۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
کد خبر: ۵۴۵۹۷۱
تولیت حوزه علمیه امام رضا:

پیشرفت علمی در گرو مطالعه همراه با تفکر است

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) گفت: طلاب به این مساله توجه داشته باشند که پیشرفت علم آنها به مطالعه همراه با تفکر بستگی دارد.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بسیاری از انسان‌ها به آفات زبان گرفتار هستند.

وی افزود: اگر این آفت از یک طلبه و روحانی ملبس سر بزند بیشتر مشهود است، اگرچه ریا پنهان است و اثر وضعی دارد اما آفت لسان و اثر منفی آن در جامعه سریع آشکار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه آفات لسان ریشه‌ای است، عنوان کرد: زبان انسان منشأ بسیاری از آفات است که اگر درمان شود بسیاری از رذائل از وجود انسان نابود می‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) بیان داشت: طلبه باید جهانی فکر کرده و آینده‌نگر باشد.

وی درباره اهمیت و ضرورت تفکر ابراز کرد: گاهی تفکر در زندگی برخی افراد جایگاهی ندارد در حالیکه درباره آن احادیث زیادی داریم که اندیشیدن را عبادت بیان کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه ساعتی اندیشیدن ارزنده‌تر از هفتاد سال عبادت است، گفت: امام معصوم(ع) از ناحیه خداوند این سخن را بیان داشته است.

وی افزود: اینکه معصوم(ع) فرمودند یک ساعت تفکر برابر با 60 سال عبادت است از یک واقعیت و حقیقت خبر می‌دهد که انسان روز قیامت نتیجه آن را مشاهده خواهد کرد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) درباره اینکه چه نوع تفکری ارزش و اهمیت دارد، بیان داشت: تفکر در آفرینش و تشریع الهی عملی بسیار ارزشمند و شب قدر سیال است؛ حال باید ما بررسی کنیم که تفکر تا چه میزان در زندگی ما ارزش و اهمیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ابراز کرد: انسان‌های بی‌نظیری همچون آیت الله بروجردی، شیخ انصاری، شیخ طوسی یا علمای بزرگ دیگر اهل تفکر بودند که سبب پیشروی علم شدند، بنابراین با اسوه قرار دادن آنان ما نیز باید در زندگی خود زمانی را برای فکر کردن قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید هر کسی فکر کند می تواند مفصل تاریخی علم شود، مفصل تاریخی شدن صرفا با درس یا مطالعه نیست بلکه همه این موارد باید با تفکر همراه باشد، قرآن، فقه، اصول هر آنچه را مطالعه می‌کنید با تفکر همراه کنید علم شما پیشرفت خواهد داشت./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات