۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۴۶۲۰۲
آیت‌الله اعرافی عنوان کرد؛

تشکیل مؤسسه‌های علمی و فرهنگی؛ کلید ترویج اندیشه‌های الهی و معنوی

آیت الله اعرافی، پیش از ظهر امروز در دهمین گردهمایی سراسری دانش آموختگان جامعه المصطفی با بیان اینکه تشکیل مؤسسه‌های علمی و فرهنگی؛ کلید ترویج اندیشه‌های الهی و معنوی اظهار داشت: تعامل علمی، اخلاقی، معنوی و حکیمانه با برادران اهل سنت را از مهمترین وظایف طلاب و دانش آموختگان جامعه المصطفی دانست.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در ابتدا به فرازهایی از نهج البلاغه به ویژه کلمه قصار 280 نهج البلاغه اشاره نمود و اظهار داشت: مولی الموحدین امیر المومنین علی(علیه السلام) در این فراز چهره انسان متعالی وارسته ای را تصویر می‌فرمایند که در حقیقت باید الگوی تمام انسان های متعهد و معتقد باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های انسان متعالی
رئیس جامعه المصطفی رابطه اخوت فی الله و همبستگی در عالم که از عمق اعتقاد به خدا و همگرایی ایمانی بر می خیزد را از مهمترین ویژگی های انسان متعالی برشمرد و اظهار داشت: اخوت فی الله و برادری و دوستی و همگرایی که ریشه در اعتقاد به اسلام و ایمان به خدا دارد، رشته ای است که همه ما را به هم وصل می کند.

راز بزرگی انسان‌های بزرگ
وی با تأکید بر این که دنیا در دیدگان امیر المومنین علی(علیه السلام) کوچک و ناچیز است، اظهار داشت: اگر دنیا در چشم ما و شما کوچک باشد از چنان غنایی برخوردار خواهیم شد که هیچ کس نمی تواند بر ما سیطره پیدا کند؛ چرا که کوچکی دنیا در نزد انسان، آدم را بزرگ و بزرگی دنیا در نزدش انسان را کوچک می سازد.

رئیس جامعه المصطفی افزود: کوچکی دنیا مولد بزرگی روح و معنویت شخص انسان بوده، بزرگی دنیای مادی در چشم انسان منتج به کوچکی شخصیت اوست.

آیت الله اعرافی با بیان این که انسان به همان اندازه که اسیر دنیا باشد، به همان اندازه کوچک می شود، خاطرنشان کرد: به هر اندازه که انسان ها از اسارت دنیا آزاد شوند و نگاه شان به دنیا تحقیر آمیز باشد، به همان اندازه بزرگ خواهند بود.

وی یادآور شد: انسانی که دنیا برای او کوچک باشد در برابر بحران ها و سختی ها بردبار بوده، در برابر مطامع دنیا خضوع نمی کند و آرمان و اهداف خود را از دست نمی دهد.
رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: در دوران معاصر، امام خمینی(ره) شخصیتی بود که دنیا در دیدگان او کوچک بوده، هیچ گاه اسیر جاه، مقام و دنیا نبوده، بر همه عالم سیادت داشتند.

وی خاطرنشان کرد: اگر شهوت، مال و ثروت دنیایی برای ما اهمیت داشته باشد، انسان کوچکی خواهیم بود و نمی توانیم کارهای بزرگی را رقم بزنیم، هر وقت بر جلوه های دنیایی غلبه کنیم، به دستاوردهای بزرگی دست خواهیم یافت.

مدیر حوزه های علمیه نمونه های دیگری از اوصاف انسان های بزرگ را  مورد توجه قرار داد و یادآور شد: انسانی که اسیر شکم و شهوت است، در برابر قدرت های بزرگ خضوع خواهد کرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که کسی که از آمال دنیا رهایی یابد، انسانی بزرگ خواهد بود، افزود: انسانی که از سیطره شهوت های دنیایی رهایی یابد، حریص بر مال و تمطعات دنیایی نبوده، اگر به آنها دست یابد، زیاده روی نخواهد کرد.

وی اعتدال در بهره گیری از بهره های دنیایی را از ویژگی های بارز انسان های معنوی برشمرد و اظهار داشت: انسانی که به غنای معرفتی رسیده باشد، سکوت را می پسندد؛ مگر در مواقع ادای حق و ابراز حقانیت دین.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: انسانی که در درون پر است، ثبوت و سکوت و توجه به خدا را بسیار شیرین می‌داند و تفکر و اندیشه ورزی را بزرگ؛ چرا که غنای درون، انسان را عاشق سکوت و مناجات با خداوند متعال می‌سازد.

وی یادآور شد: انسان های معنوی وقتی که لب به سخن می گویند، بر همه تقدم پیدا می کنند و همه را مبهوت سخنان حق و شیرین خود می سازند و عطش پرسشگران را سیراب می کنند.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر این که باید خود را از اسارت مال، مقام و شهوت دنیا رهایی سازیم، خاطرنشان کرد: سخن و منطق و بیان گفتمان انسانی که خود را از مطامع دنیایی رهایی سازد، جهان را سیراب می کند.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: باید الگوهایی که  اهل بیت(علیهم السلام) به تصویر کشیده اند را سر لوحه فعالیت های خود قرار دهیم.

نگاهی به ویژگی‌های بزرگ‌مردان تاریخ
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که طلاب و روحانیون می توانند وارد میدان های راهبردی، بزرگ و تحول آفرین شوند، خاطرنشان کرد: با مطالعه در تاریخ بزرگان می بینیم که انسان های بزرگ، نقطه های عطف را ساخته و مدیریت کرده، تحولات بزرگ راهبردی در منطقه و یا در وسعتی به اندازه جهان ایجاد نموده اند.

آیت الله اعرافی نقاط عطف و لحظه های مهم راهبردی و گذرگاه های مختلف تاریخی در ابعاد مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی و ...را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: شیخ مفید عالم بزرگ زمان شناس و موقعیت شناس جهان اسلام، نقطه عطف بزرگ تاریخی را در ابعاد علمی، اجتماعی و سیاسی رقم زد.

وی افزود: شیخ مفید در حوزه مسائل علمی و معرفتی بنیان مکتب سنجیده ای را ریخت که تمام مذاهب اسلامی از این مکتب علمی بهره می گیرند. در این مکتب هم نقل و حدیث جایگاه سنجیده دارد و هم عقل و اجتهاد از جایگاه مهمی برخوردار است. کلام و اصول و فقه او نقطه عطف بود.

رئیس جامعه المصطفی به ابعاد اجتماعی و سیاسی شیخ مفید اشاره نمود  و خاطرنشان کرد: شیخ مفید هم از استاد اهل سنت بهره می گرفت و هم شاگردانی از اهل سنت داشت و بهترین رابطه ها را بر اساس معارف اصیل اسلامی ایجاد می نمود.

وی خواجه نصیر الدین طوسی و علامه حلی را نابغه عصر خود عنوان کرد و اظهار داشت: این دو عالم بزرگوار در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی و حتی تحولات بزرگ سیاسی نقش آفرینی بسزایی داشته، از چهره های نقش آفرین در تمدن اسلامی به شمار می روند.

مدیر حوزه های علمیه امام خمینی(ره) را از سرآمدان مردان تحول آفرین و نقطه عطف و فرصت شناس با نگاه بلند تمدنی برشمرد و اذعان داشت: امام خمینی(ره) مرد تحول های بزرگ و انسان بحران های سخت بود که همه ویژگی ها برای تحول در ایشان جمع شده بود.

وی دانش و اندیشه عمیق را یکی از مهمترین ویژگی های مردان بزرگ دانست و تصریح کرد: باید علم و دانش متناسب با نقش و وظیفه ایفایی را کسب نموده، اخلاق الهی و مردمی را مهم شمرده، سیاست شناسی عمیقی داشته، خود را از سیاست زدگی به دور سازیم.

آیت الله اعرافی زمان شناسی و فرصت یابی را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: عالمان دین باید ضمن غنیمت شمردن فرصت ها و جریان های فکری و معنوی، کارهای بزرگی را رقم زده، مدیریت نمایند.

دانش‌اندوزی؛ مهم‌ترین ضرورت ادای وظایف الهی
وی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تأکید بر تدریس و تدرس و ارتقاء منزلت و جایگاه علمی، اظهار داشت: حتی یک روز عالم دین، نباید بدون مطالعه و علم اندوزی سپری شود؛ مطالعه و دانش اندوزی مستمر مهمترین ضرورت انجام وظایف الهی است.

رئیس جامعه المصطفی تقویت اخلاق و فرهنگ الهی و مردمی و نیز زی طلبگی را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: اخلاق مردمی، زهد و قناعت و نیز آداب و سلوک روحانیت بسیار مهم است.

وی با تأکید بر این که عالم دین باید از شناخت حرکت های سیاسی عالم، عمق بصیرت و بینش سیاسی برخوردار باشد، تصریح کرد: جامعه المصطفی در مواجهه با مذاهب اسلامی معتقد به وحدت اسلامی بوده، تعامل با همه مذاهب اسلامی را مهم شمرده، توجه به تعامل و گفت و گو با همه ادیان را مورد توجه قرار داده است.

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: جریان الحاد و فراموشی عالم غیب، روشنفکر زدگی های غلط و نیز جریان تحجر و جمود در عالم اسلام، از مهمترین جریان هایی است که باید مورد توجه عالمان دینی قرار گیرد.

آیت الله اعرافی یادآور شد: هسته های علمی که در جامعه الصطفی شکل گرفته، باید ضمن توجه به تبادل تجربیات درون گروهی، ارتباط خود را با حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی حفظ نموده، با دانش پژوهان بومی در حال تحصیل در جامعه المصطفی ارتباط تنگاتنگی را ایجاد نمایند.

مدیر حوزه های علمیه ایجاد موسسات علمی و فرهنگی و گسترش همکاری با فعالان این عرصه را مهم دانست و یادآور شد: برای ترویج اندیشه های الهی و معنوی باید به سمت تشکیل موسسات علمی و فرهنگی حرکت نموده، شکل دادن به موسسات را گامی بلند در پیش برد اهداف الهی خود بدانیم.

مهم‌ترین وظیفه طلاب و دانش‌آموختگان المصطفی
وی تعامل علمی، اخلاقی، معنوی و حکیمانه با برادران اهل سنت را از مهمترین وظایف طلاب و دانش آموختگان جامعه المصطفی دانست و یادآور شد: جامعه المصطفی امروز تنها نهاد مهم در عالم اسلام است که همزمان به تمام مذاهب اسلامی آموزش وفق با مذهب خودشان را ارائه می دهد؛ جامعه المصطفی با پذیرش دانش پژوهانی از مذاهب مختلف اسلامی، مبانی فقهی را بر اساس اندیشه پیروان مذاهب اسلامی ارائه می کند.

رئیس جامعه المصطفی توجه به حوزه تحصیل و تدریس بانوان را مهم برشمرد و اذعان داشت: باید با نسل دانشگاهی و عالمان کشورهای مختلف رابطه ای استوار و محکم داشته باشیم.

آیت الله اعرافی در پایان با تاکید بر این که المصطفی منافع و مصالح ملی تمام کشور ها، وحدت قومی، نژادی، زبانی و مذهبی تمام سرزمین ها را مهم و ارزشمند می داند، خاطرنشان کرد: پیام المصطفی پیام علم، دانش و حکمت است؛ باید به مسائل کلان بشری امروز که همه بشریت را مبتلا ساخته توجه نماییم./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

منبع: پایگاه خبری جامعه‌المصطفی

ارسال نظرات