۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۴۵۱۷۸
رجبی دوانی تأکید کرد؛

عصر ولایت؛ عصر هنرنمایی دین

پژوهشگر عرصه فلسفه هنر گفت: امروزه در عصر ولایت هستم و برای هنرمندان ضروری است که پل ارتباطی عصر حاضر را به سوی مسیر الهی نمایان کنند؛ هنرمند می تواند خداوند را با هنر خود به همگان بشناساند.
محمدعلی رجبی دوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدعلی رجبی دوانی در گردهمایی هنرمندان هیأتی که امروز به مناسبت اختتامیه «ششمین سوگواره های عاشورایی هیأت» در سالن کوثر مجتمع ولایت قم برگزار شد، با اشاره به حقیقت هنر اسلامی گفت: اصل و نفس هنر را کسی نمی تواند نفی کند، زیرا هنر وجود دارد و چیزی هم که وجود داشته باشد، هستی دارد.

پژوهشگر عرصه فلسفه هنر و زیبایی شناسی با بیان اینکه مسأله اصلی «چگونگی پرداختن به هنر» است، اظهار داشت: باید در ساحت فرهنگ اسلامی به هنر بپردازیم.

وی ادامه داد: هنر انقلاب اسلامی همه موازینی که در هنر اسلامی موجود است را شامل می شود و اگر کسی تنها جانب انقلاب و یا جانب اسلامی هنر را در نظر بگیرد، هنرش ناقص است.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: لازمه کار هنرمند این است که تاریخ را به خوبی مطالعه کند، زمان شناس بوده و همواره آینده نگر باشد؛ هنرمند باید بداند که اکنون زدگی فایده ندارد و ضروری است که تاریخ را به صورت دقیق مطالعه کند.

استاد فلسفه هنر و زیبایی شناسی با اشاره به صفت «المصوّر» خداوند متعال عنوان کرد: هنرمند در عرصه تصویرگری و هنرهای تجسمی باید به گونه ای در مسیر الهی قرار بگیرد که آرام آرام متصف به این صفت پروردگار شود.

وی با بیان اینکه هنرمند باید از «نقش به حرام شدن» دوری کند، ابراز داشت: پرهیز از این مسأله مبتنی بر ثابت قدم ماندن در چارچوب حدود الهی است، بر این اساس در عرصه هنر باید از منیت ها دوری شود.

رجبی دوانی دو اصل «تولی و تبری» را لازمه کار هنر انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: هنرمند باید با تقویت این دو اصل در وجود خود به جایی برسد که اثرات خود را جز برای رضای خداوند خلق نکند، زیرا هنری که برخاسته از منیت باشد، ارزشی ندارد.

پژوهشگر عرصه فلسفه هنر و زیبایی شناسی هنرمند انقلاب اسلامی را زبان حق دانست و افزود: این هنرمند چون تنها در مسیر الهی گام بر می دارد، دیگر با هیچ قصد و غرضی به دنبال هنر نمی رود، بلکه با شنا کردن در دریای گوهر حقیقت برای ما اثری خلق می کند که نشانگر جلوه ای از حق تعالی باشد.

وی هنر اسلامی را از دیدگاه امام خمینی(ره) این گونه توصیف کرد: آن هنری هنر است که دارای دو ویژگی تولی و تبری باشد، چراکه اگر تولی و تبری نداشته باشیم استعداد ولایت پذیری در قلب مان شکوفا نخواهد شد.

رجبی دوانی تأکید کرد: امروزه در عصر ولایت هستم و برای هنرمندان ضروری است که پل ارتباطی عصر حاضر را به سوی مسیر الهی نمایان کنند؛ هنرمند می تواند خداوند را با هنر خود به همگان بشناساند.

پژوهشگر عرصه فلسفه هنر و زیبایی شناسی با بیان اینکه امام راحل از آمریکا با عنوان «شیطان بزرگ» یاد کردند، اظهار کرد: آمریکا مظهر همه پستی ها و پلیدی ها است، بنابراین همه هنرمندان انقلاب اسلامی باید با هنر خود به جهاد با این شیطان بزرگ بپردازند و بدانند که روحیه جهادی و مجاهدت با استکبار از طریق تقویت دو اصل «تولی و تبری» ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه هنرمند باید مبدأ و مقصد زندگانی بشر را به خوبی بشناسد، گفت: هنری که ناظر به حال امروزی بشر باشد ناقص است و تنها آن هنری ارزش دارد که برخاسته از مطالعه منابع دینی و تاریخی باشد و زمینه ظهور را فراهم سازد.

رجبی دوانی در پایان با بیان اینکه هنرمند با روح افراد سروکار دارد، یادآور شد: ما در هنر به دنبال ایجاد ارتباط میان ظاهر و باطن هستیم، بنابراین نباید میان هنر و سایر امور تبلیغی و فرهنگی تفاوت قائل شد./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات