع حقوق شیعیان بحرین
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین اصلاح اوضاع را مسؤولیتی همگانی توصیف کرد و ادامه داد: مسؤولیت اوضاع در درجه اول بر عهده نظام است چرا که امکانات نظام بیشتر و توانایی های آن بزرگتر محسوب شده و اگر نظام یک گام بردارد مطمئنا ملت گام هایی برخواهد داشت. 

 جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با صدور پیامی، بازداشت حجت الاسلام شیخ حمزه الدیری نماینده سابق پارلمان و عضو این جمعیت را به شدت محکوم کرد و نوشت: بازداشت علما بر کینه توزی و پافشاری بر تجاوز به کرامت و حقوق فرزندان مذهب تشیع در بحرین دلالت دارد.

علی الاسود نماینده سابق پارلمان و عضو جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در صفحه توییتر خود نوشت: دولت بحرین در حالی به درخواست عربستان به عنوان همسایه بزرگ آل خلیفه درباره اعطای تابعیت به بیگانگان در بحرین تن می دهد که ملت بحرین به شدت نسبت به این مساله معترض بودند.

نیروهای امنیتی آل خلیفه، حجت الاسلام شیخ حمزه الدیری نماینده سابق پارلمان و عضو جمعیت الوفاق اسلامی بحرین را بازداشت کردند.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین لغو حکم اعدام صادر شده علیه ۶ تن از شهروندان بحرینی در دادگاه نظامی را خواستار شد.

ادامه حمایت‌های الازهر از مسجد الاقصی
شیخ عباس شومان معاون شیخ الازهر از برگزاری کنفرانس جهانی «یاری قدس» با هدف پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس در هفته جاری خبر داد.

الازهر مصر با محکومیت تجاوزگری رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی خاطر نشان کرد که ادعاهای رژیم صهیونیستی پیرامون معبد سلیمان پوچ و بی اساس است.

شیخ نصر فرید واصل عضو هیأت علمای بزرگ الازهر در سخنان خود در دومین نشست کلیسای مصر با عنوان باهم علیه تروریسم گفت: اسلام و صلح دو روی یک سکه اند و از سوی دیگر تمام ادیان آسمانی نیز پیام صلح و دوستی دارند.

شوقی علام مفتی مصر با اشاره به ضرورت کنونی جهان اسلام در ترویج روح برادری، همدلی و همزیستی مسالمت‌آمیز بر ضرورت وحدت امت اسلامی در برابر تلاش‌های گروهک‌های تروریستی در ایجاد رعب و وحشت تاکید و اظهار داشت که تنها در این صورت می‌توان تمدنی مبتنی بر ایمان، عدالت و محبت برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشت

آمریکا به دنبال تکرار سناریوی سوریه و عراق در پاکستان
حجت الاسلام راجه ناصر عباس جعفری دبیر کل «مجلس وحدت مسلمین» پاکستان با تاکید براینکه دشمن درصدد ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در پاکستان است، گفت: آمریکا بعد از ایجاد نا امنی در شام و عراق می‌خواهد در پاکستان نا امنی ایجاد کند.

 حجت الاسلام سید ساجد علی نقوی سرپرست شورای علمای امامیه پاکستان تاکید کرد ممکن نیست هیچ قدرت استعمارگری دوست پاکستان باشد، بلکه در حقیقت آنها به دنبال تامین منافع خود هستند و امروز وقت آن رسیده است که پاکستان با شناخت این دشمنان، دوستان حقیقی خود را بیابد و در کنار آنان قرار گیرد.

حجت الاسلام سید عبد الجلیل نقوی نایب رییس مجمع علمای شیعه پاکستان در چھل و پنج سالگی در اثر بیماری ندای حق را لبیک گفت.

فلسطین: جنبش حماس به انتقاد از اظهارات یکی از نمایندگان سازمان ملل در خاورمیانه پرداخت و تصریح کرد: رژیم اشغالگر که کودکان را می‌کشد و حرمت مقدسات را هتک و مرتکب جنایات کشتار جمعی می‌شود، تروریست است و  مقاومت حق مشروع ملت‌هایی است که تحت اشغالگری قرار دارند.

محمود الزهار عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، در سخنانی تاکید کرد که این جنبش به هیچ کس اجازه چشم پوشی از حتی یک ذره خاک سرزمین فلسطین را نخواهد داد.

یمن: شیخ شمس الدین شرف الدین مفتی یمن تصریح کرد: از همگان می خواهیم در جنگ دفاع از کرامت و عزت مشارکت داشته باشند و دولت را هم به سربازگیری فرامی خوانیم. علمای استان های مختلف نیز وظیفه دارند همه مردم را به حضور در نبرد آزادی و استقلال سوق دهند.

عربستان: سازمان جهانی حقوق بشری «هیومن رایتس ووتش» به نقل از نزدیکان سلمان العوده از مبلغان برجسته عربستانی اعلام کرد که علت بازداشت وی نپذیرفتن دستور حکومت مبنی بر تایید محاصره قطر بوده است.

نیجریه: یک منبع نزدیک به خانواده شیخ ابراهیم زکزاکی، از تشدید مشکلات جسمی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در جریان بازداشت سه‌ساله او و نیز ممانعت دولت نیجریه نسبت به رسیدگی درمانی به شیخ زکزاکی خبر داد./۹۸۳/ب۹۵۳/ک

ارسال نظرات