۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۵۴۵۸۵۲

بررسی شکرگزاری در سیره پیامبر در یک اثر

انتشارات طوبای محبت، کتاب «برکت زندگی؛ شکرگزاری در سیره پیامبر(ص)»، برگرفته از سخنان حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در برنامه سمت خدا را منتشر کرده است.
کتاب «برکت زندگی؛ شکرگزاری در سیره پیامبر(ص)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت، جلد ششم از مجموعه سیره پیامبر(ص) را با عنوان «برکت زندگی؛ شکرگزاری در سیره پیامبر(ص)» برگرفته از سخنان حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد در برنامه سمت خدا منتشر کرده است.

حجت الاسلام فرحزاد در مقدمه این کتاب چنین آورده است:

میل به کمال و رشد و پیشرفت در فطرت همه انسان‌ها امری واقعی و غریزی است و بر اساس وعده‌های الهی، یکی از بهترین راه‌های رشد روحی و معنوی و فزونی نعمت‌ها، قدرشناسی و شکرگزاری داده‌های خداوند است.

توفیق الهی نصیب شد که در جمعی از دوستان و نیز در شبکه سوم سیما، برنامه «سمت خدا» مباحثی درباره اهمیت شکر و راه‌های شکرگزاری برگرفته از آیات و روایات و سیره پیامبر و اهل بیت مطرح کنیم.

باید خدای بزرگ را بی‌نهایت سپاس گوییم که نعمت‌های بی‌شمار معنوی و مادی را که از درک و شمارش و سپاس آنها عاجزیم بر ما فرو ریخته است.  از خدای مهربان توفیق قدرشناسی و شکرگزاری نعمت‌هایش را عاجزانه تقاضا داریم.

آنچه پیش روی شماست، همان مباحث است که پس از تدوین و ویرایش به شما عزیزان تقدیم می‌شود.

این کتاب شامل چهارده گفتار با عنوان‌های: شکر نعمت، اساس شکر، ذکر نعمت‌ها، قدرشناسی نعمت‌ها، برکت زندگی، درک نعمت، نعمت توحید، نعمت نبوت و ولایت، نعمت اعضای بدن، آثار و برکت شکر، راه‌های شکرگزاری(1)، (2)، (3) و (4) است.

از سیره‌های پیغمبر خدا، شکرگزاری نسبت به خدای متعال، و نسبت به بندگان خداست؛ از این رو حجت الاسلام فرحزاد در گفتار اول درباره اهمیت شکر نعمت بندگان چنین آورده است:

خداوند می‌فرماید: اگر شما شکر کنید، من به شما رشد می‌دهم، شما را زیاد می‌کنم، نعمت‌ها شما را زیاد می‌کنم. راه زیاد شدن این نیست که آدم زیاده‌طلبی کند.

یکی از کارهای مهم پیغمبر و امامان این بوده است که ما را به داده‌ها توجه می‌دادند. می‌فر‌مودند،؟ ما در آب هستیم، ما در نعمت هستیم. اگر خدا ما را هدایت نمی‌کرد، اگر ما را در کفرستان قرار می‌داد چه می‌شد؟

وی در بخش دیگری از گفتار اول  درباره اهمیت شکرگزاری پیش از حادثه چنین آورده است:

تا حادثه‌ای پیش نیامده است؛ بیایید این کار را انجام بدهید. خداوند در هر لحظه تمام وجود ما را کنترل و حفظ می‌کند و اگر مویرگی بند بیاید، سکته قلبی یا سکته مغزی می‌شود، اما شما راحت خوابیدید، اعصاب و مغز و قلب و ریه و همه دستگاه‌های بدن، مرتب  و منظم خود به خود دارد کار می‌کند و اینجا بگویید الحمدالله و با همه ذرات وجود بگوییم الهی شکر، الحمدالله.

بعض از صفات خوب با دین و ایمان گره خورده است و یعنی با دین و ایمان تلازم کامل دارد. شاید یک مورد هم شکر باشد؛ از این رو زیر عنوان راه‌های شکرگزاری در این زمینه چنین آورده شده است:

لذا در اینجا شکر برایمان مقدم شده است، یعنی شکر و ایمان با هم گره خورده است، اگر شما شاکر بودید، مؤمن هستید و اگر مؤمن بودید، شکرگزار هستید.

در این صورت عذاب سراغ شما نمی‌آید. خدا شاکر و علیم است، شما هم باید شاکر و دانا باشید. چون برای انسان دو جبهه بیشتر وجود ندارد.

خدا زبان ظاهری ندارد تا با آدم صحبت کند. با عمل صحبت می‌کند و حواس شما جمع باید باشد و حتما نباید آدم در تلاطم بیفتد تا الهی شکر بگوید. بدون تلاطم، در رختخواب هم الحمدالله بگویید. الهی شکر بگویید.

انتشارات طوبای محبت، کتاب «برکت زندگی؛ شکرگزاری در سیره پیامبر(ص)» با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در ۳۸۴ صفحه به قیمت ۱۳۰۰۰ تومان  منتشر کرده است و و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد،  پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

ارسال نظرات