۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۴۶۳۳۲

فصلنامه «نقد كتاب هنر» در پله پانزدهم

پانزدهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب هنر» ویژه پاییزه سال ۱۳۹۶ به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب راهی بازار نشر شد.
فصلنامه «نقد كتاب هنر»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مؤسسه خانه كتاب، پانزدهمين شماره فصلنامه «نقد كتاب هنر» با آثاري از مهناز احمدي، شهام اسدي، سجاد باغبان ماهر، لورنس بينيون، محسن حسن پور، غلامحسين دولت آبادي منتشر شد.

علي بوذري سردبير اين فصلنامه در اين شماره مي‌نويسد:« امروزه نشريات گوناگون  ادبي و هنري و پژوهشي و دانشگاهي و... مقالات خود را در سايت هاي اختصاصي نشريه به شكل آنلاين در اختيار مخاطبان و خوانندگان قرار مي دهند. گاهي اين خدمات در ازاي هزينه اندك و گاهي رايگان صورت مي گيرد. در كنار سايت هاي نشريات، نهادهايي با طراحي موتور هاي جست و جوگر تخصصي به پژوهشگران براي دسترسي به مقالات مورد نظرشان ياري مي رسانند. درحالي كه بسياري از مجلات در سايت ها فهرست شده اند، ولي بسياري از نشريات قديمي و نادر نيز از اين قاعده مستثنا مانده اند و مقالات آنها در اين پايگاه ها قابل دسترسي نيست. از سوي ديگر، تغيير منابع و شيوه پژوهش از مكتوب به ديجيتال، اين خطر را ايجاد مي كند كه بسياري از مقالات تحفه و طرفه مجلات قديمي از ديد محققان دور بماند.

فصلنامه «نقدكتاب هنر»، درصدد است تا با توجه به اين موضوع و نقصان، در بخش «از ديروز به امروز» برخي از مقالات اساسي و ارزشمند نشريات كهنه و نادر قديم كه هنوز جايگاهي به عنوان منابع پژوهشي دارند را به شكل نسخه‌برگردان منتشر نمايد.»

در بخش نقد شفاهي اين شماره از فصلنامه «نقدكتاب هنر» به نشست نقد و بررسي كتاب «هنر به مثابه كار جمعي» با حضور محمد رضا مريدي؛ استاديار دانشگاه هنر تهران، سجاد باغبان ماهر؛ استاديار دانشگاه هنر اصفهان، بهنام كامراني؛ استاديار دانشگاه هنر تهران پرداخته است.

در بخش نقد تاليف مطالبي همچون «ضرورت امروز يا نگرشي قديمي، نظري بر كتاب دائره‌المعارف هنر»به قلم مهناز احمدي، «آشنايي با شيوه‌هاي تصويرسازي، نگاهي به كتاب فنون تصوير سازي» به قلم محسن حسن‌پور، از«امپرسيونسيم سينمايي» تا «سينماي نوين آلمان» نقد و بررسي كتاب مكتب‌هاي سينمايي نوشته مريم صلح‌كننده سردرود، «آغاز يك راه دشوار، نقد كتاب مباني زيبايي‌شناختي سينماي اسلامي» به قلم علي راغبيان و «از خيال‌پردازي تا خيالي‌نگاري، مروري بر كتاب آشنايي با خيالي‌نگاري» به قلم منيژه كنگراني منتشر شده است.

در بخش «نقد ترجمه» مطالبي با عناوين «زشت نگاري، بررسي و نقد كتاب تاريخ زشتي» به قلم كيوان موسوي اقدم و «آيا سينما قابل بازي كردن است؟ مروري بر كتاب از گيم تا فيلم» به قلم رافعه رستمي مشاهده كنند.

همچنين، «نقد و بررسي كتاب خطاطان و خوشنويسان چاپخانه منشي نول كشور» نوشته دلارام كاردار طهران، «دانشنامه خطوط اسلامي با بدائع‌الخط‌العربي» به قلم شيدا رحيمي و «نگاهي به كتاب پنج طياطر» نوشته غلامحسين دولت‌آبادي مطالبي است كه در بخش «نقد موجز» اين شماره از فصلنامه «نقد كتاب هنر» پيش روي خوانندگان قرار گرفته است.

در بخش «نقد ديروز» نيز  مطالبي چون «نقد و نظري بر دانشنامه جوانمردي» به قلم علي صادق‌زاده وايقان و «معرفي و نقد كتاب هرمنوتيك و تئاتر» نوشته رحمت‌الله قائمي، آمده است. همچنين  در بخش «شايسته ترجمه» مطلبي با عنوان «نگاهي به آثار ديويد فريدبرگ، نياز انسان به قدرت تصاوير» و « گوستاو كليمت» ارائه داده‌اند.

«تصويرهاي خمسه نظامي در موزه بريطاني» به قلم لورنس بينيون و «فلزكاري‌هاي ايران» نوشته باسل گراي از مقالاتي است كه در بخش«از ديروز به امروز» اين شماره از فصلنامه «نقدكتاب هنر» منتشر شده است. بخش پاياني‌ پانزدهمين شماره فصلنامه «نقد كتاب هنر» مطلبي با عنوان «بررسي اركستراسيون و پهنه‌بندي سطوح در فرش ايراني» نوشته شهام اسدي است كه در بخش هنرپژوهي ارائه شده است.

موسسه خانه كتاب پانزدهمين شماره فصلنامه «نقدكتاب هنر» در ۲۶۴ صفحه با بهاي ۱۰ هزار تومان از سوي منتشر کرده است./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 

ارسال نظرات