۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۵۴۵۹۱۰
آیت الله مظاهری:

متقی شدن، بالاترین سوغاتی حج است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: آدم شدن و متقی شدن بالاترین سوغاتی است که حاجی می تواند برای جامعه بیاورد و مقام لقاء الله بالاترین مقامی است که حاجی می تواند به آن برسد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: حج مقبول حجی است که روحیه عدالت را در حاجی زنده کند.

وی در ادامه تفسیر سوره بقره، آیه صد و نود و هفتم که می فرماید«الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَلا فُسُوقَ وَلا جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَى وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الألْبَابِ» را تلاوت کرد و افزود: بحث این آیه در رابطه با فریضه پُر اهمیت حج است و به طور خلاصه در این آیه جزئی از مسائل حج بیان شده ولی این مسائل به طور مفصل در روایات معصومین(ع) و به تبع آن رساله توضیح المسائل تبیین شده است.

حضرت آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: حج باید در ماه های خاصی صورت گیرد مثلاً در ماه رمضان نمی توان حج به جا آورد ولی عمره مفرده در هر زمانی انجام گیرد اشکال ندارد.

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: در حج و عمره 25 مورد از احکام الهی باید مراعات شود که معروف به محرمات احرام است و حاجی باید از آن ها پرهیز کند؛ آیه شریفه ای که تلاوت کردیم به صورت مختصر به این مسائل پرداخته است البته در مبانی اهل تسنن مسائلی خلاف مکتب شیعه وجود دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کلام تحریک آمیز و نگاه های تحریک آمیز در حج ممنوع است و بالاتر از آن گناه کردن است که حج را غیر مقبول می کند؛ فریضه حج برای خودسازی و کسب تقوا است، بنده در کتاب اسرار حج مسائلی را بیان کرده ام، حاجی باید بعد از بازگشت از حج باید روحیه عدالت درونش زنده شده باشد وگرنه حجش با وجود صحت، غیر مقبول است؛ حاجی بعد از فارغ شدن از حج باید از رفتارهایش مواظبت کند.

وی اظهار کرد: خداوند از جزئیات روحی و رفتاری انسان ها مطلع است، انسان باید با سوغات تقوا از حج بازگردد این بهترین سوغاتی است که می توانیم از حج برای مردم و جامعه مسلمان بیاوریم؛ مقام تخلیه و تحلیه برای رذائل و فضائل باید در وجود انسان متجلی شود.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان این که حج یک معلم اخلاق است، اضافه کرد: ترک کردن جدال در حج برای ریشه کن کردن لجاجت ها از وجود انسان ها است؛ حاجی باید مقام های معنوی را به صورت متوالی درک کند و در حدّ اعلا به مقام قرب خداوند برسد؛ حاجی عاقل از سفر حج متقی بازمی گردد.

رییس حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: آدم شدن و متقی شدن بالاترین سوغاتی است که حاجی می تواند برای جامعه بیاورد؛ مقام لقاء الله بالاترین مقامی است که حاجی می تواند به آن برسد./867/پ202/ب1

ارسال نظرات