۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۵۴۵۹۷۰
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی:

انقلابی گری حوزه عمل به تکلیف با توجه به متغیرهای نظام است

نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان این که انقلاب اسلامی موجب تحولات زیادی در عرصه های زندگی بشر شد، بر ضرورت توجه حوزه به متغیرهای انقلاب اسلامی تأکید کرد.
سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «انقلاب اسلامی، تحولات منطقه و چشم انداز آینده» از سوی تشکل اساتید سطوح عالی و خارج و بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم امشب در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این همایش اظهار داشت: باید بررسی کنیم چرا نظامی با عظمت و اقتدار در عرصه منطقه ای و بین المللی، در داخل با چالش ها و مشکلاتی مواجه است؟

وی با بیان این که اختلاف می تواند سه سبک داشته باشد، ابراز داشت: گاهی اختلاف بر سر سلیقه ها و روش ها است و این که مدیریت چگونه باید باشد، متمرکز یا غیر متمرکز؟ باز یا بسته؟ و گاهی فراتر از این، اختلاف بر سر راهبردها و سیاست های کلان است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: در مرحله سوم گاهی فراتر از این دو، بحث بر سر مبانی و اصول است و اختلاف به مبانی و اصول بر می گردد، یعنی بحث بر روی حاکمیت دینی است و به همین جهت امروز تکلیف حوزه و علما با گذشته فرق کرده است.

وی عنوان داشت: اگر اختلاف بر سر حاکمیت دینی، منشأ مشروعیت، ولایت فقیه یا نحوه تعامل با غرب برگشت و اساس استکبار ستیزی را کنار بگذاریم چه باید کرد؟ و رسالت حوزه در این زمینه چیست؟

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به فرایند سیر اختلافات از ابتدا تا کنون ابراز داشت: ما در ابتدا از سوی دولت موقت با اندیشه دولت دموکراتیک اسلامی مواجه بودیم که دقیقا همین اختلاف مبنایی و فکری است، چراکه بازرگان بر این اعتقاد بود که اسلام سیستم ندارد و ما باید روش کار را از غرب بگیریم.

وی یادآور شد: امام خمینی(ره) تأکید کرد که در این کشور، جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد باید جاری شود، هرچند از تجربه ها استفاده می کنیم؛ در دوره بنی صدر و بیت آیت الله منتظری نیز همین قضیه مطرح شد، تا جایی که مرحوم منتظری در اواخر به این نتیجه رسید که ولایت فقیه مبنای الهی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تأکید کرد: در دوره کارگزاران نیز می گویند ما حزب لیبرال مسلمان هستیم و در دوره اصلاحات این مسائل مطرح شد، در اواخر دولت نهم و امروز نیز این اختلافات مبنایی وجود دارد، همچنانکه در صبحت های برخی مشاوران مسؤولان دیده می شود.

وی با بیان این که در گذشته تاریخی نیز این اختلاف وجود داشته است، یادآور شد: در تقابل بین دستگاه اموی و علوی نیز همین مسأله مطرح بود، نامه معاویه به امیرمؤمنان این است که پیامبر فقط پیام آور بود و وظیفه دیگری نداشت و اختلاف دیگر آن بود که مشروعیت امامت و پیشوا، الهی است یا مردمی و مسأله دیگر آن است که آیا دین یک سری مجموعه عقاید و احکام است یا سیستم هم دارد؟

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران عنوان کرد: برداشت ما این است که طرحی که خداوند ارائه کرده یک جهت افقی دارد و آن پوشاندن همه جهات زندگی بشر در همه ابعاد است و دین جهت عمودی هم دارد.

وی یادآور شد: جامعیت رسالت، منشأ مشروعیت امامت و جامعیت دین سه مسأله اختلافی در صدر اسلام بود؛ امروز نیز در جامعه ما بین مسؤولان عالی رتبه نظام از زمان بازرگان تا امروز این سه دیدگاه وجود داشته و غالب فتنه ها نیز به همین سه برمی گردد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به این که سه نظریه کلان در حوزه اداره جامعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک نظریه سکولاریسم یعنی جداسازی دین از سیاست و فردی سازی دین است، دیدگاه دوم مدرنیته اسلامی به معنای شرطی کردن حکومت دینی است یعنی نمی گوید دین از سیاست جدا است بلکه می گوید دین مجموعه احکام و اخلاق است ولی ما برای تمدن و پیشرفت باید با غرب ارتباط ارگانیک داشته باشیم.

وی تأکید کرد: اگر دولت های متعدد می گویند ما باید غرب کنار بیاییم یک اعتقاد مبنایی و اصولی است، نه سلیقه ای؛ دیدگاه سوم نگاه تمدنی است یعنی اسلام جامعیت دارد، از تجربیات غرب استفاده می کند ولی نباید با غرب ادغام شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: بین اسلام و غرب نمی توان آشتی برقرار کرد؛ آقای سریع القلم می گوید بین جامعه غربی و حاکمیت دینی پارادوکس وجود دارد، این جا است که حوزه های علمیه باید برای مقابله با این تفکرات وارد صحنه شوند.

وی با بیان این که مسأله دوم مشروعیت است، ابراز داشت: گرفتن مشروعیت از صندوق رأی با مبانی که اسلام برای ما گفته تباین دارد، مسأله سوم حجیت حکم ولی فقیه است که اگر دارد باید مورد عمل قرار بگیرد نه این که تدبیر گزینشی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب تمدن سازی اسلامی را به پنج مرحله تقسیم کرده اند، آن را معماری کرده اند و این ها مباحثی است که باید در حوزه ها پرداخته شود، مسأله دیگر تبعیت از ولی فقیه است که همچون حکم امام صادق(ع) بدون شک واجب است.

وی عنوان داشت: بحث بعدی سیاست خارجی، قاعده نفی سبیل، استکبار ستیزی و استقلال اصولی است که با ارتباط و حل شدن در تمدن غرب ممکن نیست؛ همچنین در بحث فرهنگ از جمله فضاهای مجازی، مسائل اقتصادی اگر اختلاف وجود دارد همه این موارد مبنایی است.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به این که هنوز نتوانسته ایم عدالت اسلامی را پیاده کنیم، عنوان کرد: به عقیده من آن چیزی که امروز می بینیم که دو طیف سرمایه دار و فقیر در کشور وجود دارد، نتیجه همان اندیشه های دوره کارگزاران است.

وی یادآور شد: بزرگان فرموده اند عوامل زیادی در استنباط احکام نقش دارد، حال سؤال می کنیم اگر در عرصه اجتماعی تحولاتی به وجود آمده، این متغیرات در تکلیف حوزه و روحانیت تأثیر می گذارد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تأکید کرد: برخی از این متغیرها، تغییر در ماهیت حکومت از طاغوتی به دینی است، متغیر دیگر تغییر در محور حکومت یعنی ولی فقیه است، همچنین در ساختار حکومت تغییر ایجاد شده که همه این ها قابل تأمل است، بنابراین یک استاد درس خارج نباید به گونه ای درس بدهد که اصلا اگر فردی سر درس او نشسته نفهمد در جمهوری اسلامی زندگی می کند یا دوران شاهنشاهی.

وی با بیان این که انقلابی گری به معنای انجام وظیفه با توجه به متغیرهای نظام است، یادآورشد: یک استاد حوزه باید بفهمد وقتی به شورای نگهبان که از اساسی ترین اصول نظام است، حمله می شود چگونه برخورد کند./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات