۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۴۷۴۷۸
جهانگیری:

نقد و گفت وگو تنها راه‌حل مسائل امروز کشور است/ خروج از برجام به ضرر آمریکا است

معاون اول رییس جمهور گفت: امروز اعلام می‌کنیم که اگر آمریکا از برجام بیرون برود آنها ضرر می‌کنند چون این یک قراردادبین‌المللی است و برای همه مفید خواهد بود و اگر کشوری عقب‌نشینی کند ایران لطمه‌ای نمی‌خورد.
جهانگیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور امروز در مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این کنفرانس ما را بیشتر با ابعاد شخصیتی آیت‌الله هاشمی و  نقش ایشان در پیشبرد نظام اسلامی آشنا می‌کند، با کمی تأمل در تاریخ می‌توان دید که ایشان یکی از فعال‌ترین، تاثیرگذارترین و بهترین افراد در انقلاب و سیاست هستند، در واقع در بین پنج سیاست‌مدار و روحانیون اول این کشور قطعا نام ایشان به چشم می‌خورد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه قرآن در کانون فهم دینی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار داشت، تاکید کرد: ارتباطات و مطالعات ایشان به گونه‌ای بود که همه ایران را می شناخت و نسبت به همه‌چیز واقع‌بین بوده و برای ایران آرمان‌های زیادی را تصور کرده بود.

جهانگیری یادآور شد: ایشان یک انقلابی جامعه‌نگر بود و لحظه‌ای در تفکرات خود تردید نداشت و از این منظر یک استراتیژیک توسعه‌گرا به حساب می‌آمد، همچنین قرآن را در کانون فم دینی خود قرار داده بود، در واقع همیشه به دنبال تدبر در آموزه‌های دینی بود و از قبل از مبارزات خود در انقلاب و حتی تا پایان زندگی خود دست از قرآن برنداشت و همیشه این کتاب الهی را الگو خود قرار می‌داد.

وی افزود: نقش آن مرحوم در توسعه روابط بین‌الملل و اصلاحات و اعتدال بسیار کارساز است، در اوایل انقلاب در هر نهادی حضور پیدا کرد آن نهاد عضو رکن‌های اصلی نظام شد، وقتی در مجلس رفت این نهاد قوت گرفت و وقتی نیاز بود در دولت باشد رییس جمهور شد و در زمان جنگ هم فداکاری کرد و حتی در قطعنامه به امام راحل فرمود من این قطعنامه را امضا می‌کنم و مسؤولیت آن را برعهده می‌گیرم.

معاون اول رییس جمهور ابراز داشت: یکی از شاخصه‌های آیت‌الله هاشمی قدرت تجزیه و تحلیل و مدیریت چندجانبه ایشان بود، او فرهنگ ایران را به خوبی شناخته بود و برای توسعه ایران به دنبا الگوبرداری از امیر کبیر بود، ایشان در پس از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس به دنبال سازندگی ایران بود و همین الگوبرداری از امیر کبیر باعث شد که کتاب «امیرکبیر در زمان استکبار» را هم بنویسند.

جهانگیری با اشاره به آگاهی کامل آیت‌الله هاشمی به بخش بخش خاک این کشور گفت: این شخصیت بزرگ یک انسان آرمان‌گرا بود و این آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی را هم در زندگی خود به عنوان یک الگو قرار داده بود، او در طول انقلاب جامعیت خود را نشان داد و از همین منظر می‌توان او را یک استراتژیست توسعه‌گر معرفی کرد.

وی در خصوص دوران ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی خاطرنشان کرد: در زمان ریاست جمهوری ایشان ما بهترین روابط را با کشورهای عربی داشتیم و ایشان توانست تمام سران کشورهای عربی را در سالن اجلاس گرد هم بیاورد، همچنین از منظر سیاسی تفکر ایشان حول محور مردم و جامعه بود و بیشتر تاکیدشان هم بروی انتخابات و مشاکت زیاد بود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: آیت‌الله هاشمی در همه عرصه‌ها حضور داشت و هرگاه مورد نقد مردم هم بود خرده نمی‌گرفت و خود را در معرض رای مردم می‌گذاشت، برای نمونه به انتخابات سال92 مراجعه کنید؛ وقتی ایشان در این دوره انتخابات رد صلاحیت شد تصور همه بر این بود که ایشان صحنه را ترک خواهد کرد ولی نه تنها قهر از صحنه سیاست نکرد بلکه از این انتخابات یک انتخابات پرشور ریاست جمهوری ساخت.

جهانگیری با اشاره به انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری گفت: بنده رییس ستاد انتخابات ایشان بودم و وقتی با رد صلاحیت ایشان مواجه شدم دچار شوک شدیم، فردای آن روز خدمت ایشان رفتم و آن مرحوم به من گفت که من هاشمی دیروز هستم و بدون آنکه تغییری در روابط من و رهبری ایجاد شده باشد همچنان سرباز وطن هستم، در واقع ایشان از صحنه سیاست قهر نکرد بلکه با معرفی کاندید موردنظر خود شور تازه‌ای به انتخابات بخشید.

جهانگیری در خصوص حضور آیت‌الله هاشمی در زمان جنگ تصریح کرد: ما در بحران جنگ با کمبود بودجه مواجه بودیم و در دوره دوم مجلس کمیسیون برنامه و بودجه  با مشکلات عدیده‌ای روبرو شد، در واقع در آن زمان کل درآمد ارزی کشور هفت میلیارد بود که چهار میلیارد آن باید خرج جنگ می‌شد و با کسر سایر هزینه‌های کشور تنها یک میلیارد برای کشور باقی می‌ماند، با این وجود آیت‌الله هاشمی در همین دوران به دنبال ساخت مترو در کشور بود و باوجود مخالفت همه با او توانست همه را متقاعد کند و در همان زمان در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص ضرورت ساخت مترو، سدسازی، کارخانه فولاد، دست‌آوردهای آب و برق صحبت کرد.

وی اظهار کرد: آیت الله هاشمی یک مدیر توانا در زمان خود بود و مدیران توانایی را هم به دور خود جمع کرده بود، ضمنا ایشان یک مشاور امین برای امام راحل و رهبری بودند و تا لحظات پایانی عمر خود از ستون انقلاب دفاع کردند و یک شناسنامه و هویت برای نظام جمهوری اسلامی بودند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: آیت‌الله هاشمی همیشه صبوری را پیشه خود می‌کردند و امید به عبور از بحران‌ها داشتند و هیچگاه میدان را ترک نکردند، امروز هم کشور ما بیش از گذشته به حضور ایشان نیاز داشت زیرا مشی ایشان اعتدال بود و این مشی به دور از افراط و تفریط‌های نا به جا است.

جهانگیری با اشاره به اتهاماتی که در زمان اصلاحات به آیت‌الله هاشمی زده شد تصریح کرد: ایشان در مقابل حذف رقیب در مقابل او همیشه می‌ایستاد و زمانی هم که تلاش کردند اصلاحات را از صحنه خارج کنند آن مرحوم ایستادگی کرد و بسیاری از اتهامات را به جان خرید.

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی به مثابه یک تجربه و اندیشه در کشور ما است و باید از میراث فکری ایشان بهره لازم را ببریم، در واقع ایشان در همه عرصه‌ها از کشور دفاع کردند و باید در جامعه امروز بیش از هرزمان دیگری به تفکر هاشمی در شرایط حساس بنگریم، البته امروز هم دلسوزان و نخبگان کشور هم نگران کشور هستند و پای خود را از صحنه بیرون نمی‌گذارند، ما امروز ظرفیت‌های خوبی داریم که با اتکاء به آنها می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: اینکه ما چگونه باید از این اعتراضات برآیندی امیدوارکننده در کشور ایجاد کنیم موضوع مهمی است، واقعیت امر این است که مردم ما امروز گرفتار مشکلات اقتصادی و فرهنگی زیادی هستند ولی نباید فراموش کنیم که مسیر حل این مشکلات هم بسته نشده است، در واقع ما نیازمند بررسی ریشه‌ها و مطالبات مردم در زمینه‌های مختلف هستیم.

جهانگیری با اشاره به زلزله اخیر غرب کشور گفت: ما نباید فقط در زمان زلزله به سوی یک استان برویم و به دنبال حل مشکلات مردم باشیم، در واقع نباید بعد از یک بحران آن را به فراموشی بسپاریم و از آن بحران دور شویم بلکه باید ریشه موضوع را بررسی کنیم و این وظیفه همه‌ی نهادهای اجرایی و عملیاتی کشور است، امروز وجود نارضایتی نشان می‌دهد که مطالبات مردم برآورده نشده است و به همین جهت در قالب اعتراض بروز پیدا می‌کند، بنابراین برای فراهم کردن امکان نقد و گفتگو تنها راه‌حل مسائل است.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی و اعتراضات امروز مردم در سراسر کشور تصریح کرد: متاسفانه امروز برخی از گفتگو کردن فرار می‌کنند و در این میان مسؤولان باید درک خود از نارضایتی مردم را بالا ببرند، ما نباید این اعتراضات را به یک کینه‌توزی یا دشمنی تبدیل کنیم، این نوع تنفر و خشونت ممکن است وحدت که یک سرمایه برای کشور است را از بین ببرد، بنابراین ما باید نارضایی مردم را به رسمیت بشناسیم و برای آن راه‌حلی پیدا کنیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حقوق شهروندی توضیح داد: ما باید حقوق شهروندی مردم را بشناسیم، زمان گفتگو ملی فرارسیده است پس باید مسائل و بحران‌های کشور را مطرح کنیم و بسیاری از این اعتراضات که امروز دیده می‌شود مربوط به سال‌های گذشته است و برخی سوء استفاده‌ها مردم را ناراحت کرده است، برای ما زشت است که بگوییم فلان کشور عربی در ایران آشوب به پا کرده است زیرا آنها عددی نیستند که بخواهند در کشور ما آشوب به راه بیندازند.

جهانگیری با بیان اینکه ما کشور یکه تاز منطقه هستیم خاطرنشان کرد: کشور ایران یک کشور تمدن‌ساز است، در این میان کشور آمریکا همیشه مخالف ما بوده است و به همین خاطر نام خلیج فارس را به زبان نمی‌آورد، حال همین آمریکا در زمان اعتراضات به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی طرفدار ایران است.

وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما گفت: به نظر ما صدا و سیما باید در سیستم کار خود تغییر ایجاد کند زیرا یک رسانه ملی نمی‌تواند در انحصار عده‌ای خاص باشد و این رسانه متعلق به همه ملت ایران حتی معترضان است، من در زمان اعترضات مردم چندین با از رسانه ملی درخواست وقت کردم تا با مردم حرف بزنم اما آنها هربار دلایل و بهانه‌هایی را آوردند و به من وقت صحبت با مردم را ندادند، این درست نیست که رسانه ملی در دست یک عده باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: ما می‌دانیم که مردم ما در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند اما فراموش نکنید که اقتصاد این کشور در دره عمیقی بود که ما تنها توانستیم آن را چند پله بالا بکشانیم، در واقع اقتصاد رشد منفی گذشته امروز مثبت شده است و در اقتصادی که هیچگاه هیچ شغلی در طول ده سال تولید نکرد ما بیش از 700 هزار شغل را ایجاد کردیم.

جهانگیری یادآور شد: امروز قدرت خرید مردم تضعیف شده است و ما می‌دانیم وضعیت معیشتی مردم چگونه است اما تلاش ما براین بوده است که به طبقات پایین بیشتر توجه کنیم و به همین منظور دریافتی کمیته امداد و بهزیستی را سه برابر کرده‌ایم، در واقع ما از سازمان‌ها خواسته‌ایم که به کسانی که درآمد پایین دارند ما به التقاوت حقوق را بدهند تا چهره فقر از کشور بیرون برود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز پیشرفت‌هایی را در جذب سرمایه خارجی و حمل‌و‌نقل ریلی داشته‌ایم و کشور در مسیر خوب اقتصادی قرار گرفته است و تعامل ما با دنیا بیشتر شده است و به راحتی امروز اعلام می‌کنیم که اگر آمریکا از برجام بیرون برود آنها ضرر می‌کنند چون این یک قراردادبین‌المللی است و برای همه مفید خواهد بود و اگر کشوری عقب‌نشینی کند ایران لطمه‌ای نمی‌خورد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ما باید امروز همچون هاشمی دیروز نگران کشور باشیم و به آینده امیدوار بوده و به جریان‌های سیاسی توجه کنیم، در واقع ما باید جریان‌های سیاسی مختلف را به رسمیت بشناسیم و به آنها احترام بگذاریم و درواقع امروز باید از تهدیدها به عنوان زمینه‌ای برای فرصت‌های آینده استفاده کنیم.

جهانگیری در پایان گفت: امروز باید نقاط ضعف خود را بشناسیم و آنها را به نقاط قوت تبدیل کنیم، ما کشوری هستیم که در طول هشت سال جنگ تحمیلی برای خاک خود ایستادگی کردیم و نگذاشتیم ذره‌ای از خاک این کشور به دست بیگانه بیافتد./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات