۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۵۴۵۶۱۹
آیت الله سعیدی مطرح کرد؛

ضرورت رسیدگی به دغدغه‌های مردم/ شیعه از گرسنگی بمیرد دست به‌سوی بیگانه دراز نمی‌کند

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی ریشه قرآنی دارد، گفت: شیعه از گرسنگی بمیرد دست به‌سوی بیگانه دراز نمی‌کند.
 آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی امروز در نشست شورای زکات استان قم که در سالن محراب حرم شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با تاکید بر اینکه ملت ایران  برای اسلام، قرآن و دین مبین اسلام شهید داده و در راه خداوند متعال جهاد کرده اند، اظهار کرد: باید توجه داشت که بدون اجرای احکام دینی نمی‌توانیم به هدف‌های موردنظر نظام اسلامی برسیم؛ بر این اساس معتقدم که با پرداخت و توزیع زکات در میان نیازمندان فقر ریشه‌کن می‌شود و دشمنان نمی‌توانند بهانه‌ای داشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)  با اشاره به اینکه رسیدگی به دغدغه‌های مردم امری حیاتی است، عنوان داشت: اگر حکومت و نظامی برپا می‌شود در مرحله نخست باید به اقامه نماز به‌عنوان ستون دین، ادای زکات به‌عنوان اعتلای کلمه‌الله و امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان نظارت‌کننده عمومی توجه داشته باشد.

وی افزود: اقتصاد نظام اسلامی بر اساس رهنمودهای قرآنی شکل می‌گیرد و برای پویایی آن باید نگاه به درون داشته باشیم.

امام جمعه قم  با اشاره به تفاوت های  واجباتی همانند خمس و زکات، ابراز داشت: باید توجه داشت که در 32 مورد از آن‌ها زکات در کنار نماز به‌عنوان ستون دین آورده شده که این نشان‌دهنده اهمیت این واجب الهی است.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به این که در مورد خمس خداوند متعال هیچ‌گاه پیامبر اسلام(ص) و اولیای الهی را امر نکرده که برای دریافت خمس مأمور تعیین کنند، عنوان داشت: پرداخت خمس از منظر مبانی دین مبین اسلام بر عهده مردم است این در حالی است که در مورد زکات خداوند بر اولیای الهی امر کرده که نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

آیت‌الله سعیدی در ادامه با تاکید بر اینکه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی ریشه قرآنی دارد، گفت: شیعیه در توصیف روایی چنین تعریف شده اند که«شیعه کسی است که اگر از گرسنگی بمیرد دست به‌سوی بیگانگان دراز نمی‌کنند.»

امام جمعه قم با تاکید بر این که  از چنگ زدن به اقتصاد لیبرالیستی چیزی دستگیر نظام اسلامی نخواهد شد، ابراز داشت: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تاکیدی برای نگاه بیشتر به درون است؛ چراکه این در حالی است فرهنگ و سیاست غربی‌ها غیر از فرهنگ و سیاست اسلامی است و اقتصاد آن‌ها نیز رحمانی نیست؛ بر این اساس  اگر به دنبال این هستیم تا روی پای خود ایستادگی کنیم باید مردم را ازنظر مالی قوی کرده تا بتوانیم زکات و کمک‌های مالی آن‌ها را دریافت کنیم.

آیت الله سعیدی  با اشاره به اینکه امام زمان(عج) با ظهور خود اقتصاد را اسلامی و نابرابری‌ها را رفع می‌کنند، اظهار داشت: دولت و حکومت اسلامی باید از مردم زکات را دریافت کنند و مردم نیز باید از دادن این زکات قصد غربت داشته باشند.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با تاکید بر اینکه بسترهای دریافت زکات باید در جامعه اسلامی فراهم شود، گفت: استاندار و دیگر مسؤولان استانداری قم نیز آمادگی لازم را اعلام کرده و علاقه‌مند است تا در حوزه زکات مشارکت لازم را داشته باشد؛ هرچند دولت‌ها و مسؤولیت‌‌ها تغییر می‌کند اما باید تلاش کنیم تا زمانی که هستیم مشغول خدمت به مردم باشیم.

آیت‌الله سعیدی در پایان با اشاره به این که کمیته امام خمینی(ره) هرچند در بخش‌های دیگر ازجمله دریافت صدقات کارهای مستحبی را دنبال می‌کند، دولت و مردم باید به زکات توجه داشته باشند و هر فرد رسالت خود را دنبال کند.

بر اساس این گزارش اکبر میرشکار، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم در ابتدای این دیدار به ارائه گزارش های مرتبط با حوزه زکات پرداخت و ابراز داشت: در بخش زکات مستحب نیز سال گذشته طی 9 ماه نخست 380 میلیون تومان جمع‌آوری شد که این آمار امسال با رشد 93 درصدی به 739  میلیون تومان رسیده است.

میرشکار با اشاره به اینکه زکات فطریه عام نیز طی مدت مذکور 235 میلیون تومان با رشد 29 درصدی به بیش از 300 میلیون تومان رسیده است، گفت: ‌زکات سادات نیز طی 9 ماه نخست سال جاری با رشد 93 درصدی به 384 میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: جمع زکات 9 ماه نخست سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده که امسال این مبلغ با رشد 40 درصدی به یک میلیارد و 850 میلیون تومان رسیده است و آمار استان قم نسبت به آمار دیگر استان‌ها مطلوب‌تر است به همین علت می‌توانیم امسال به برنامه جمع‌آوری دو میلیارد تومان زکات نزدیک‌تر شویم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم بابیان اینکه از محل زکات نزدیک به 970 میلیون تومان برای فقرا به‌ویژه مددجویان مورد پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هزینه شده است، عنوان کرد: یکی از دستاوردهای اجلاس زکات در قم این بود که برای نخستین بار پیام رهبر انقلاب اسلامی به شورای زکات ابلاغ شد.

وی همچنین در پایان گزارش خود یادآور شد: ماهانه توسط میدان میوه و تره‌بار 18 میلیون تومان میوه در اختیار کمیته امام خمینی(ره) استان قم قرار می‌گیرد و که این میوه‌ها در میان افراد نیازمند توزیع می‌شود؛ 150 مورد از مجموعه‌های تجاری و مالی نیز توسط اعضای شورای زکات استان قم شناسایی شده‌اند تا بتوانیم فرهنگ زکات را در میان آن‌ها ترویج دهیم./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات