۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۴۶۰۴۸
آیت الله جوادی آملی:

پای بیگانه به کشور باز شود به هیچکس رحم نمی کند

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که مسؤولان باید با مردم باشند، تصریح کرد که اگر پای بیگانه به کشور باز شود به هیچکس رحم نمی کند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در درس اخلاق عمومی که ظهر امروز در نمازخانه مؤسسه اسراء برگزار شد، به اغتشاشات اخیر در کشور اشاره کرد و با استناد به نامه 53 نهج البلاغه  گفت: مادامی که مردم در صحنه نباشند و حاکمیت را یاری نکنند پیروزی ممکن نیست، چراکه مردم ستون دین هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: مسؤولان باید با مردم باشند، زیرا اگر غیر از این باشد، شکست خواهند خورد.

وی با بیان اینکه اگر پای بیگانه به کشور باز شود به هیچکس رحم نمی کند، اظهار داشت: هنگامی که مشکلات داخلی به وجود بیاید، دشمن با استفاده از فرصت تمام سعی خود را برای نابودی نظام اسلامی می کند؛ دشمنان قبل از انقلاب اسلامی، ایران را تحقیر می کردند، اگر امروزه نیز پای آنها به مملکت باز شود با نهایت بی رحمی با همه برخورد خواهد کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی اعتراض کردن را حق مردم دانست و تصریح کرد: باید بدانیم که معنای اعتراض این نیست که افرادی در خیابان ها بریزند و ضمن خسارت وارد آوردن به اموال شخصی و عمومی، پرچم مقدس ایران را که نام جلاله خداوند بر آن نقش بسته را به آتش بکشند.

وی یادآور شد: البته ناگفته نماند که مردم شریف ایران چنانچه در راهپیمایی دیروز مشاهده کردیم، نسبت به نظام اسلامی وفادار هستند و این وفاداری را با حضور خود در صحنه نشان داده و می دهند.

حضرت آیت الله جوادی آملی همچنین در ابتدای این جلسه با اشاره به نامه 74 نهج البلاغه گفت: این نامه براى صلح ميان قبيله «ربيعه» و «يمن» تنظيم شده است؛ جاهلیت گرفتار زدوخوردها و گمراهی بودند، اما هنگامی که اسلام آمد، یکی از برجسته ترین نعمت هایی که شامل حال امت اسلامی شد، تبدیل اختلاف به اتحاد است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان بخشی از نامه یادشده اظهار داشت: آن چیزی که سبب اتحاد امت و جلوگیری از آشوب ها می شود، پیروی از حبل متین است که خداوند یک سویش را در دست خود گرفته و سوی دیگرش را برای اینکه بشریت بدان چنگ بیندازند، به زمین آویخته است.

وی با بیان اینکه راه جلوگیری از آشوب ها امر به معروف و نهی از منکر است، عنوان کرد: امر به معروف با تبلیغ، سخنرانی، ارشاد و غیره متفاوت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی بیان داشت: جامعه توحیدی اینگونه است که باید همه امت آن در برابر دشمن ید واحده باشند و با کمک به یکدیگر همصدا شوند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام مردم را حق محور تربیت کرده و از قبیله محوری دور می کند، عنوان کرد: در جاهلیت می گفتند «برادرت را یاری کن، چه ظالم باشد و چه مظلوم»، اما اسلام عزیز معنای یاری کردن را اینگونه بیان کرد که اگر دیدیم برادرمان ظلم می کند، دستش را گرفته و ظلمش را کوتاه کنیم و اگر مشاهده کردیم مظلوم واقع شده است از او دستگیری کنیم.

وی با اشاره به فراز «إِنَّ عَهْدَ اللَّهِ كَانَ مَسْؤولًا» از نامه 74 نهج البلاغه خاطرنشان کرد: فقه ما با اخلاق و مسائل اجتماعی در هم آمیخته شده، برای عهدها حساب ویژه ای باز کرده و برای هر کدام از عهدهای ملی، منطقی و بین المللی جایگاه قائل شده است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات