۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۵۴۵۲۵۰
حجت الاسلام تراشیون مطرح کرد؛

حواس پرتی و عدم تمرکز حواس معضل کودکان و نوجوانان امروز

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حواس پرتی و عدم تمرکز حواس معضل کودکان و نوجوانان امروز است، گفت: هر یک ساعت تماشای تلویزیون به اندازه ۱۰ درصد تمرکز حواس کودکان را کاهش می دهد.
تربیت فرزند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین تراشیون امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه در عصر حاضر امر تربیت کودکان تنوع و پیچیدگی های زیادی پیدا کرده است، گفت: امام علی(ع) می فرمایند که فرزندان خود را متناسب با زمان خودشان تربیت کنید.

وی افزود: با توجه به تغییرات ابزار ارتباط جمعی در دنیای امروز پدر و مادر باید برای تربیت فرزندان خود از آگاهی مناسبی برخوردار باشند زیرا رسانه دنیای امروز و امر تربیت کودکان را متحول و پیچیده کرده است.

استاد حوزه علمیه قم سواد یا هوش رسانه را یکی از ضروریات امر تربیت در دنیای امروز عنوان کرد، گفت: اگر والدین در دنیای امروز نسبت به استفاده از برنامه های رسانه آگاهی لازم را نداشته باشند در دام رسانه های مختلف گرفتار شده و نخواهند توانست در امر تربیت فرزند خود توفیقی کسب کنند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با بیان اینکه انس 24 ساعته با رسانه و نشستن تمام وقت پای تلویزیون گردهمایی اعضای خانواده را از حالت حلقوی به ستونی تبدیل کرده است، گفت: خانواده های امروز به جای اینکه رو در روی یکدیگر بنشینند رو به روی تلویزیون به صورت ستونی نشسته و این موضوع به معنای کاهش صمیمت در محیط خانه است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خانواده ها باید برای تماشای رسانه دارای زمانبندی باشند، افزود: حتی استفاده از برنامه های مفید رسانه نیز باید محدود به زمان خاصی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه متأسفانه رسانه فرهنگ و سبک زندگی مردم را دگرگون کرده است، ادامه داد: در جامعه امروزی بسیاری از خانواده ها به جای حضور در اماکن و محافل مذهبی ترجیح می دهند که این محافل را از طریق رسانه به تماشا بنشینند.

وی با بیان اینکه ماهیت انسان به رسانه یک ماهیت انتخابگر و گزینشگر است و این انسان است که انتخاب می کند چه ببیند نه اینکه رسانه بخواهد تمامی برنامه های خود را به مخاطب غالب کند، گفت: کارشناسان و تحلیلگران عرصه تربیت کودک معتقد هستند که کودکان بالای دو سال تا 17 سال باید روزی دو ساعت از رسانه استفاده کنند و این استفاده از رسانه نیز نباید پشت سر هم باشد بلکه تماشای رسانه باید با فواصل زمانی جدا از هم صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: تماشای بیش از حد رسانه در هر یک ساعت 10 درصد از تمرکز حواس کودکان و نوجوانان را کم می کند و این موضوع بر هوش کودکان آسیب و پیامدهای منفی دارد.

وی با بیان اینکه حواس پرستی به دلیل تماشای زیاد رسانه معضل کودکان و نوجوانان امروز است، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان امروزی به دلیل تماشای زیاد رسانه حتی در یک مدت زمان 30 دقیقه ای قادر به تمرکز حواس و انجام یک فعالیت نیستند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید براینکه کودکان ما متولد نشده اند که برده رسانه باشند، یادآور شد: کودکان ما برای هدف بزرگتری یعنی بندگی خداوند متعال متولد شده اند./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات