۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۴۷۵۱۴
حجت الاسلام والمسلمین عباسی:

حیات طیبه بدون آرامش دینی شکل نمی‌گیرد

معاون آموزش المصطفی ضمن تأکید بر این که حیات طیبه بدون آرامش دینی شکل نمی‌یابد، تصریح کرد: باور و اعتقاد انسان به تکیه‌گاه حقیقی عالم، اطمینان و آرامش حقیقی را برای انسان به ارمغان می‌آورد.
ا حجت الاسلام والمسلمین عباسی

به گزارش خبرگزاری رسا، «حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی»، معاون آموزش جامعه‌المصطفی، در همایش «حیات طیبه در پرتو جهاد علمی، عقلانیت و معنویت»، که در مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار گردید، ابراز کرد: به برکت انقلاب اسلامی، تولیدات و آثار علمی فاخر و در خور توجهی در حوزه‌‌های علمیه به زبان‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، معاون آموزش جامعة‌المصطفی گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی برای المصطفی، نشان‌دهنده ظرفیت علمی گران‌بهایی است که در مجموعه‌های داخل و خارج کشور وجود دارد.

وی در ادامه به برخی از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی در عرصه بین‌المللی اشاره و خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی یکی از مهم‌ترین تجلیگاه‌های دست‌آورد انقلاب اسلامی در گستره جهانی است که هزاران نفر از 130 ملیت جهان را در حوزه‌های گوناگون دانشی و فرهنگی تربیت و فعال نموده است.

معاون آموزش المصطفی ضمن اشاره به تاریخچه‌ای از حوزه‌های علمیه و تأثیر دانش‌های تولیدی آن در عرصه بین‌الملل، ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی، تولیدات و آثار علمی فاخر و در خور دتوجهی در حوزه‌های علمیه به زبان‌های گوناگون تولید و عرضه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی عنوان همایش «حیات طیبه در پرتو جهاد علمی، عقلانیت و معنویت» را مورد توجه قرار داد و با بیان این که دوره جدید، دوره عقلانیت است، یادآور شد: ساختارهای اجتماعی و حیات انسان‌ها در این دوره براساس عقل بشری شکل گرفته که مبنای آن، سود و زیان‌های مادی و عقل دنیاگراست.

وی عقلانیت دنیا‌گرا و ابزاری را مهم‌ترین پایه ساختارهای اجتماعی عصر کنونی برشمرد و اذعان داشت: در این اندیشه، نگاه دینی فارغ از نگاه عقلانی تعریف می‌شود و دین را مانعی برای حاکمیت عقل می‌داند.

معاون آموزش جامعة‌المصطفی با تأکید بر این که بشر همواره نیازمند حیات معنوی است، تصریح کرد: اندیشمندان غربی با روش‌های تمرکزسازی و مثبت‌اندیشی‌، به دنبال پر کردن جای خالی معنویت در زندگی بشری هستند و عقلانیت و معنویت را براساس معنای جدیدی تفسیر می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تحقق و نهادینه‌سازی عقلانیت و معنویت بدون دین را از مهم‌ترین دسیسه‌های دشمنان اسلام عنوان کرد و اذعان داشت: معنویت‌های جدید و روش‌های تمرکزسازی ذهن، به دنبال ارائه نسخه بدل معنویت حقیقی بوده، معنویت را جدا از دین ارائه نماید.

وی با اشاره به این که براساس مبانی اسلامی، ایمان هیچ منافاتی با تعقل ندارد، خاطرنشان کرد: اساس معنویت و ایمان بر عقلانیت استوار بوده، آغاز ایمان با عقل است؛ زمانی که انسان براساس عقلانیت به حقیقت متعالی دست یابد، دلبسته آن می‌شود و بندگی خداوند را افتخار و نعمتی الهی خواهد دانست.

معاون آموزش جامعه‌المصطفی با اشاره به این که اسلام، عقل را مبنای آغاز ایمان در زندگی انسانی می‌داند، یادآور شد: دین عقلانیت را نقطه اتکا برمی‌شمرد و براساس همین عقلانیت نیز ساختار سازگار با مبانی معنوی، که با عقل اثبات ‌شده است، ترسیم می‌کند و جامعه مبتنی بر عقلانیت دینی و اجتماعی شکل می‌گیرد.

سخنران این همایش افزود: عقلانیت کنونی، که بر جامعه بشری سیطره افکنده است و آن را کنترل می‌کند، از فکر بدیل و عقلانیت اجتماعی اسلام ناب محمدی(ص) هراس دارد.

وی با بیان این که دنیای جدید در عقلانیت فردی و اجتماعی با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو شده است، اظهار داشت: فرقه‌ها و نحله‌های معنوی، در دنیای جدید به منظور ایفای نقش بدیل دین شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ضمن تأکید بر این که حیات طیبه بدون آرامش دینی شکل نمی‌یابد، خاطرنشان کرد: باور و اعتقاد انسان به تکیه‌گاه حقیقی عالم، اطمینان و آرامش حقیقی را برای انسان به ارمغان می‌آورد.

معاون آموزش جامعه‌المصطفی زندگی پاک و سعادتمندانه را مؤلفه گمشده زندگی انسان عصر جدید دانست و یادآور شد: زندگی توأم با آرامش، که در سایه آن بتوان استعدادهای درونی را شکوفا نمود و با بروز و ظهور آن به رشد حقیقی دست یافت، خواسته همه انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به این که بدون باور به خداوند و حقیقت متعالی، معنویتی رخ نمی‌نمایاند، خاطرنشان کرد: در جهان امروزی نیاز است بشر الگویی تازه برای زندگی اجتماعی و حیات معنوی در آموزه‌های اسلام و مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بیابد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات