۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۴۵۵۱۷
حجت الاسلام خجسته در گفت‌وگو با رسا مطرح کرد؛

معرفی روحانی اعزامی به فلسطین اشغالی/ فاضل فتیل کیست و چرا با صهیونیست‌ها دیدار کرد؟

روحانی معارض بحرینی تاکید کرد که به نظر من وجود این روحانی‌نما میان هیات بحرینی اعزامی به فلسطین اشغالی برخلاف پیش بینی اولیه خاندان حاکم،‌ به ضرر خودشان تمام شد چراکه او یک شخصیت غیرمقبول و نامطلوب است.
شیخ محمد خجسته

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: حجت الاسلام شیخ محمد خجسته، عضو مجلس اسلامی علمای بحرین و روحانیان سلب تابعیت شده بحرینی است. در گفت‌وگو با این معارض بحرینی به بحث درباره مسائل روز بحرین پرداخته‌ایم؛ از ماجرای اعزام یک روحانی ملبس به فلسطین اشغالی تا وضعیت کنونی شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان. آنچه در ادامه می‌آید متن این گفت‌وگو است:

رسا ـ آل‌خلیفه این روزها گوی سبقت را در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از رقیب‌های خود برده است. چه می‌شود که یک رژیم عربی چنین بی‌محابا به یکباره هیاتی را به فلسطین اشغالی اعزام می‌کند؟
خجسته: باید این موضوع را مدنظر داشت که عادی سازی روابط بین آل خلیفه و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه مساله جدیدی نیست. نه تنها آل خلیفه، بلکه بسیاری از رژیم‌های منطقه نیز به صورت پنهانی با اسرائیل رابطه برقرار کرده بودند. اتفاق جدید آشکار کردن این رابطه پنهانی با رژیم صهیونیستی است. این اقدام هم بخشی از پروژه استکبار به منظور ایجاد دشمن وهمی جدید در خاورمیانه است. رژیم‌های عربی به دنبال القای این مقوله هستند که دشمنی خطرناک تر از رژیم صهیونیستی وجود دارد که به دنبال سیطره بر همه کشورهای عربی است. این دشمن ساختگی هم مشخصا جمهوری اسلامی ایران است. لذا همان طور که ذکر شد ایجاد دشمن ساختگی را باید در کنار تلاش برای عادی سازی روابط و دشمن زدایی از رژیم صهیونیستی تحلیل و تفسیر کرد.

اظهارات وزیر امور خارجه بحرین در مورد اسرائیل و افزایش هجمه عربستان و بحرین علیه ایران یکی از نمودهای این پروژه است که ماحصل آن لزوم ائتلاف با رژیم صهیونیستی برای مقابله با خطر جمهوری اسلامی ایران است. البته نباید غافل شد که این دیدگاه رژیم‌های حاکم در منطقه است و ملت‌ها ابدا از این منظر به مساله فلسطین نگاه نمی‌کنند. بسیار جالب است که ملت بحرین با وجود همه مشکلات و دغدغه‌هایی که با آن مواجه است پس از اقدام اخیر ترامپ در حمایت از قدس به خیابان‌ها می‌آید و نشان می‌دهد که آزادسازی فلسطین همچنان از اولویت‌های شهروند بحرینی است.

رسا ـ آل خلیفه به واسطه این کنش گری به دنبال رساندن چه پیامی به داخل بحرین است؟
خجسته: ببینید، رژیم بحرین بیش از هر حکومت دیگری در منطقه با بحران داخلی مواجه است. نظر به همین مهم، آل خلیفه به دنبال سلسله اقداماتی برای سرپوش گذاشتن روی این بحران‌ها است. کار به جایی می‌رسد که آل خلیفه در این دوره بغرنج که فلسطینی‌ها با فشارهای زیادی مواجه هستند به طرزی گستاخانه هیاتی را به فلسطین اشغالی اعزام می‌کند. پرواضح است که همه اینها برای صرف نظرکردن مردم از مسائل و چالش‌های اساسی در داخل بحرین است. سناریوسازی‌هایی از این دست البته برای مردم نخ نما شده و نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.

رسا ـ آنچه در این هیات توجه بسیاری را به خود جلب کرد حضور یک شخص ملبس به لباس روحانیت بود. ممنون میشویم اگر او را معرفی کرده و هدف رژیم منامه از این انتخاب عنوان کنید.
خجسته:‌به نظر من وجود این روحانی‌نما میان هیات اعزامی به فلسطین اشغالی برخلاف پیش بینی اولیه خاندان حاکم،‌ به ضرر خودشان تمام شد چراکه او یک شخصیت غیرمقبول و نامطلوب است. هیچ کس هیچ شناختی از او ندارد. آقای فاضل فتیل نه در محافل علمی شناخته شده است و نه در محافل دینی کسی او را میشناسد. هیچ ارتباطی با حوزه‌های علمیه داخل و خارج از بحرین نداشته است.

رسا ـ چه مساله ای موجب شده رژیم منامه تا این اندازه جایگاه خود را تنزل دهد تا از چنین فردی استفاده کند؟
خجسته: خب مشخص است، آل خلیفه در بدترین حالت خود قرار دارد. به نحوی که هیچ یک از شخصیت‌های طراز علمی که از جایگاهی در خور برخوردار باشند از آنها حمایت نمی‌کند. متاسفانه این شخص از ابتدا با اقدامات و مواضع منفی شناخته شد. زمانی که آل خلیفه به صورت گسترده اقدام به تخریب مساجد میکرد آقای فاضل فتیل با لباس روحانیت به دروغ مدعی شد که هیچ مسجدی در بحرین تخریب نشده است. مساله ای که در نهایت در گزارش بسیونی، نماینده سازمان ملل اذعان شده بود. این شخص به هیچ وجه علما و مردم متدین بحرین را نمایندگی نمی‌کند. مردم و علما به صورت فراگیر از او اعلام برائت کرده اند.

رسا ـ به شرایط داخلی بحرین بپردازیم. وضعیت عمومی بحرین را چگونه ارزیابی می‌کنید. به نظر می‌رسد سطح چالش‌های حاکمیت با مردم به بالاترین سطح خود رسیده است. اینطور نیست؟
خجسته: دقیقا. باید توجه داشت که حاکمیت در بحرین به هیچ وجه شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. از یک سو رابطه آل خلیفه با مردم در بدترین حالت ممکن قرار دارد و از سوی دیگر پادشاه بحرین با خانواده خود درگیر اختلافات عمیقی شده است. سیاست‌های رژیم منامه در هفت سال اخیر برای خاموش کردن صدای اعتراض مردم راه به جایی نبرد. آنها هرگونه سرکوب و ظلمی را برای عقب نشینی ملت بحرین از خواسته‌های مشروع خود به کار بردند اما در نهایت به سد محکمی برخورد کردند.

باید با صدای بلند تاکید کرد که حمد بن عیسی پادشاه بحرین و خانواده او در خاموش کردن شراره‌های اعتراضات مردمی به بن بست خوردند. پناه بردن آل خلیفه به دادگاه‌های نظامی و اتهامات عجیب و غریب صرفا به همین دلیل بوده و این رژیم از سر ضعف و جوانان بحرینی را به اعدام محکوم می‌کند. شما ببینید امروز در بحرین دادگاه‌هایی برگزار می‌شود که فوق العاده سری است و هیچ کس حق ندارد از جزئیات آن خبر دار شود. حتی وکلای متهمان هم تهدید می‌شوند که اگر جزئیات محاکمه به بیرون درز پیدا کنند با برخورد شدید دستگاه قضایی مواجه می‌شوند.

رسا ـ از آخرین برگ از سناریوی مضحک آل خلیفه اتهام شیخ علی سلمان به جاسوسی برای قطر چه تحلیلی دارید؟
خجسته:
همانگونه که پیش از این تاکید شد رژیم در سیاست‌های خود به بن بست خورده لذا به اقدامات متهورانه مبادرت می‌ورزد. اتهام شیخ علی سلمان به جاسوسی برای قطر از جمله همین اقدامات احمقانه است. موسسه‌های دولتی در بحرین دچار یک فروپاشی محض شده و هیچ ابتکاری برای خروج از بحران ندارند. در این میان دادگاه‌های نظامی و مزدوران رژیم انواع و اقسام ظلم‌ها و جنایت ها را در حق شخصیت‌های بارز شیعه و ملت بحرین مرتکب می‌شود.

رسا ـ با توجه به روند کنونی، بحرین در حال گذار به چه سمت و سویی است؟
خجسته: به نظر می‌رسد که آل خلیفه در مسیر افزایش فشارها علیه مردم و بحران زایی در بحرین است. مردم به خوبی می‌دانند که پس از صدور احکام اخیر و بازگرداندن شیخ عیسی قاسم به اقامت جبری و همچنین محاکمه شیخ علی سلمان  با روزهای بسیار دشواری مواجه خواهند بود اما این مساله خللی در اراده و عزمشان ایجاد نمی‌کند. آل خلیفه کشور را به سمت تونل تاریکی هدایت می‌کند که عواقب خوبی را به دنبال نخواهد داشت، در این شرایط مردم و جریان‌های انقلابی مانند سال‌های اخیر به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

رسا ـ‌ وضعیت عمومی آیت الله شیخ عیسی قاسم چگونه است؟ آیا بهبودی ـ ولو جزئی ـ حاصل شده است؟
خجسته: شیخ عیسی قاسم مرحله اول درمانی خود را پشت سر گذاشت اما مطمئنا ایشان نیازمند ادامه روند درمانی خود و مراقبت‌های پزشکی بیشتر است. در حال حاضر روند بهبود شیخ عیسی قاسم را میتوان مثبت ارزیابی کرد اما بهبود بیماری‌های مختلف نیازمند اقدامات پزشکی بیشتر است. شیخ عیسی قاسم نیازمند چندین عمل دیگر است. همچنین شرایط قند و فشار ایشان از حالت نرمال فاصله دارد و باید روند درمانی به شکل عادی پیگیری شود./۹۸۳/ب۹۱۳/ک 

ارسال نظرات