۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۵
کد خبر: ۵۴۶۱۷۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

بشارت نابودی اسرائیل از زبان سید مقاومت/ واکنش علمای شیعه و سنی به اغتشاشات ایران

دبیرکل مقاومت اسلامی لبنان تاکید کرد که اگر ترامپ منطقه را به یک جنگ هدایت کند این جنگ فرصتی برای ازادسازی قدس خواهد بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت
 
خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:
 
حمایت تمام قد علمای لبنان از جمهوری اسلامی ایران
حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت دولت های عربی را به ایفای نقش در این زمینه فراخواند و تصریح کرد: دولت های عربی باید به دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی فشار بیاورند اما متاسفانه مساله قدس احساس خطر و تجاوز علیه کرامت عربی را نزد مقامات عربی ایجاد نکرده است. اگر درباره قدس متحد نشویم، نمی توانیم درباره سایر مسائل وحدت داشته باشیم.
حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان از مقاومت به عنوان تنها گزینه مسلمانان یاد کرد و گفت: گزینه صلح و مذاکره فقط سرسپردگی را به همراه دارد.
شیخ حسن عبدالله مسئول فرهنگی جنبش امل لبنان تأکید کرد که قاعده اساسی در نزاع عربی و صهیونیستی، معاهدات و مذاکرات نیست بلکه قاعده ای است که امام موسی صدر تاسیس کرد و آن نیز «شرارت مطلق اسرائیل و حرام بودن همکاری با این رژیم» به شمار می آید.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان گفت: گزینه محور مقاومت جنگ کلاسیک نیست بلکه تخلیه دشمن و استفاده از وقت است. هدف ما مقاومت و نه جنگ است اما ترامپ و نتانیاهو منطقه را به سوی جنگ هدایت می کنند و کشورهای محور مقاومت باید خود را برای این جنگ آماده کنند. وی افزود: مسئولیت محور این است که خود را برای روزی که جنگ اتفاق افتاد آماده کند تا چگونه این تهدید را به یک فرصت تاریخی تبدیل کند که حتی فراتر از الخلیل باشد. آن چیزی که درباره قواعد درگیری می باشد تحت شرایط و رویدادها خواهد بود. 
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان با اشاره به سخنان دبیرکل حزب الله لبنان گفت: سید حسن نصرالله با اعلام دیدار با گروه ها و سازمان ها و جنبش های مقاومت فلسطین و آمادگی محور مقاومت برای جنگ، تصویری از مرحله آینده در زمینه های مختلف به ویژه مساله فلسطین ترسیم کرد.
حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: اقدامات آمریکا علیه قدس یک فرصت واقعی برای بازگشت قطب نما به سوی فلسطین، بیدار شدن امت، برانگیخته شدن روحیه مقاومت، بنای استراتژی یکپارچه علیه دشمن صهیونیستی و تحریک انتفاضه به شمار می آید.
آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان گفت: دشمنان اعتقاد داشتند که فرصت مناسب برای براندازی نظام ایران و ایجاد تغییر در سراسر منطقه فراهم شده است اما این دشمنان همیشه جاهل نمی دانند که مشروعیت جمهوری اسلامی ایران از ملتی گرفته شده که این نظام را به صورت گسترده در آغوش گرفته و قدرت را به آن می دهند.
حزب توحید عربی در پیامی از حوادث رخ داده در ایران ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: همگان باید توجه داشته باشند که رسانه های غربی و برخی رسانه های عربی در پوشش حوادث کنونی ایران به شدت مشابه تحولات سوریه عمل می کنند.
حجت الاسلام شیخ علی یاسین رییس جمعیت علمای صور لبنان پایان فتنه اخیر در ایران را به دولت و مسؤولان تبریک گفت و افزود: جمهوری اسلامی ایران از فتنه ای عبور کرد که در اتاق عملیات آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها برنامه ریزی شده بود.
جنبش امت لبنان از هجمه رسانه ای و بزرگنمایی حوادث جمهوری اسلامی ایران از سوی برخی دولت ها به شدت انتقاد کرد و افزود: این هجمه از رسانه های آمریکا آغاز شد و رسانه های سعودی و برخی رسانه های عربی نیز کاملا در این راستا گام برداشتند.
جنبش توحید اسلامی در پیامی به حوادث اخیر در ایران اشاره کرد و نوشت: با توجه به آشنایی کامل با وجدان و تاریخ ملت ایران به این حوادث با نگرانی می نگریم. با دقت به برخی شعارها و پلاکارهای برافراشته شده می توان به روشنی به این نتیجه رسید که این تظاهرات یک فتنه آمریکایی و صهیونیستی به شمار می آید.
آیت الله عبدالامیر قبلان رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان تأکید کرد که عناصر بیگانگان از آزادی بیان در ایران سوء استفاده کرده و تظاهرات را به اغتشاش مبدل ساختند.
جبهه العمل اسلامی لبنان اظهار داشت: دشمنان از راه های مختلف نظیر تهدید به لغو توافق هسته ای و تحریم های اقتصادی درصدد ضربه زدن به ایران بوده و هم اکنون نیز از برخی تظاهرات طبیعی در این کشور سوء استفاده می کنند که مطئنا این توطئه نیز به نتیجه نمی رسد.
شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت در تماس تلفنی با آیت الله «محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با محکوم کردن اقدامات آشوبگرایانه در ایران، تاکید کرد که دلیل هجمه غرب علیه ایران موضع این کشور در قبال فلسطین و مقاومت است.
 
تاکید مقاومت اسلامی عراق بر لزوم خروج آمریکایی‌ها
حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق طی پیامی در واکنش به اغتشاشات چند روز اخیر در جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: برخی از کشور و سازمان‎های بین المللی درپی سوء استفاده از این حوادث و امثال آن در منطقه و جهان هستند. سیاست تحریک خشونت هیچ گونه اثر مثبتی ندارد و به سود امنیت و سلامت ایران و منطقه نیست.
آیت الله سید محمد تقی مدرسی در بخش دیگر پیام خود به حوادث چند روز اخیر در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: اغتشاشات اخیر در ایران یک نوع فتنه است که برخی درپی گسترش دادن اغتشاشات و اقدامات تروریستی به کل کشور هستند.
سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی از بی بصیرتی برخی مسؤولان انتقاد کرد و گفت: مسؤولان باید بصیرت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشته باشند. 
حجت الاسلام عبدالفتاح الموسوی عضو ارشد جنبش نجبای عراق در گفت‌وگو با رسا تصریح کرد: ملت عراق پیش از این، نیروهای اشغالگر آمریکایی را از خاک خود بیرون راندند و هرگز به آنها اجازه بازگشت نخواهند داد. اگر یکایک مردم به فهم دقیقی از ماهیت سیاست سلطه جویانه غرب برسند، استعمارگران هرگز قادر نخواهند بود به حیات خود در این کشور ادامه دهند یا بار دیگر داعش را بازتولید کنند.
حجت الاسلام شیخ مهدی کربلایی تولیت شرعی آستان مقدس حسینی خاطرنشان کرد که فتوای حضرت آیت الله سیستانی و جانفشانی شهدا رمز پیروزی بر داعش در عراق بود.
شیخ قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق در ششمین سالروز پایان اشغالگری آمریکا در عراق بیان داشت که ملت عراق بینی آمریکا را به خاک مالید به طوری که آنان برای جبران شکست‎های خود داعش را بوجود آوردند.
گردان حزب‌الله عراق نیز طی بیانیه‌ای از دولت و پارلمان این کشور خواست تا تصمیمی قاطع برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق اتخاذ کنند در غیر این صورت این گردانها خود وارد عمل خواهد شد.
حجت الاسلام جواد الخالصی از علمای عراق خاطرنشان کرد: کسانی که پرچم رژیم صهیونیستی را در اقلیم کردستان در دست گرفتند، خیانتکار هستند و به زودی نابود خواهند شد.
حضرت آیت الله شیخ بشیر النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف بیان داشت که کشورهای غربی با برداشت اشتباه از مفهوم آزادی دچار مشکلات مختلفی در زمینه‎های اجتماعی و سلامت شده‎اند.
 
معارضان بحرینی: سرنگونی آل‌خلیفه تنها راه حل بحرین
چهارمین جلسه محاکمه حجت الاسلام شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین به اتهام جاسوسی برای قطر و افشای اسرار نظامی کشور امروز برگزار شد.
جمعیت الوفاق اسلامی در این راستا بر لزوم انتشار کامل فایل صوتی گفت وگو میان شیخ علی سلمان و وزیر خارجه اسبق قطر تأکید شده و آمده است: چهارمین جلسه دادگاه شیخ علی سلمان در حالی امروز برگزار شد که یک طرف این طرح را پادشاه بحرین تشکیل می داد و شیخ علی سلمان نیز به نمایندگی از معارضان شرکت داشت.
ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین تاکید کرد: ما همچنان بر مواضع خود تا سرنگونی نظام آل خلیفه در بحرین پایبند خواهیم ماند. با فرارسیدن سال جدید میلادی و نزدیکی ورود انقلاب بحرین به هفتمین سال تأکید می کنیم که هیچ راه حلی در بحرین جز سرنگونی نظام حاکم وجود ندارد.
سعید الشهابی دبیرکل جنبش آزادگان بحرین خاطرنشان ساخت که سرنگونی نظام طاغوتی آل خلیفه حتمی است و ملت بحرین منتظر ارائه راه حل و طرح برای پایان بحران از سوی آل خلیفه نیستند.
حجت الاسلام محمد خجسته از روحانیان انقلابی بحرین در گفت و گو با رسا گفت: باید با صدای بلند تاکید کرد که حمد بن عیسی پادشاه بحرین و خانواده او در خاموش کردن شراره‌های اعتراضات مردمی به بن بست خوردند. پناه بردن آل خلیفه به دادگاه‌های نظامی و اتهامات عجیب و غریب صرفا به همین دلیل بوده و این رژیم از سر ضعف و جوانان بحرینی را به اعدام محکوم می‌کند.
علمای بحرین با صدور پیامی بازداشت حجت الاسلام شیخ محمود العالی نایب رییس مجلس اسلامی علمای شیعه این کشور را به شدت محکوم و تصریح کردند: تعرض به علامه شیخ محمود العالی نایب رییس مجلس اسلامی علما به معنای گستاخی به شیعیان و نمادهای آنان و همه مذاهب اسلامی و تعرض ناحق به یکی از شخصیت های برجسته حوزه علمیه است.
حجت الاسلام سید مرتضی السندی از رهبران جریان الوفای اسلامی بحرین با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی میان شهید نمر و مساله و شهدای بحرینی وجود دارد، افزود: بحران آفرینی نظام آل خلیفه و سرکوب و ایجاد هراس بر اساس احکام اعدام جدید نشان دهنده ناکامی پروژه سعودی در رابطه با آل خلیفه است.
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین تصریح کرد: چند روز پیش یکی از نمایندگان سابق پارلمان با گستاخی به بزرگترین مذهب این کشور و پیروان ریشه دار آن در بحرین توهین و از عبارت های زشت و زننده ای نسبت به امام زمان(عج) استفاده کرد. من درصدد برانگیختن احساسات مذهبی نیستم و از پیروان تشیع می خواهم از عکس العمل خشن به شدت خودداری ورزند اما اجازه بی احترامی به اعتقادات و نمادهایمان را نمی دهیم.
 
فتوای مفتی مصر در خصوص خرید و فروش بیت کوین
شیخ عباس شومان نماینده الازهر روز گذشته تصریح کرد: اکنون یک میلیون و دویست هزار مسلمان روهینگیا در انتظار مرگ از گرسنگی یا کشته شدن هستند و آنها از پایین ترین امکانات برای زنده ماندن نیز محروم هستند و بالاترین آرزوی آنها این است که بتوانند زنده بمانند و جهان اسلام نیز آنها را به حال خود رها کرده است.
شوقی علام مفتی مصر گفت: معامله با پول‌ بیت‌کوین و استفاده از آن در خرید و فروش و اجاره و مانند آن نه تنها جایز نیست بلکه ممنوع است زیرا این پول ضمن آنکه به عنوان یک واسطه مورد پذیرش برای تبادل مالی در میان نهادهای اقتصادی شناخته شده نیست بلکه مشتمل بر ضرر ناشی از جهالت و غشّ در مصرف و قیمت آن نیز است.
عبدالمنعم فؤاد استاد دانشگاه الازهر دفاع از کلیسا و اماکن مقدس مسیحیان را واجب شرعی دانست و گفت: این مسأله بزرگی است که مورد تأکید شریعت اسلام است. 
 
پاکستان: علامه ناصر عباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت المسلمین پاکستان در واکنش به توئیت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا علیه پاکستان با بیان اینکه ترامپ دچار جنون است گفت: تروریسم، اختلافات مذهبی و قومی همه پیامدهای دوستی با آمریکا است. و فراموش کردن کشته های پاکستان در جنگ به اصطلاح علیه تروریسم آمریکایی، که بیش از 70هزار نفر قربانی در پی داشت، نشانه بی شرمی دولت آمریکاست.
لیاقت بلوچ قائم مقام امیر جماعت اسلامی پاکستان در واکنش به توئیت اخیر ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا علیه پاکستان، آمریکا را دشمن اصلی پاکستان دانست. او تصریح کرد: آمریکا از روز اول مشغول توطئه علیه پاکستان بود و امروز ترامپ علنا آن را به زبان می آورد.آمریکا خود بزرگترین دولت تروریست دنیا و دشمن صلح است.
فلسطین: خالد مشعل رییس سابق دفتر سیاسی حماس در گفت‌وگویی تأکید کرد: روابط این جنبش با ایران و حزب‌الله تاریخی است و هرگز قطع نشده است.
شیخ عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی گفت: موافقت  با شهرک ابودیس در شرق قدس یا بیت حنینا در شمال قدس به عنوان پایتخت فلسطین، کوتاهی در حق شهر مقدس قدس است و هرگونه کوتاهی در قبال قدس، کوتاهی در قبال مکه مکرمه و مدینه منوره محسوب می‌شود.
یمن: صالح الصماد رییس شورای عالی سیاسی یمن گفت: همگی باید بفهمند که هر کجا القاعده و داعش باشد، آمریکا هم حاضر است و هر کجا هم که آمریکا باشد، القاعده و داعش هم هست. زمانی که آمریکا عراق را اشغال کرد، القاعده و داعش در آن جا گسترش یافت؛ چرا که اطلاعات آمریکا، میدان را برای حضور القاعده و داعش مهیا می کند تا به ماندن خود و تداوم اشغال، توجیهی بتراشد و همچنین به کشتار مردم، غارت ثروت ها و اموال آنها ادامه دهد.
نیجریه: یوسف حمزه فعال سیاسی نیجریه ای اعلام کرد: واقعیت این است که توطئه‌ای کاملا آشکار وجود دارد که دولت نیجریه درصدد کشتن تدریجی علامه زکزاکی می‌باشد. در واقع آنها در تلاش هستند سرنوشت آیت‌الله محمد باقر الصدر را برای علامه زکزاکی تکرار کنند. آیت‌الله محمد باقر الصدر در برابر ظلم و ستم صدام ایستادگی کرد و صدام پس از بازداشتش او را به قتل رساند./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 
ارسال نظرات