۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
کد خبر: ۵۴۵۸۶۴
حجت‌الاسلام آقا تهرانی:

مسؤولان نقدپذیر باشند و به مطالبات مردم پاسخ دهند

استاد اخلاق حوزه در خصوص اتفاقات این روزها در کشور گفت: مردم واقعی ما نسبت به شرایط امروز جامعه معترض هستند اما صف آن ها از اغتشاشگران جداست، مسؤولان باید نقدپذیر باشند و با تلاش مشکلات مردم را حل کنند.
حجت الاسلام آقا تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام آقا تهرانی سه شنبه ١٢آذرماه در جلسه اخلاق خود که در حسینیه پنبه‌چی برگزار شد، با اشاره به لغت بصیرت اظهار داشت: واژه بصیرت اصطلاحی است که در امور اعتقادی و فکری به کار می‌رود، ما نمی‌توانیم همیشه همه چیز را با چشم مسلح ببینیم و این موضوع در خصوص مسائل اعتقادی هم به این ترتیب است.

وی ادامه داد: در مورد مسائل معنوی هم گاهی باید با چشم مسلح و گاهی هم چشم غیرمسلح موضوعات را دید، یکی از ابزارهای بصیرت عقل و داشتن تعقل است و خداوند به همه انسان‌ها این نعمت را داده است اما برخی متاسفانه از آن استفاده نمی‌کنند.

حجت الاسلام آقا تهرانی تاکید کرد: خداوند در آن دنیا از آنچه به ما داده است بازخواست می‌کند، حال ممکن است در این دنیا اموال یا پستی داشته باشیم که برای آنها بازخواست خواهیم شد، همچنین عقل هم چیزی است که خداوند متعال به ما داده‌ و اگر از آن استفاده نکنیم بازخواست می شویم.

این استاد اخلاق حوزه یاد آور شد: سایر مکاتب دینی در ادیان دیگر قابل مقایسه با قرآن نیست، در این میان قرآن انسان را مکرر به تعقل دعوت می‌کند، خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرمودند " من را به مردم همانگونه که هستم معرفی کن تا در مورد من تعقل کنند"، پس اگر ما تفکر نکنیم در چاه خواهیم افتاد.

وی افزود: برخی انسان‌ها دائما به دنبال حیله برای پست و سایر منافع خود هستند، به همین خاطر می‌گوییم با کسانی که شعار می‌دهند همراه نشوید زیرا این افراد همانگونه که شعاری آمدند شعاری هم خواهند رفت، اصولا کسانی که برای دیگران چاه می‌کنند خودشان اول از همه به چاه خواهند افتاد.

حجت الاسلام آقا تهرانی با اشاره به سوره فجر ابراز داشت: در این سوره چهار قسم آمده است و انسان را به تعقل دعوت می‌کند، انسان‌های خردمند در این سوره هدف قرار می‌گیرند، خداوند همه چیز را برای ما قرار داده است و ما باید بروی آنها تفکر کنیم.

این استاد اخلاق با بیان اینکه خداوند ابتدا در انسان عقل را به وجود آورد، خاطرنشان کرد: دو عامل در تعقل تاثیر دارد، عامل بیرونی شیطان و عامل درونی نفس است که با تفکر می توان بر آنها مسلط شد، امروز برخی با همین بی خردی وارد خیابان می شوند و اعتراضات خارج از عرف می کنند.

وی بیان کرد: مردم واقعی ما نسبت به شرایط امروز جامعه معترض هستند ولی جایگاه آنها با برخی معترضین فرق می‌کند، امروز صدای ملت به گوش دولت رسیده است و مسؤولان ما باید نقدپذیر باشند و با تلاش مشکلات مردم را حل کنند، حالا در این میان یک عده مزدور که خودشان ناقض حقوق بشر هستند از برخی آشوب ها حمایت می‌کنند.

حجت الاسلام آقا تهرانی با بیان اینکه مسؤول بدون نقص نداریم، تصریح کرد: درست است که مسؤولان ما نواقصی دارند ولی امکان برطرف شدن آنها وجود دارد و خوشبختانه مردم ما همیشه نشان دادند که می‌توانند مشکلات خود را حل کنند، این اعتراضات هم خیلی جدی نیست و مردم در طول این انقلاب هفت خان رستم را پشت سر گذاشتند و با این اتفاقات از مسیر خود منحرف نمی‌شوند.

این استاد اخلاق اضافه کرد: خداوند انتظار دارد از علمی که به ما داده است  نهایت بهره را ببریم، اما متاسفانه برخی از علم خود در جهت نادرست استفاده می‌کنند و این افراد از سوی خداوند بازخواست می‌شوند، از این رو ما نباید در اعتراضات یا صحنه‌هایی که امروز می‌بینیم پشت سر کسی حرف بزنیم یا سخنانی بر لب بیاوریم که مخرب باشد.

وی در خصوص بصیرت توضیح داد: یکی از نمونه‌های کامل بصیرت حضرت ابوالفضل العباس(ع) بود، ایشان با وجود دو امان نامه‌ای که برایشان آمد پای امام حسین(ع) ایستادند و در مقابل شمر پاسخ دادند که خداوند دهان تو را خرد کند.

حجت الاسلام آقا تهرانی ادامه داد: در این دنیا نور از بیرون دیده می‌شود و ما برای دیدن هرچیز به این نور بیرونی نیاز داریم، ولی در عالم معنا نور از دل انسان‌ها بیرون می‌آید، امروز نور بیرونی ما امام زمان(عج) است و با کسب این نور می‌توانیم در آن دنیا دل خود را روشن کنیم و دیگر در قیامت کور محشور نشویم.

این استاد اخلاق در پایان گفت: حواسمان باشد زحمات همه شهداء را در یک لحظه به باد ندهیم و همه چیز را به دست بیگانگان نسپاریم، کسانی که به خودشان هم رحم نمی‌کنند چه نفعی برای ما طلب می‌کنند، آنها فقط به دنبال گرفتن همه چیز ما هستند./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات